managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Booking registreert bijna 310 miljoen reservaties per kwartaal

Posted by managing21 on juli 30th, 2025

Het Amerikaanse online reisconcern Booking Holdings heeft tijdens het tweede kwartaal van dit jaar beter gepresteerd dan algemeen werd verwacht. De winst en omzet lagen hoger dan de gestelde prognoses, vooral dankzij sterke internationale boekingen die het zwakkere reissentiment in de Verenigde Staten compenseerden. Booking realiseerde tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzet van 6,8 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 16 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst steeg daarbij met 28 procent tot 2,4 miljard dollar.

De groei in binnenlandse reizen binnen Azië – aangewakkerd door een toestroom van welgestelde Chinese toeristen naar Zuidoost-Azië – dreef de prijzen op en hielp de sector om de afzwakkende Amerikaanse vraag te compenseren. Ongeveer 25 procent van alle reserveringen bij Booking komt inmiddels uit Azië. Voor het lopende derde kwartaal verwacht Booking een omzetgroei tussen 7 procent en 9 procent. Het aantal geboekte overnachtingen zou daarbij een stijging tussen 3,5 procent en 5,5 procent laten optekenen.

“Ondanks de wereldwijde onzekerheden heeft Booking Holdings het voorbije kwartaal opnieuw beter gepresteerd dan verwacht”, beklemtoonde Glenn Fogel, chief executive van de online reisgroep, in een commentaar op de kwartaalresultaten. “De cijfers bewijzen de efficiëntie van een doelgerichte uitvoering van onze strategische initiatieven.” In totaal registreerde Booking tijdens het tweede kwartaal van dit jaar 309 miljoen boekingen. Dat betekende een stijging met 8 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Ewout Steenbergen, financieel directeur van Booking, wees erop dat de groei vooral te danken was aan betere resultaten in Europa, Azië en de Verenigde Staten. “De gebeurtenissen in het Midden-Oosten hadden tijdens de maand juni wel een merkbaar effect”, erkende hij. “Die onrust had naar schatting in juni op de wereldwijde groei een negatieve impact van 1 procent. Over het volledige kwartaal was er een negatieve impact van 0,3 procent.”

In Azië liepen de boekingen tijdens het tweede kwartaal met een laag dubbelcijferig percentage op. De Verenigde Staten liet een lichte toename optekenen. In Europa en de rest van de wereld was er sprake van een stijging met een hoog enkelcijferig percentage.

Opmerkelijke trends

Booking Holdings – het moederbedrijf van onder meer Booking.com, Priceline, Kayak, Agoda en OpenTable – noteerde tevens een aantal opmerkelijke trends. “In de Verenigde Staten liet het inkomend toerisme een duidelijke daling – met name vanuit Canada en in mindere mate vanuit Europa – noteren tegenover dezelfde periode vorig jaar”, betoogde Steenbergen. “Daartegenover stond een sterke groei van reizen van Canada naar Mexico en van Europa naar Azië.”

“De Verenigde Staten blijven voor Booking Holdings de traagst groeiende regio, al was de stijging iets hoger dan tijdens het eerste kwartaal”, gaf Steenbergen aan. “We registreren in de Verenigde Staten lagere gemiddelde dagtarieven, een kortere verblijfsduur en een kortere boeking-horizon. Dit kan erop wijzen dat Amerikaanse consumenten voorzichtiger zijn met hun uitgaven.” De bruto boekingen lieten een niveau van 46,7 miljard dollar optekenen. Dat betekende een stijging met 13 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.

Ondanks de economische en geopolitieke onzekerheden kondigde Booking aan zijn prognose voor de rest van het jaar te verhogen. “We stellen vast dat de wereldwijde vraag naar reizen in het derde kwartaal tot nu toe stabiel blijft”, verduidelijkte Steenbergen. “Gezien het belang van het derde kwartaal, dat historisch gezien voor Booking de sterkste periode van het jaar is, hebben we beslist om de verwachtingen voor het hele jaar te verhogen.”

Booking zegt verder in zijn strategie van connected trips – waarbij klanten meerdere reiselementen op één platform boeken – te blijven investeren. “We ervaren de concrete resultaten van die strategie”, benadrukte topman Fogel. “Klanten die bij het bedrijf meer dan één type reisdienst boeken vertegenwoordigen nu een laag dubbelcijferig aandeel van alle transacties op Booking.com. Dat vertegenwoordigde een stijging van meer dan 30 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar.” Volgens Fogel draagt de connected trip bij aan hogere klantloyaliteit en een meerwaarde voor de partners.

Nog volgens Steenbergen heeft het vorig jaar aangekondigde transformatieprogramma tijdens het tweede kwartaal 45 miljoen dollar aan besparingen opgeleverd. Over het hele jaar verwacht Booking een besparing van 150 miljoen dollar te realiseren. Het uiteindelijk doel een jaarlijkse besparing van ongeveer 350 miljoen dollar. Daarbij zou ook de organisatiestructuur van het bedrijf worden bekeken. Dat zou volgens waarnemers mogelijk met afvloeiingen gepaard kunnen gaan.