BMW noemt impact Amerikaanse invoerheffingen zwaar overdreven
Posted by managing21 on juli 31st, 2025
De wereldwijde ophef over de handelstarieven van de Amerikaanse president Donald Trump is sterk overdreven. Dat heeft Oliver Zipse, chief executive van de Duitse autobouwer BMW, gezegd in een commentaar op de kwartaalresultaten van het bedrijf. Ondanks de impact van deze tarieven houdt de Duitse autofabrikant vast aan zijn jaarprognose. Het bedrijf is daarbij een uitzondering in de autosector. Verscheidene andere producenten hebben hun winstverwachtingen naar beneden bijgesteld.
BMW was een van de weinige autofabrikanten die de mogelijke financiële gevolgen van de Amerikaanse importheffingen al in maart in zijn vooruitzichten had ingecalculeerd. Toen werd voorspeld dat de jaarwinst ongeveer een status-quo zou laten optekenen tegenover de resultaten van vorig jaar.
In mei ging BMW er bovendien vanuit dat de verhoogde Amerikaanse invoerheffingen op Europese auto’s tegen juli weer zouden worden verlaagd. Die verwachting kwam grotendeels uit, want inmiddels hebben de Verenigde Staten en de Europese Unie om de heffing, die tot 27,5 procent was opgelopen, terug te brengen naar 15 procent. Toch hebben andere Europese autofabrikanten – waaronder Stellantis, Volkswagen en Mercedes-Benz – hun prognoses inmiddels naar beneden bijgesteld. Velen waarschuwen dat de kosten van de heffingen in de tweede jaarhelft juist zwaarder zullen doorwegen.
“Ik denk dat de discussie over de Amerikaanse invoerheffingen en hun impact op de industrie zwaar wordt overdreven”, betoogde Oliver Zipse. “Crucialer is de vraag of het publiek de producten aantrekkelijk vindt.” Analisten schatten dat BMW dit jaar tot 1,5 miljard euro zal mislopen door heffingen tussen de Europese Unie, de Verenigde Staten en China.
BMW gaf nu te kennen dat de winstmarges voor de kernactiviteiten in de automobielindustrie – die volgens eerdere ramingen tussen 5 procent en 7 procent zouden uitkomen – door de heffingen met 1,25 procentpunt zal worden gedrukt. In het tweede kwartaal kwam de operationele marge uit op 5,5 procent, met een negatieve impact van 2 procentpunt door de heffingen.
Geen doorslaggevende impact
De prognose houdt ook rekening met het Europese anti-subsidietarief op Chinese elektrische voertuigen. BMW moet sinds kort op bepaalde elektrische modellen, geproduceerd in China en verkocht in Europa, een importheffing van 30 procent betalen. In maart raamde het bedrijf de totale kosten van de heffingen op 1 miljard euro.
Hoewel een potentiële tegenvaller van 1,5 miljard euro aanzienlijk is, verwacht Zipse niet dat het nieuwe handelssysteem een doorslaggevende impact zal hebben. Onderdeel van het akkoord met de Europese Unie is namelijk dat de huidige heffing van 10 procent op de invoer van wagens uit de Verenigde Staten wordt afgeschaft. De fabriek van BMW in Spartanburg (South Carolina) – de grootste vestiging van het concern in de hele wereld – exporteerde vorig jaar voor 10 miljard euro aan voertuigen. Dat vertegenwoordigde ongeveer de helft van de totale productie van de fabriek..
De Amerikaanse regering van Donald Trump heeft bovendien beperkte belastingvoordelen toegekend aan autofabrikanten die lokaal produceren, als compensatie voor bredere heffingen. Toch temperde Walter Mertl, financieel directeur van BMW, de verwachtingen. Volgens hem is het onwaarschijnlijk dat de Amerikaanse regering aan de Duitse automobielindustrie verdere concessies zal doen. Eerder uitten ook de topmannen van Mercedes-Benz en Porsche gelijkaardige bekommernissen.
Over het tweede kwartaal van dit jaar rapporteerde BMW een nettowinst van 1,8 miljard euro. Dat betekende een daling met 32 procent minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. De omzet kromp met 8,2 procent tot 34 miljard euro, vooral door een verkoopdaling van 14 procent in China, die de groei op de Europese en Amerikaanse markten uitholde.
Meer over dit onderwerp:
- François Provost nieuwe chief executive van Renault
- Tesla tekent batterij-akkoord met LG Energy Solutions
- Nissan rapporteert eerste kwartaalverlies in meer dan vier jaar
- Wereldwijde verkoop Toyota boekte tijdens eerste jaarhelft record
- Aston Martin waarschuwt voor impact Amerikaanse invoerheffingen
- Operationele winst Lamborghini voelt impact wisselkoersen
- Porsche stelt vooruitzichten lopende jaar naar beneden bij
- Mercedes-Benz verlaagt prijzen elektrische wagens in Verenigde Staten
- Stellantis vreest kost van 1,7 miljard dollar door Amerikaanse invoerheffingen
- Changan wordt onafhankelijk van China South Industries Group