Luxemerken voelen terugval toeristische bestedingen in Europa en Japan
Posted by managing21 on augustus 6th, 2025
Sterke dalingen in de bestedingen van toeristen aan luxeproducten in Japan en Europa drukken op de omzet van de sector. Dit komt bovenop de uitdagingen van een branche die worstelt met het einde van een jarenlange groeiperiode en de gevolgen van Amerikaanse invoerheffingen. Dat hebben verscheidene experts tegenover de Britse zakenkrant Financial Times gezegd.
Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar werden de verkopen van luxemerken zoals LVMH Group, Prada en Moncler geraakt door lagere uitgaven van Amerikaanse toeristen in Europa en Chinese toeristen in Japan. Vorig jaar werd de afzwakkende luxeverkoop nog gesteund door een opleving tijdens de lente in Japan, toen Chinese consumenten massaal naar dat land trokken om handtassen en schoenen van designer-merken in te slaan, profiterend van de zwakte van de Japanse yen, die toen op het laagste niveau in meer dan dertig jaar stond.
Ook Amerikaanse toeristen lieten toen in de Europese boetieks, geholpen door een sterke dollar die hun koopkracht in het buitenland vergrootte, een hoog bestedingsniveau optekenen. Die ondersteuning is dit jaar verdwenen nu de yen herstelt en de dollar in waarde daalt, waardoor een buffer voor de sector is weggevallen. Tegelijkertijd blijft de vraag in de Verenigde Staten en China – de twee motoren achter de groei van de luxesector – achter.
Cécile Cabanis, financieel directeur van de LVMH Group, noemde veranderingen in het bestedingspatroon van de toeristen als belangrijkste reden dat de omzet van de divisie mode en lederwaren van het concern tijdens het tweede kwartaal van dit jaar met 9 procent daalde tegenover dezelfde periode vorig jaar. “De uitgaven van Amerikaanse toeristen kenden een sterke terugval”, gaf Cabanis aan. “Hogere bestedingen van lokale klanten in Azië wogen niet op tegen de daling die in Japan werd genoteerd.”
Tijdens het tweede kwartaal van vorig jaar stegen de verkopen van de LVMH Group in Japan nog met 57 procent. Ook Kering liet toen een groei met 27 procent optekenen.
Het Italiaanse outdoormerk Moncler boekte tijdens het tweede kwartaal van dit jaar een omzetdaling met 2 procent. Ook daar werd gewezen op de lagere bestedingen door Amerikaanse toeristen in Europa en door Chinese reizigers in Japan. Bij Prada werd over de eerste jaarhelft een omzetdaling van 2 procent geregistreerd. Daar werd eveneens naar dezelfde oorzaken gewezen.
Zorgen over inflatie
De Amerikaanse dollar verloor in de eerste helft van dit jaar meer dan 10 procent aan waarde ten opzichte van de euro, doordat zorgen over inflatie – in verband gebracht met de invoerheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump – een verkoopgolf van Amerikaanse activa veroorzaakten. Dit verminderde de prikkel voor Amerikaanse reizigers om aanzienlijke budgetten te voorzien voor uitgaven in Europese luxeboetieks.
De toeristische bestedingen nemen af, terwijl de vooruitzichten voor lokale uitgaven in de twee belangrijkste luxemarkten onzeker blijven. Het consumentenvertrouwen in China, dat sinds de uitbraak van de covid-pandemie door dalende vermogenswaarden onder druk staat, heeft een historisch dieptepunt bereikt. In de Verenigde Staten, de grootste luxemarkt ter wereld, blijft de vraag kwetsbaar, want de invoerheffingen van Trump dreigen tot een nieuwe golf van prijsstijgingen voor geïmporteerde goederen te leiden.
Luca Solca, analist bij het bureau Bernstein, voorspelt dat de wereldwijde omzet van de luxesector dit jaar een daling met 2 procent zal laten optekenen. Eerder was nog van een groei met 5 procent gewag gemaakt. Solca werpt daarbij op dat de kans op een wereldwijde recessie is toegenomen.
“De terugval in toeristische aankopen hangt samen met bredere vraagstukken voor de luxesector, die jarenlang kon profiteren van een sterke vraag en forse prijsverhogingen doorvoerde”, betoogt Solca. “Luxekopers zoeken nog steeds naar waarde. Het is een indirecte aanwijzing dat te veel luxemerken te vaak de prijzen hebben verhoogd. Zij zullen inspanningen moeten doen om voor de consumenten, vooral uit de middenklasse, opnieuw aantrekkelijk te worden.”