Juwelier Fabergé krijgt weer een nieuwe eigenaar
Posted by managing21 on augustus 12th, 2025
Fabergé, de juwelier die wereldfaam verwierf met zijn imperiale Russische paaseieren, is overgenomen door het Amerikaanse investeringsbedrijf SMG Capital. Met de transactie is een bedrag gemoeid van 50 miljoen dollar. Het bedrijf Gemfields, producent van edelstenen, had Fabergé eind vorig jaar te koop gesteld. Aanleiding was politieke onrust in Mozambique, waardoor de mijnbouwer tijdelijk de lokale winning van robijnen moest stilleggen.
Fabergé werd in 1842 opgericht en in 1882 door Peter Carl Fabergé omgevormd tot een van de meest prestigieuze juweliershuizen van de hele wereld. Fabergé is het beroemdst om de rijkversierde eieren die het huis tussen 1885 en 1917 maakte voor de Russische keizerlijke familie, op bestelling van tsaar Alexander III voor tsarina Maria Fjodorovna. Wereldwijd zijn er vijftig van deze keizerlijke paaseieren bewaard gebleven. Tijdens de Russische Revolutie namen de Bolsjewieken de werkplaatsen in beslag en werd de productie gestaakt. De familie vluchtte naar Duitsland, Finland en Zwitserland.
Daarmee hield het oorspronkelijke Fabergé op te bestaan. De merknaam zou de daaropvolgende decennia echter herhaaldelijk opnieuw zijn opwachting maken, maar niet altijd rechtstreeks verbonden aan de originele familie. In 1984 kwam Fabergé voor een bedrag van 180 miljoen dollar in handen van de McGregor Corporation. Fabergé was op dat ogenblik vooral actief in de wereld van parfums, cosmetica en verzorgingsproducten. Drie jaar later nam Fabergé zelf de merknaam Elizabeth Arden over voor een bedrag van 700 miljoen dollar.
In 1989 kwam Fabergé voor een bedrag van 1,55 miljard dollar in handen van het concern Unilever, dat in 2007 de rechten op het merk verkocht aan investeerder Pallinghurst Resources, die twee jaar later aan de familie Fabergé de kans bood om het bedrijf opnieuw om te vormen tot een juwelier, meer in lijn met de historische en artistieke erfenis van de oprichter. In 2013 nam Gemfields voor een bedrag van 142 miljoen Fabergé van Pallinghurst over, maar zette het merk eind vorig jaar opnieuw te koop.
Volgens Sean Gilbertson, topman van Gemfields, betekende de verkoop het einde van een tijdperk. “Fabergé heeft een belangrijke rol gespeeld in het vergroten van de bekendheid van onze gekleurde edelstenen”, betoogde hij. “We zullen de marketingkracht en de sterrenstatus van het merk zeker missen.” Gemfields verklaarde de opbrengst van de verkoop te gebruiken voor de financiering van zijn mijnbouwactiviteiten in Mozambique en Zambia. In juni had Gemfields nog gemeld dat de opening van een nieuwe mijn in Mozambique door illegale mijnbouw en problemen met werkvergunningen vertraging heeft opgelopen.
Gemfields boekte vorig jaar een verlies van 100,8 miljoen dollar, nadat ook het jaar voordien een negatief resultaat van 2,8 miljoen dollar was gemeld. De omzet viel met 19 procent terug tot 213 miljoen dollar. Volgens analisten van het bureau Panmure Liberum bood de verkoop van Faberge aan Gemfields een goede uitkomst. “De verkoop heeft het bedrijf immers een kans geboden om kapitaal vrij te maken”, merken zij op.
SMG Capital wordt geleid door Sergei Mosunov, een Russische durfkapitalist die in het Verenigd Koninkrijk woont. Volgens hem biedt het unieke erfgoed van Fabergé – met wortels in Rusland, Engeland, Frankrijk en de Verenigde Staten – het bedrijf grote kansen om zijn positie in de mondiale luxemarkt verder te versterken en de internationale aanwezigheid uit te breiden.