managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Woning en vakantie gezocht op internet

Posted by managing21 on juni 26th, 2007

Koopwoningen en vakanties worden vooral gezocht via internet. Bij het kopen van een auto gaan gegadigden daarentegen liever langs de dealer. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlandse Postbank Economisch Bureau. Volgens de onderzoekers hebben deze verschillen tussen een zoektocht naar een auto en een vakantiebestemming een duidelijke achterliggende oorzaak, maar bij woningen ligt dat minder voor de hand.

Uit het onderzoek blijkt dat twee derde van de respondenten voor zijn vakantie in eerste instantie op het internet op zoek gaat. Nog slechts vijftien procent stapt daarvoor in eerste instantie naar het reisbureau. De populariteit van het internet is volgens de onderzoekers begrijpelijk, want bij vakanties is het niet mogelijk om het product eerst uit te proberen, zoals dat wel kan bij een woning of een auto.

Bij het kopen van een auto stappen gegadigden dan ook vooral naar de showroom van de dealer, maar bij een woning is dat niet het geval. Daar benadert slechts een kwart van de respondenten in eerste instantie een makelaar, terwijl 62 procent op het internet op zoek gaat. “Mogelijk surfen huizenkopers meer om zich te oriënteren, omdat er zoveel verschillende smaken zijn,” menen de onderzoekers te kunnen verklaren.