managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Blogs steeds belangrijker communicatiekanaal

Posted by managing21 on juni 26th, 2007

Blogs worden steeds belangrijker als communicatiemiddel. Het magazine Advertising Age wijst erop dat er op dit ogenblik al 15 miljoen actieve blogs gelezen worden door ongeveer 57 miljoen gebruikers. Bovendien hebben blogs volgens het magazine een grote invloed, dankzij hun geloofwaardigheid. Dat heeft op zijn beurt weer gevolgen voor het succes van producten die door blogs worden aangeprezen of afgekraakt.

Advertising Age wijst erop dat 72 procent van de Amerikanen ontevreden is met de kwaliteit van de journalistieke berichtgeving. Tegelijkertijd vindt 55 procent dat blogs belangrijk zijn voor journalisten. De geloofwaardigheid heeft ook een grote impact op producten. Eén op drie respondenten ziet af van een koop na het lezen van negatieve feedback op een blog terwijl 52 procent overgaat tot een koop na het lezen van positieve feedback.

Het magazine wijst erop dat ook een bedrijf zoals Apple al ervaren heeft hoe invloedrijk blogs zijn. “Het bedrijf zag zijn aandelenkoers dramatisch dalen nadat een gezaghebbende techblog berichtte dat bij Apple de lancering van iPhone en het Leopard-operatingsysteem ernstige vertraging zouden oplopen,” wordt er opgemerkt. Verder wordt gesteld dat consumenten de kwaliteit van bloginformatie hoger aanslaan dan die van conventionele advertenties of e-mailmarketing.

Advertising Age schetst ook een profiel van de gemiddelde blogger. Daarbij komt een overwegend blanke man van maximum dertig jaar naar voor. Bloggers zijn vooral te vinden in de Verenigde Staten, Duitsland, Japan of Groot-Brittannië.