Topman Ryanair noemt drones hinderlijk, maar zonder grote bedreiging voor winst
Posted by managing21 on september 26th, 2025
Incidenten met drones zullen waarschijnlijk een blijvende hinder vormen voor de luchtvaartsector, maar zullen niet leiden tot een verlies van winstgevendheid. Dat heeft Michael O’Leary, topman van de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair, gezegd. Volgens hem ligt de verantwoordelijkheid voor de kosten van de bescherming tegen drones bij de overheden, en niet bij de luchthavens of luchtvaartmaatschappijen.
Ryanair, op het gebied van passagiersaantallen de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, werd recent geconfronteerd met verstoringen toen Polen meerdere Russische drones neerhaalde. Nadien zorgden drones opnieuw voor de sluiting van luchthavens in Denemarken en Noorwegen, wat de kwetsbaarheid van het Europese luchtruim onderstreepte.
O’Leary verklaarde echter dat drones minder structurele verstoringen veroorzaken dan stakingen van luchtverkeersleiders. “De activiteit van drones zal hinderlijk zijn, maar ik denk niet dat er van een voortdurend probleem moet worden gesproken”, betoogde O’Leary. “Het is moeilijk voor te stellen dat de hinder door drones onze bedrijfsvoering wezenlijk beïnvloedt. Het probleem zorgt voor een verstoring, maar we herstellen snel. Luchtvaartmaatschappijen zijn gewend om met zulke situaties om te gaan.”
De bescherming tegen drones is volgens O’Leary een taak van de overheid, die dan ook de financiële last van de beveiliging moet dragen. “Dit is een veiligheidskwestie voor nationale overheden”, betoogde hij. “Dit is geen taak die men van de luchthavens kan vragen.”
Volgens O’Leary wordt de defensieve technologie rond luchthavens steeds beter, maar moeten de overheden nog aanzienlijke investeringen doen om de bescherming te versterken. Ook stelde hij dat autoriteiten incidenten, zoals de recente cyberaanval die meerdere grote Europese luchthavens trof, standaard als een geopolitiek element moeten beschouwen, tenzij het tegendeel kan worden aangetoond. “Onze eerste aanname moet zijn dat achter aanvallen met drones geopolitieke motieven of een vijandige staat schuilgaan.”
Airbus
Michael O’Leary verklaarde verder dat Ryanair erop vertrouwt begin 2027 volgens schema de eerste van in totaal 150 toestellen van het type Boeing 737 MAX 10 te kunnen ontvangen. Tegelijkertijd staat de maatschappij open voor de mogelijkheid om het aantal toestellen van Airbus in zijn vloot uit te breiden zodra zich een kans voordoet. Ryanair beschikt momenteel over ongeveer 600 vliegtuigen van het type Boeing 737 en 26 Airbussen, die worden ingezet door dochteronderneming Lauda.
De MAX 10 is de grootste versie van de Boeing 737 en zou volgens planning in het derde kwartaal van 2026 worden gecertificeerd. Boeing heeft Ryanair toegezegd het eerste toestel in het voorjaar van 2027 te leveren, aldus O’Leary tijdens een persconferentie.
“Boeing heeft schriftelijk bevestigd te verwachten dat de MAX 10 in lente van 2027 zal worden geleverd”, verduidelijkte O’Leary, “Wij voorzien geen vertraging bij de eerste levering,” zei O’Leary. Vorige maand gaf O’Leary nog aan optimistisch, maar niet zeker te zijn over de oplevering van de eerste tranche van de 150 bestelde toestellen. Zijn positie is inmiddels positiever na een gesprek met Stephanie Pope, hoofd van Boeing Commercial Airplanes, twee weken geleden.
Ryanair heeft nog nooit een grote bestelling bij Airbus geplaatst, maar volgens O’Leary kan dit de volgende jaren veranderen. “We hebben nu 600 Boeings en 30 Airbussen”, verduidelijkte de topman. “Ik zou dat aantal de volgende jaren graag zien groeien naar misschien 800 Boeings en 200 Airbussen. Ik wil dat we een sterke vloot Airbussen kunnen uitbouwen.”
De huidige leasecontracten voor de Airbus-toestellen lopen in 2028 af. Op dat moment wil Ryanair voor Lauda ofwel een nieuwe overeenkomst voor vliegtuigen van Airbus sluiten, of jongere tweedehands toestellen aantrekken. Volgens O’Leary zou Ryanair pas een grote Airbus-order plaatsen bij een crisis in de sector, mogelijk in de late jaren van dit decennium of het begin van volgend decennium.