Internationale markt mijdt Amerikaanse sterke dranken
Posted by managing21 on oktober 7th, 2025
De export van Amerikaanse sterke dranken is tijdens het tweede kwartaal van dit jaar met 9 procent gedaald tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van de Distilled Spirits Council of the United States (Discus). De sectororganisatie waarschuwt dat handelsspanningen de vraag in belangrijke afzetmarkten onder druk zetten. De terugval markeert een scherp contrast met de sterke export die vorig jaar kon worden gemeld.
Er werden forse dalingen opgetekend in onder meer de Europese Unie, Canada, het Verenigd Koninkrijk en Japan, die samen 70 procent van de totale export van Amerikaanse sterke dranken vertegenwoordigen. De sterkste daling deed zich voor in Canada, waar de export van Amerikaanse sterke drank tijdens het tweede kwartaal van dit jaar met 85 procent terugviel tot minder dan 10 miljoen dollar. In de meeste Canadese provincies blijven Amerikaanse dranken uit de rekken, als reactie op Amerikaanse invoerheffingen op Canadese producten, hoewel Canada zijn vergeldingsheffingen in september heeft ingetrokken.
De export naar de Europese Unie, de grootste markt voor de sector, daalde met 12 procent tot 290,3 miljoen dollar. De uitvoer naar het Verenigd Koninkrijk nam af met 29 procent tot 26,9 miljoen dollar, terwijl de export naar Japan met 23 procent terugviel tot 21,4 miljoen dollar. Discus wees ook hier op de invloed van handelsspanningen. “Er is groeiende bezorgdheid dat internationale consumenten steeds vaker kiezen voor lokaal geproduceerde dranken of voor importen uit andere landen dan de Verenigde Staat, wat duidt op een verschuiving weg van de bekende Amerikaanse merken”, waarschuwde Chris Swonger, voorzitter van Discus.
Ook andere sectoren voor consumentengoederen hebben gewaarschuwd voor een toename van anti-Amerikaanse sentimenten als gevolg van het protectionistische handelsbeleid van de Amerikaanse president Donald Trump. Onder meer spijkerbroekenfabrikant Levi Strauss betoogde in augustus risico’s te lopen door een toenemend anti-Amerikanisme, wat ertoe zou kunnen leiden dat consumenten afzien van Amerikaanse producten. Chris Kempczinski, topman van McDonald’s, verklaarde in mei tegenover investeerders dat het concern eveneens een stijging van dit sentiment – vooral in Noord-Europa en Canada – had waargenomen.
De exportdaling komt volgens Discus op een moment dat Amerikaanse whiskyproducenten ook op de binnenlandse markt te maken hebben met stagnerende verkopen en recordhoge voorraden.