Ferrari halveert productiedoelstelling voor elektrische voertuigen
Posted by managing21 on oktober 9th, 2025
De Italiaanse autobouwer Ferrari halveert zijn doelstelling voor de productie van elektrische voertuigen. De verbrandingsmotor blijft voor de constructeur voorlopig onmisbaar om aan de onzekere tijden het hoofd te kunnen bieden. Dat heeft Benedetto Vigna, chief executive van Ferrari, tijdens de Capital Markets Day van de autobouwer gezegd.
Ferrari kondigde aan te verwachten dat zijn portfolio tegen het einde van dit decennium voor 20 procent uit elektrische modellen zal bestaan. Bij een eerdere prognose drie jaar geleden werd nog een aandeel van 40 procent tegen het einde van dit decennium in het vooruitzicht gesteld.
Volgens de herziene plannen zal tegen het einde van het decennium 40 procent van de auto’s nog steeds worden aangedreven door een verbrandingsmotor, terwijl nog eens 40 procent met een hybride aandrijving zou moeten zijn uitgerust. Ferrari zei dat de herziene doelstelling het resultaat is van een klantgerichte aanpak, de actuele marktomstandigheden en de verwachte verdere economische ontwikkelingen. Vigna merkte daarbij op dat onzekere tijden een grote mate van wendbaarheid vergen.
Tijdens de eerste helft van dit jaar vertegenwoordigden wagens met een benzinemotor bij Ferrari 53 procent van de verkopen. De rest van de afzet bestond uit hybrides. Ferrari heeft op dit moment 90.000 actieve klanten. Dat betekent een stijging van 20 procent ten opzichte van drie jaar geleden. De Italiaanse autofabrikant kondigde aan tijdens de tweede helft van dit decennium gemiddeld vier nieuwe auto’s per jaar te lanceren.
Verschillende internationale autofabrikanten hebben de voorbije maanden hun verkoopdoelstellingen voor elektrische auto’s naar beneden bijgesteld. Daarvoor wijzen ze onder meer naar het gebrek aan betaalbare modellen, een trager dan verwachte uitrol van oplaadpunten en hevige concurrentie uit China. Onder meer de Zweedse autobouwer Volvo Cars heeft zijn veelgeprezen plan om tegen 2030 nog uitsluitend elektrische auto’s te verkopen, laten varen. Het bedrijf kondigde in september vorig jaar aan zich in het licht van de veranderende marktomstandigheden pragmatisch en flexibel te moeten opstellen.
Innovaties
Analisten bij het bureau JPMorgan reageerden positief op het strategische plan van Ferrari. “We hebben veel vertrouwen in het vermogen van het management van Ferrari om het langetermijnplan uit te voeren, gezien het overvloedige bewijs dat de vraag momenteel veel groter is dan het aanbod”, merkten de analisten op. “We menen tevens dat het bedrijf profiteert van de leiderschapsstijl van topman Benedetto Vigna, die het bedrijf heeft uitgedaagd om samenwerkingen aan te gaan om de snelheid van de innovaties te verhogen. De aanstaande lancering van een supercar kan bovendien een boost geven aan de winst.”
De sportwagenfabrikant gaf verder nog aan dit jaar een omzet van minstens 7,1 miljard euro te verwachten. Dat betekent een stijging tegenover de eerdere prognoses, waarbij van een bedrag van meer dan 7 miljard euro gewag werd gemaakt. Ferrari zei verder voor 2030 een omzet van ongeveer 9 miljard euro te voorzien. Ferrari werkt momenteel met een winstmarge van 40 procent, mede dankzij een toename van klanten die dure extra’s aan hun supercars toevoegen. Personalisatie levert inmiddels ongeveer 20 procent van de jaarlijkse omzet op, hoewel analisten waarschuwen voor dalende restwaarden van sterk aanpasbare modellen.
Ferrari gaf tenslotte ook nog een aantal details over het elektrische model Elettrica, dat vanaf eind volgend jaar wordt geleverd. De wagen krijgt een chassis dat wordt vervaardigd uit gerecycleerd aluminium. De batterij zal volgens het bedrijf een energiedichtheid van bijna 195 wattuur per kilogram hebben. In een commentaar wees Vigna op een aantal beperkingen waarmee de ontwikkeling van elektrische wagens – onder meer op het gebied van batterijtechnologie – wordt geconfronteerd. “Met de huidige elektrische technologie is het niet mogelijk om een supercar te maken”, verduidelijkte Vigna.