managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Dure winkels gecombineerd met discounters

Posted by managing21 on juli 3rd, 2007

Klantsegmentatie op basis van inkomen of lifestyle wordt minder betrouwbaar. Steeds meer consumenten shoppen immers steeds meer zowel in dure winkels als voordelige zaken. Het is volgens het magazine Design Week dan ook hip om zich niets aan te trekken van het imago van dure merkproducten en ze rustig te combineren met artikelen die duidelijk afkomstig zijn uit een discount store.

“Er is een duidelijk einde gekomen aan de stereotype demografische of inkomenssegmentatie,” aldus Design Week. “Het fenomeen kan vastgesteld worden in verschillende sectoren en is zowel in de kledingsector als bij voedingsmiddelen op te merken. Retailers hebben deze trend trouwens ook zelf opgemerkt. Ze zorgen ervoor dat ze hun winkelinrichting aanpassen aan deze nieuwe evolutie.”

Zo krijgen de goedkoopste winkels volgens Design Week een luxueuzere uitstraling, terwijl dure zaken hun aanbod minder elitair uitstallen. “Volgens een rapport van het onderzoeksbureau Mintel is duidelijk dat discountketens hun producten meerwaarde geven door aandacht te besteden aan het design van de winkelinrichting. Daarbij wordt onder meer gewerkt met duurder ogende displays, strakker winkelmeubilair en designlampen.”