managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Kind wordt uithangbord van weelde

Posted by managing21 on juli 17th, 2007

Een kind wordt door ouders steeds vaker gezien als een modeaccessoire. Dat stelt Jan Latten, hoogleraar sociale demografie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij voert aan dat ouders met hun kind immers kunnen laten blijken hoe goed ze het hebben. Latten heeft het daarbij over een elitebaby. Gespecialiseerde fabrikanten spelen daar volgens de Nederlandse hoogleraar handig op in.

“Een baby wordt vaak gezien als een vervolmaking van iemands leven,” aldus het magazine Marketing Tribune. “Als dit het leven betreft van twee goedverdienende en hoogopgeleide mensen, dan is het kind dus een elitebaby. De ouders hebben het goed en willen dat ook met het kind uitstralen. Het kind gaat dus mee op verre reizen en krijgt nieuwe merkkleding, in plaats van het afdragen van kleding van broers of zussen.”

Ouders streven volgens Jan Latten naar perfectie en projecteren die wens op hun kind. “De meeste fabrikanten van babyhapjes of kinderwagens gaan mee in deze trend, vooral omdat ouders graag geld uit willen geven voor hun kind,” voegt hij daar aan toe. “Overigens is een kind niet alleen voor rijkere ouders een soort consumptiegoed. Wanneer het economisch beter gaat, zijn ook arme mensen meer geneigd om aan kinderen te beginnen.”