managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Internet omzeilt wetgeving kinderreclame

Posted by managing21 on juli 19th, 2007

Fastfood-ketens gebruiken het internet om de wetgeving op kinderreclame te omzeilen en ongezonde snacks te promoten. Dat zegt het magazine New Media Age. Het beschuldigt ketens zoals McDonalds, Hubba Hubba, Kinder en Haribo ervan om een aantal lacunes in de Britse reclamewetgeving te misbruiken door kinderen online te benadren met games, videos en strips. McDonald’s ziet echter geen problemen met online games.

“Misschien zijn de fastfoodketens volgens de letter van de wet niet in overtreding, maar ze handelen tegen de geest van de regelgeving,” voert Nic Howell, assistent-directeur van New Media Age, aan tegenover BBC News. “Blijkbaar wil een aantal ketens tot het laatste nippertje vechten om reclame voor kinderen te blijven voeren.” Er gaan nu stemmen op om de lacunes in de wetgeving op te vangen en ook online reclame voor fastfood in Groot-Brittannië te verbieden.

McDonald’s zegt de Britse wetgeving correct na te leven en kinderen op de website te verwittigen dat ze hun ouders moeten raadplegen vooraleer de kindersectie op de website van de keten binnen te gaan. “Bovendien zijn onze games vooral gericht op spelplezier in plaats van op de menu’s die we te bieden hebben,” aldus een woordvoerder van de keten. Ook Haribo zegt ervoor te zorgen dat zijn marketing op een verantwoordelijke manier gevoerd wordt.

Volgens een onderzoek van Intuitive Media zegt 43 procent van de consumenten meer geneigd te zijn een voedingsproduct te eten wanneer ze het product online hebben gezien. Daarnaast zegt 61 procent voedingssites te bezoeken. Hoewel de fastfood-ketens beweren dat hun websites vooral gericht zijn op content in plaats van op marketing, toont dit onderzoek volgens Intuitive Media aan dat deze grens heel vaag blijkt te zijn.