managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Gedrukte media best voor politiek

Posted by managing21 on juli 23rd, 2007

Gedrukte media zijn de meest betrouwbare bron voor politiek nieuws. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van het bureau Nucleus. Daarbij wordt gesteld dat deze gedrukte media door bijna drie vierde van het publiek naar gedrukte media wijzen als betrouwbaarste bron. Minder dan één op drie ondervraagden heeft een voorkeur voor online nieuwssites. Maar dit wil niet zeggen dat men het volste vertrouwen heeft in gedrukte media.

Hoewel 72 procent van de ondervraagden zegt zijn politiek nieuws vooral te halen uit kranten en magazines, maar slechts 56 procent zegt daarbij dat deze media ook de meest betrouwbare zijn. Amper 15 procent van de ondervraagden noemt weblogs als zijn belangrijkste bron voor politiek nieuws en slechts 10 procent gelooft dat de blogosfeer geloofwaardig is. Sociale netwerksites zoals MySpace en YouTube komen niet verder dan 3 procent.

Nucleus leidt uit het onderzoek af dat het belang van het internet voor de Amerikaanse presidentsverkiezen zwaar overdreven wordt. De democratische kandidaat Hillary Clinton heeft volgens het magazine DotJournalism het meest efficiënt gebruik gemaakt van het internet, met een eigen online nieuwsservice en met parodie op The Sopranos op YouTube. Concurrent Barack Obama scoort vooral op Facebook en MySpace.

“Barack Obama heeft op Facebook 97.954 geregistreerde vrienden,” aldus Nucleus. “Maar het is de vraag of dat hem voldoende stemmen zal opleveren om Hillary Clinton te verslaan. Wij geloven daar alvast niet in.”