managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on juli 30th, 2007

De Britse televisieomroep BBC heeft een nieuwe service gelanceerd, die het mogelijk maakt om programma’s te downloaden. Volgens BBC-directeur Mark Thompson is de komst van deze on-demand iPlayer net zo belangrijk als de komst van kleurentelevisie in de jaren zestig. Kijkers kunnen hun keuze maken uit ongeveer 400 uur aan programma’s, hetgeen overeenkomst met ongeveer 60 tot 70 procent van het totale programma-aanbod. De groei van het internet en de komst van harddisk recorders die in staat zijn om vele uren televisie op te slaan, hebben er voor gezorgd dat er minder noodzaak is aan strakke uitzendschema’s en uitzendtijden. De omroepen zien zich genoodzaakt kijkers programma’s aan te bieden op tijden dat het de kijker goed uitkomt. De nieuwe BBC dienst moet het opnemen tegen concurrenten zoals Channel 4 en ITV en tegen het steeds populairder wordende YouTube. De dienst is uitsluitend bedoeld voor inwoners van Groot Brittanië.

De Chinese autobouwers Shanghai Automotive Industry (SAIC) en Nanjing Automobile Group willen fuseren om zo beter de concurrentie aan te kunnen met de grote internationale autoconcerns. De fusie moet nog wel worden goedgekeurd door de autoriteiten en de aandeelhouders, maar ligt in lijn met de wens van de Chinese overheid. Die streeft een consolidatie van de sterk gefragmenteerde Chinese auto-industrie na om zo beter de concurrentie aan te kunnen met buitenlandse rivalen op de Chinese automarkt, de op een na grootste ter wereld. SAIC is het moederbedrijf van de grootste autobouwer van China. Het bedrijf heeft samenwerkingsverbanden met Volkswagen en General Motors. Het veel kleinere Nanjing, de oudste autoproducent van China, kocht in 2005 de inboedel en rechten van het failliet gegane MG Rover.

Wolfgang Bernhard, de gewezen topman van Chrysler en Volkswagen, wordt genoemd als de chairman van het nieuwe Chrysler, dat in handen komt van de investeringsmaatschappij Cerberus Capital Management. De Amerikaanse divisie van DaimlerChrysler wordt op dit ogenblik geleid door Tom LaSorda. Hij zou op zijn stoel blijven zitten. Verwacht wordt dat de verkoop van Chryler aan Cerberus eerstdaags wordt afgerond. Het investeringsfonds betaalt 7,4 miljard dollar voor het Amerikaanse automerk. DaimlerChrysler zal een aandeel van 20 procent blijven behouden in zijn voormalige dochter. Wolfgang Bernhard was chief operating officerer van de Chrysler Groep van eind 2000 tot en met 2004. Daarna vertrok hij naar het zusterbedrijf Mercedes-Benz Car Group, maar koos na een conflict voor Volkswagen, waar hij enkele maanden verbleef.

De Franse mediagroep Le Monde verkoopt haar regionale dagbladen aan het krantenconcern Sud Ouest. De twee bedrijven voeren daarover exclusieve onderhandelingen. Daarmee bijten de mediafamilie Hersant en het Britse Mecom in het stof. De verkoop creëert vijf grote uitgevers van regionale kranten in Frankrijk. Le Monde wil al geruime tijd van zijn regionale dagbladen af. Het concern worstelt met een schuld van meer dan 100 miljoen euro en de nieuwe gedelegeerd bestuurder, Pierre Jeantet, heeft een grote schoonmaak beloofd. Daarbij stonden nadrukkelijk de regionale kranten Midi Libre, L’Indépendant, Centre Presse en de gratis krant Montpellier Plus in de aanbieding. Bij de regionale kranten van Le Monde horen een aantal regionale weekbladen en reistijdschriften. Een eerdere poging om die kranten met de regionale dagbladen van het industriële conglomeraat Lagardère te fuseren, mislukte.

Na een diepgaand onderzoek van ruim zes jaar komt de Europese Commissie met een lijstje van misbruiken door chipfabrikant Intel. Het Europese onderzoek kwam er na klachten van Advanced Micro Devices (AMD), de grote rivaal van Intel. AMD beschuldigt Intel ervan zijn wereldwijde dominantie in de productie van chips te misbruiken om de concurrentie te verhinderen. De Europese Commissie heeft het in haar klachtenbrief over drie vormen van machtsmisbruik. Intel zou de computerfabrikanten via kortingen aan zich hebben gebonden. Enkel als ze exclusief of bijna volledig bij Intel zouden bevoorraden, krijgen ze serieuze kortingen. In een aantal gevallen heeft Intel zelfs klanten betaald om producten van concurrent AMD niet of met vertraging te verkopen. Intel zou ook aan strategische klanten in de servermarkt producten met verlies hebben verkocht om AMD buiten te houden.

De omzet van De Beers, de grootste diamantgroep ter wereld, is in de eerste zes maanden van dit jaar met 8 procent gedaald tot 2,99 miljard dollar. Dat bleek uit de publicatie van de financiële resultaten over het eerste halfjaar. Het onderliggende operationeel resultaat steeg met 5 procent tot 324 miljoen dollar als gevolg van lagere financieringslasten en een belastingvoordeel. De daling van de omzet was vooral een gevolg van een krappe aanvoer van edelstenen. Die aanvoer stond nog verder onder druk door de nakende afbouw van de verkoop van diamant van het Russische Alrosa. De Europese Unie had zware druk op De Beers uitgeoefend om te stoppen met de aankoop van diamanten van Alrosa. Maar onlangs besliste het Europees Hof in Luxemburg dat Brussel De Beers niet mag en kan verbieden diamanten van Alrosa aan te kopen.

De Amerikaanse president George W. Bush heeft de wet ondertekend die de controle op overnames van Amerikaanse firma’s door buitenlandse bedrijven verscherpt. Het onderzoek van dergelijke overnames blijft in handen van het Committee on Foreign Investment in the United States (CFIUS). Het Amerikaans Congres oordeelde vorig jaar dat het CFIUS te weinig tijd uittrok voor onderzoek naar de gevolgen voor de nationale veiligheid van dergelijke overnames. De nieuwe wet vereist dat het hoofd van de Amerikaanse inlichtingendiensten een analyse doorvoert van de mogelijke problemen voor de nationale veiligheid die met een buitenlandse overname gepaard kunnen gaan. De wet vloeit voort uit de perikelen rond de pogingen van Dubai Ports World in 2006 om zes Amerikaanse havens over te nemen. Het Congres verzette zich tegen de verkoop.

HSBC Holdings, de grootste bank van Groot-Brittannië en de nummer vier wereldwijd, pakt uit met beter dan verwachte halfjaarcijfers. De crisis op de Amerikaanse hypotheekmarkt werd gecompenseerd door andere activiteiten, al verhoogde de bank wel haar voorzieningen voor mogelijke problemen in de toekomst. De nettowinst van HSBC steeg met 25 procent tegenover de eerste helft vorig jaar, tot 10,9 miljard dollar. Per aandeel bedroeg de winst 94 dollarcent. Dat was meer dan analisten hadden verwacht. De omzet steeg met 23 procent tot 42,1 miljard dollar. De winst werd geholpen door lagere belastingen en de verkoop van activa in China. Ook de Aziatische activiteiten en het investeringsbankieren kenden een goede eerste jaarhelft. Daarentegen stegen de provisies voor mogelijke kredietverliezen in de toekomst meer dan verwacht. Die provisies bedragen bijna 6,4 miljard dollar.

Coca-Cola blijft wereldwijd de sterkste merknaam. Microsoft staat op de tweede plaats en IBM op drie. Dat blijkt uit de jaarlijkse studie van de Britse merkenspecialist Interbrand en het Amerikaanse weekblad BusinessWeek. Coca-Cola is voor het zevende jaar op rij het bekendste merk ter wereld. De frisdrankengigant verloor wel 3 procent en klokt af op 65,3 miljard dollar (47 miljard euro). Google klimt naar de twintigste plaats. Ook dit jaar zijn het vooral Amerikaanse merken die de top tien van de financieel meest waardevolle merken domineren. Nokia is het hoogste, niet-Amerikaanse merk in de lijst. Net zoals in 2006 is Ford de grootste verliezer. Het automerk zakt naar de 41ste plaats. Coca-Cola gaat de merken Microsoft, IBM, General Electric, Nokia, Toyota, Intel, McDonald’s, Disney en Mercedes Benz vooraf.

Het proces van de mediagroep Viacom tegen de piraatvideo’s op de site YouTube – een filiaal van Google – komt er pas over één jaar. Tussen de advocaten van de twee partijen werd vastgelegd welk materiaal in de loop van het proces zal worden aangewend. Het proces zal duren tot september volgend jaar. Dat is relatief lang, maar noodzakelijk want duizenden documenten, waaronder video’s en e-mails moeten onderzocht worden, aldus de woordvoerder van Viacom. Viacom is eigenaar van MTV, Comedy Central en de Paramount studio’s. In maart van dit jaar protesteerden ze samen tegen het Youtube-initiatief van Google. Viacom denkt dat YouTube en Google verantwoordelijk zijn voor het gedrag van de internetgebruikers. Die laatsten plaatsen op de site video’s van uitzendingen, televisieseries en videoclips die gratis te gebruiken zijn, maar auteursrechterlijk zijn beschermd.

Meer Nieuws