managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Online kledingsector snelste groeicategorie

Posted by managing21 on augustus 30th, 2007

De verkoop van kledij is in de Verenigde Staten de snelst groeiende online e-commercecategorie. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau eMarketer. Vooral de gemakkelijkheid en het vinden van koopjes zijn volgens de onderzoekers de belangrijkste motivaties om kledij online te kopen. Toch wordt opgemerkt dat veel consumenten er nog altijd de voorkeur aan geven om kledij in de traditionele winkel te kopen.

De online verkoop van kleding en schoenen realiseerde het voorbije jaar in de Verenigde Staten een omzet van 18,3 miljard dollar. Dit jaar zou de online kledingverkoop met 21 procent stijgen tot een totaal van 22,1 miljard euro. Dat heeft volgens de onderzoekers te maken met de breedband-verspreiding, het feit dat er meer vrouwen online zijn, een groter vertrouwen in de online verkoop en betere productvisualisaties.

Toch vertegenwoordigt de online sector nog altijd maar 8 procent van alle kledingverkoop. Dat is een peulenschil in vergelijking met sectoren zoals computer, waar 41 procent van alle aankopen online gebeuren. “Kledij is echter een productcategorie waarvoor de consument nog liever naar de winkel gaat, waar hij de producten kan aanraken, betasten en andere exemplaren kan uitproberen,” aldus e-Marketer.

Retailers doen volgens de onderzoekers echter alle mogelijke inspanningen om marketingtechnieken te ontwikkelen die het verzet van de consument tegen het online kopen van kledij moeten wegnemen. “Het gaat daarbij zowel om de verbetering van de productvisualisaties, een persoonlijke service en een vlot leverings- en terugnamebeleid,” aldus nog eMarketer.

“Dit is echter slechts de helft van het verhaal,” voeren de onderzoekers aan. “Kledij is in belangrijke mate een multichannel-verkoopscategorie. Retailers ontwikkelen dan ook strategieën om online shoppers naar hun fysieke winkels te lokken.”