managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on september 6th, 2007

De Argentijnse overheid heeft aangekondigd dat ze een raffinaderij van de petroleumgroep Shell sluit omdat de installatie het milieu zou schaden. Deze sluiting is de zoveelste veldslag in de oorlog tussen het Engels-Nederlandse bedrijf en de regering van president Nestor Kirchner. Het ministerie van milieu heeft de volledige sluiting van de raffinaderij bevolen als preventieve maatregel. Ze argumenteert dat de firma geen toelating heeft om 18,4 miljoen liter water per uur te winnen uit de Rio de La Plata. De sluiting blijft zolang het bedrijf niet in orde is met de wetgeving die de veiligheid en gezondheid van de rivieren waarborgt. Deze nieuwe veldslag in het conflict tussen de Argentijnse overheid en het petroleumbedrijf komt er enkele dagen nadat de staatssecretaris van binnenlandse zaken gevangenisstraffen eiste voor de leiders van Shell omdat ze de wet inzake de voorraden uit 1974 niet naleefde. De overheid beschuldigt Shell ervan om de schaarste aan diesel die nu in Argentinië heerst, uit te buiten.

Kraft Foods heeft zijn winstverwachting voor 2007 opnieuw verhoogd. Dat heeft het Amerikaanse voedingsmiddelenconcern bekendgemaakt tijdens een consumentenconferentie van Lehman Brothers. Kraft verwacht nu over het huidige boekjaar een volledig verwaterde winst per aandeel te behalen van 1,60 tot 1,62 dollar, terwijl het eerder uitging van een winst per aandeel van 1,55 tot 1,60 dollar. De verhoging is het gevolg van het toegenomen vertrouwen in de groei-initiatieven, de voortgang van het aandeleninkoopprogramma en de lager dan verwachte belastingen voor dit jaar. Exclusief bijzondere items gaat Kraft Foods nu uit van een winst per aandeel van 1,80 tot 1,82 dollar, vergeleken met een eerdere verwachting van 1,75 tot 1,80 dollar. De verwachting van een autonome omzetgroei in 2007 van ten minste 4 procent blijft gehandhaafd. Tijdens de publicatie van de tweedekwartaalcijfers verhoogde Kraft Foods ook al de verwachtingen voor dit jaar.

Aéroports de Paris (ADP), de eigenaar van de Parijse luchthavens, investeert tot 2012 fors in de vernieuwing en uitbreiding van de infrastructuur. Daardoor krijgt Air France-KLM er de komende vijf jaar een extra terminalcapaciteit van ongeveer 20 miljoen passagiers bij. De bijna onbeperkte groeimogelijkheden die de luchtvaartgroep de voorbije tien jaar ter beschikking had en die op korte termijn nog groter zullen worden, zijn volgens Jean-Cyril Spinetta, topman van de luchtvaartmaatschappij de sleutel tot de renaissance van Air France. Tot het einde van het vorige decennium behoorde de maatschappij tot de zieke staatsluchtvaartmaatschappijen van Europa. Na de privatisering en de overname van het Nederlandse KLM is het uitgegroeid tot de grootste luchtvaartgroep ter wereld inzake omzet. Het is ook een van de meeste rendabele. Nu zitten de activiteiten van Air France op Charles de Gaulle (CDG) nog verspreid over de luchthaven. Zodra de nieuwe terminals klaar zijn, worden die samengebracht.

De Franse oliemaatschappij Total heeft haar olieproductiedoelstellingen voor 2006-2010 verlaagd. Total rekent nu op 4 procent groei in plaats van 5 procent. De derde olieproducent van Europa verwijst naar de impact van stijgende olieprijzen en de vertraging bij enkele projecten. ‘We konden daardoor het vooropgestelde productietempo niet volhouden,” zegt algemeen directeur Christophe de Margerie.De vorige productiedoelstelling hield rekening met een olieprijs van 40 dollar per vat. Total gaat nu uit van 60 dollar per vat vanaf 2008. In sommige landen heeft Total samenwerkingsakkoorden met lokale groepen waarbij het een vaste vergoeding ontvangt. Dat houdt in dat een hogere olieprijs samengaat met minder productie. Verder ondervond de groep ook problemen bij de opstart van enkele olievelden. De neerwaartse bijstelling van de prognoses bij Total is geen alleenstaand geval. Eerder verlaagden ook al BP en Royal Dutch Shell hun productieprognoses.

De Algerijnse staatsmaatschappij Sonatrach heeft beslist om een gascontract met de Spaanse bedrijven Repsol YPF en Gas Natural op te zeggen. Algerije beweert dat de twee bedrijven zich niet aan de voorwaarden van de overeenkomst hebben gehouden. De Spaanse regering vermoedt politieke motieven. Men vermoedt dat de Algerijnse regering de aardgaswinning volledig voor eigen rekening wil nemen. Anderzijds bestaat de mogelijkheid dat de stopzetting is ingegeven door Algerijns ongenoegen over de politieke koers van de regering-Zapatero in Noord-Afrika, die volgens Algerije pro-Marokkaans is. Sonatrach, Repsol en Gas Natural besloten in 2004 samen Algerijns aardgas te winnen en uit te voeren. Met het contract was een investering gemoeid van 5,2 miljard euro, gespreid over 30 jaar. Het was de eerste keer dat de Algerijnen de controle over hun gaswinning deels uit handen gaven. Spanje heeft gezegd alles te zullen doen om het conflict bij te leggen.

Voor het eerst sinds lang stijgt in Europa het aantal ongevallen waarbij betrokkenen gewond raken of gedood worden. Dat meldt automobilistenvereniging Touring. Touring voerde een onderzoek uit in samenwerking met de Internationale Automobielfederatie (FIA). Volgens Touring gaat het om een zeer opmerkelijke en verontrustende tendens. “De laatste vijf jaar stelden we een daling vast met zowat 25 procent, ondanks een sterke toename van het aantal voertuigen op de weg,” aldus de organisatie. Het streven om tegen 2010 het aantal verkeerdoden te halveren, komt op die manier in gevaar. België doet het relatief goed, het aantal doden bleef bij ons dalen met 2 procent. Het aantal gewonden daarentegen steeg met 5 procent. In Denemarken en Finland lag de stijging van het aantal verkeersdoden in de eerste helft van dit jaar rond de 40 procent. Het aantal slachtoffers daalt maar in enkele landen. Daaronder zijn Spanje en Italië, traditioneel landen met een hoog aantal ongevallen. Daar daalde het aantal doden met respectievelijk 14 en 4 procent.

De Nederlandse bankgroep ING praat over een participatie in de TMB Bank, de vijfde grootste bank van Thailand. TMB Bank verkeert niet in goeden doen. In het laatste kwartaal dook de bank voor 422 miljoen euro in het rood. Dat bedrag was bijna driemaal zo groot als verwacht, als gevolg van een afschrijving van goodwill. Analisten verlaagden hun winstverwachtingen en koersdoelen. Voor dit jaar wordt een verlies van 92 miljoen euro verwacht. Vorig jaar bedroeg het verlies 275 miljoen euro. TMB Bank onderhandelde met de Singaporese DBSBank over een kapitaalverhoging. Maar de Singaporezen hebben afgehaakt nadat ze op hun bestaande participatie 77 miljoen euro moesten afboeken als gevolg van de slechte prestaties van de Thaise bank. Nu wordt er dus met ING gepraat. De Nederlandse groep zou een belang van 25 procent in TMB kunnen kopen. Topman Somchainuk Engtrakul zei dat hij in december tot concrete stappen denkt te kunnen komen. TMB is voor 31 procent in handen van het Thaise ministerie van financiën.

De Nederlandse bierbrouwer Koninklijke Grolsch heeft de Turkse bierbrouwer Anadolu Efes de licentie verkocht om het Amsterdam Navigator bier te gaan brouwen en verkopen in Kazachstan. Financiële details over het contract werden niet vrijgegeven. De partijen verwachten dat vanaf september dit jaar Efes-onderdeel Efes Karaganda het bier zal gaan brouwen in Kazachstan voor de lokale markt. Amsterdam Navigator is een strong lager beer met een alcoholpercentage van 8,4 procent of 10 procent. Amsterdam is een merknaam van Grolsch die uitsluitend op buitenlandse markten wordt gevoerd. Navigator wordt momenteel in de Grolsch-brouwerij in Groenlo gebrouwd en daarnaast in licentie door Efes in de Russische steden Ufa en Rostov. De biermarkt van Kazachstan had vorig jaar een omvang van 5,3 miljoen hectoliter, In 2006 dronken de Kazachen gemiddeld 35 liter bier per hoofd van de bevolking, maar de consumptie kent er een sterke groei.

De voorgenomen overname van de Nederlandse uitgever Wegener door de Britse investeringsmaatschappij Mecom staat op losse schroeven. De Britse investeerder Governance for Owners (GO) biedt zijn belang van 13,29 procent in Wegener niet aan bij Mecom. Door die weigering kan Mecom niet aan de gewenste aanmelding van 95 procent van de aandelen komen, waarbij de investeringsmaatschappij het bod gestand wil doen. Governance for Owners vindt het bod van Mecom op de uitgever te laag. Mecom bracht eind augustus een bod uit van 794 miljoen euro op Wegener. Volgens Governance for Owners, dat zichzelf bestempelt als trouwe aandeelhouder voor de lange termijn, werpen de maatregelen van Wegener ter verbetering van de toekomstige winstgevendheid hun vruchten af. Dit element is volgens de investeerder niet meegenomen in het bod van Mecom. Daarnaast zou de overname van Wegener een cruciaal onderdeel zijn van de strategie van Mecom. Ook dit is volgens GO niet verwerkt in de overnamesom.

Een meerderheid in het Europees Parlement is bereid de gewichtslimiet voor vrachtwagens op te trekken van 40 naar 60 ton. Dat bleek bij de goedkeuring van een rapport over goederenlogistiek. De Europarlementsleden eisen wel dat die zogenaamde megaliners aan strenge voorwaarden onderworpen worden. De megatrucks, die een lengte halen van 25 meter, mogen ook alleen op bepaalde trajecten reizen. Bart Staes (Groen) reageerde teleurgesteld. Hij noemt het EP-standpunt een ramp voor het milieu. Het initiatiefrapport dat het Europarlement goedkeurde, moet als basis dienen voor een pakket wettelijke maatregelen die de EU-Commissie eind dit jaar op tafel legt. Vrachtwagens wegen standaard maximaal 40 ton en zijn ruim 18 meter lang. EU-landen die de megatrucks willen toelaten, moeten dat volgens de resolutie aanvragen bij de Europese Commissie. Die moet dan de veiligheid en de stevigheid van bruggen en wegen controleren.

Meer Nieuws