managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Europa tweede breedbandregio van de wereld

Posted by managing21 on september 5th, 2007

De breedbandmarkt van de Europese Unie is belangrijker geworden dan die van de Verenigde Staten. Europa moet nog alleen Japan laten voorgaan. Dat blijkt uit cijfers van de European Competitive Telecommunications Association (ECTA). Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar kwam Europa immers aan een breedbandpenetratie van 19,9 procent. De Verenigde Staten kennen een penetratie van 19,6 procent. Met een verspreiding van 20,2 procent blijft Japan echter marktleider.

De Europese breedbandpenetratie groeide tijdens het eerste kwartaal van dit jaar met 16 procent. Het grootste breedbandland van Europa is Nederland geworden. Daar haalt breedband een penetratie van 33 procent. Dat is een groei met 11 procent tegenover het laatste kwartaal van vorig jaar. Nederland heeft daarmee Denemarken voorbijgestoken, dat een penetratie van 32 procent. Daarna volgen Finland (28 procent), Zweden (27 procent), Luxemburg (24 procent), Engeland (23 procent), Frankrijk (21 procent), België (21 procent) en Duitsland (20 procent).

Onderaan de lijst staan Portugal (15 procent), Ierland (14 procent) en Griekenland (6 procent). Griekenland is wel aan een grote inhaalbeweging bezig, want tijdens het eerste kwartaal werd er een groei met 70 procent gerealiseerd. Na nationale telecombedrijven hebben gemiddeld nog 46 procent van de breedbandmarkt in handen. In landen zoals Italië is dat zelfs 70 procent. De ECTA is van oordeel dat er meer internetbedrijven breedband zouden moeten kunnen aanbieden. Dan zou de groei volgens de organisatie vlotter verlopen dan met een overwicht aan telecom-netwerkbeheerders.