managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Volkswagen wil groter Amerikaans marktaandeel

Posted by managing21 on september 14th, 2007

De Duitse autoconstructeur Volkswagen wil in de Verenigde Staten een groter gedeelte van de markt innemen. Daarvoor zal de constructeur een auto bouwen die de Toyota Camry, een middenklasse wagen die voor de Amerikaanse markt werd ontworpen, moet beconcurreren. Dat heeft Stefan Jacoby, de nieuwe topman van Volkswagen-Amerika, gezegd. De Verenigde Staten worden volgens hem de belangrijkste prioriteit van Volkswagen. De Duitse autoconstructeur zal op de Amerikaanse markt eveneens het suv-type Tiguan introduceren.

“De volgende tien jaar willen wij onze Amerikaanse omzet verdrievoudigen,” vertelde Jacoby aan de Amerikaanse krant The Detroit Press. De Duitse constructeur zou dan in de Verenigde Staten één miljoen wagens per jaar verkopen, waarvan 800.000 Volkswagen-modellen en 200.000 Audi-exemplaren. “We staan al sterk in Europa, Zuid-Amerika en Azië, vooral in China,” aldus nog Jacoby. “De Verenigde Staten vormen onze zwakste markt.” In de jaren zeventig stond Volkswagen nochtans sterk op de Amerikaanse markt, waar het toen 570.000 exemplaren per jaar verkocht.

Inmiddels is die verkoop echter gehalveerd, onder meer door een gebrek aan vernieuwing van zijn Amerikaanse modellen. Volkswagen moet op de Amerikaanse markt zijn Aziatische concurrenten laten voorgaan. Terwijl de Japanse constructeurs modellen ontwierpen die gericht waren op de Amerikaanse consument, terwijl Volkswagen het hield bij auto’s voor Europeanen en bovendien een verkeerde prijspolitiek voerde. “De Volkswagen Passat heeft bijvoorbeeld ongeveer vergelijkbaar met de Toyota Camry, maar kost wel ongeveer 25 procent meer,” aldus The Detroit Press.

Volkswagen kondigde ook aan te overwegen om in de Verenigde Staten opnieuw auto’s te produceren, onder meer om negatieve effecten van koerswisselingen te elimineren. Een definitieve beslissing is nog niet gevallen, maar volgens Jacoby kan de uitbreidingsstrategie van Volkswagen nagenoeg onmogelijk zonder een Noord-Amerikaanse fabriek.