managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on september 19th, 2007

De Italiaanse minister van cultuur en vice-premier Francesco Rutelli doet een beroep op het nationale eergevoel van Italiaanse zakenlieden om de noodlijdende luchtvaartmaatschappij Alitalia te redden. “Alitalia kan gered worden, ik vind dat het Italiaanse bedrijfsleven zijn verantwoordelijkheid moet nemen,” zei Rutelli, die zegt te rekenen op een impuls van trots van Italiaanse ondernemers. Alitalia is voor 49,9 procent staatseigendom. De maatschappij draait met een verlies van 2 miljoen euro per dag. In juli mislukte een door de overheid georganiseerde veiling. Rutelli liet doorschemeren dat de voorwaarden wellicht worden bijgesteld om de koop aantrekkelijker te maken. De vice-premier zei dat een mogelijke oplossing ‘integratie’ zou zijn met Air One, de tweede luchtvaartmaatschappij van Italië. Air France-KLM zegt open te staan voor contacten met Alitalia als de Italiaanse overheid de voorwaarden aanpast.

Inditex, eigenaar van kledingwinkels als Zara, Pull and Bear en Massimo Dutti, heeft in de eerste helft van dit jaar een nettowinst geboekt van 393 miljoen euro. Dat is een stijging van 33 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet van de grootste winkelformule Zara nam toe met 15 procent tot 2,6 miljard procent en vertegenwoordigt daarmee 64,4 procent van de totale omzet. In de eerste helft van dit jaar heeft het bedrijf 205 nieuwe winkels geopend. Inditex heeft nu 3.336 winkels in 66 landen. De groep heeft in de afgelopen maanden 10.109 nieuwe banen gecreerd en heeft nu wereldwijd 72.377 medewerkers. Van de winkelformule Zara werden 51 nieuwe winkels geopend, waarmee het totaal nu op 1.041 filialen is uitgekomen. Van Pull and Bear werden 25 nieuwe winkels geopend, waarmee het totaal nu 492 bedraagt en het aantal filialen van Bershka steeg met 23 tot 456. Het aantal filialen van Massimo Dutti steeg met 5 tot 404 eenheden.

De Europese Commissie wil de opstart van het satellietnavigatiesysteem Galileo betalen vanuit het Europese budget. Het gaat om 2,4 miljard euro, die moet worden gevonden in de begrotingen van dit en volgend jaar. Galileo is het Europese en meer moderne antwoord op het Amerikaanse gps-systeem. In tegenstelling tot gps wordt Galileo een niet-militair systeem. De bedoeling was dat de opstart betaald zou worden met 1 miljard euro van de Europese Unie en 2,4 miljard van enkele grote bedrijven (EADS, Alcatel-Lucent, Finmeccanica). Die bedrijven vrezen echter de financiële risico’s en haakten begin dit jaar af. Sindsdien bestudeert Europa twee mogelijkheden. Ofwel komt de ontbrekende 2,4 miljard euro uit het Europese budget. Ofwel wordt het geld ingezameld via het Europese ruimteagentschap ESA. Tegen 2012 moet Galileo 30 satellieten in de ruimte hebben. De totale kosten voor lancering en onderhoud zouden tegen 2020 oplopen tot 10 miljard euro.

Zimbabwe staat als gevolg van de economische crisis op instorten. Heel zuidelijk Afrika dreigt daardoor gedestabiliseerd te worden, zo waarschuwt de International Crisis Group (ICG). De internationale gemeenschap moet daarom een bemiddelingspoging steunen van de Ontwikkelingsgemeenschap van Zuidelijk Afrika (SADC). De Zuid-Afrikaanse president Thabo Mbeki bemiddelt namens de SADC tussen de regering van de Zimbabwaanse president Robert Mugabe en de oppositie in de aanloop naar de verkiezingen van maart volgend jaar. De SADC moet volgens de IGC proberen de 83-jarige Mugabe ervan te overtuigen af te treden. Zimbabwe was ooit een van de meest welvarende landen in Afrika. De beslissing van Mugabe om boerderijen van blanken aan zwarten te geven, heeft de economie ontwricht. Mugabe speelt nu met het idee om zwarte Zimbabwanen een meerderheidsbelang te geven in buitenlandse bedrijven, waaronder mijnen en banken.

De vloot van de Nederlandse vliegtuigmaatschappij KLM Cityhopper bestaat vanaf volgend jaar november niet meer uitsluitend uit Fokker-toestellen. De regionale dochter van Air France-KLM krijgt dan de beschikking over een nieuw vliegtuig, de Braziliaanse Embraer-190. De aanschaf van dat toestel moet de punctualiteit vergroten en leiden tot kostenbesparingen, aldus de luchtvaartmaatschappij dinsdag. Volgens de directie van KLM voldoen de oudste Fokker-100’s, die eind jaren tachtig geleverd zijn, niet meer aan de huidige vereisten. Hun betrouwbaarheid neemt af, wat leidt tot vertragingen en annuleringen. De Franse evenknie van KLM Cityhopper, Régional, heeft al enkele Embraers in gebruik genomen en zegt tevreden te zijn over het toestel. Slechts een kwart procent van de vluchten met de Embraer-190 moet wegens technische mankementen worden geschrapt.

Onlangs kondigde Renault in navolging van het Indiase Tata aan een auto op de markt te brengen voor slechts 3.000 dollar, maar het model komt niet naar Europa. Dat heeft een woordvoerder van het Franse merk bevestigd. Voor het project is een samenwerking aangegaan met de Indische scooterfabrikant Bajaj. In eerste instantie is het autootje echter bedoeld voor nieuwe markten als Thailand en India. Voor de Europese markt zou de auto te Spartaans zijn. Het is echter wel denkbaar dat Renault op termijn een luxere variant van deze auto in Europa gaat verkopen. In eerste instantie blijft Renault zich echter even richten op dochterbedrijf Dacia wat budgetauto’s betreft. Daar komt volgend jaar een hatchbackuitvoering van de Logan op de markt, die in Zuid-Amerika al als Renault verkocht wordt. Ook komt er een pick-up versie, als is nog niet bekend of die ook naar Nederland komt. Volgens de Roemenen komen er echter nog meer Dacia-modellen.

Porno en illegale software zijn de grootste veroorzakers van computerproblemen binnen bedrijven. Dit blijkt uit een onlangs verschenen rapport van het Computer Security Institue (CSI). Ondanks de vele waarschuwingen en downloadrestricties op het werk, verstoppen werknemers nog steeds porno op op de computers en gebruiken ze illegale programma’s. Dit kan er toe leiden dat de computers besmet raken met gevaarlijke software. Van de onderzochte bedrijven gaf haast zo’n zestig procent aan hier last van te hebben. Verder blijkt dat de schade door falende beveiliging is gestegen. Vorig jaar kostte een gemiddelde computerinbraak het bedrijf zo’n 168.000 dollar, dit jaar is dat bedrag gestegen tot wel 350.454 dollar. Deze financiële schade komt het vaakst voort uit fraude en virussen. Het aantal virusmeldingen is wel flink gedaald de afgelopen jaren. In 2001 had 90 procent van alle bedrijven wel eens te maken gehad met een virusaanval, dit jaar is dat nog maar zo’n 52 procent.

De producent van consumentenartikelen Unilever is in China beboet wegens het vervuilen van het milieu. De Chinese fabriek van de multinational in de provincie Anhui loosde volgens de Chinese media afvalwater waar te veel chemische stoffen in zaten. Een woordvoerder van Unilever gaf aan dat de bewuste fabriek al aanpassingen heeft verricht om aan de regelgeving te voldoen. De fabriek in Anhui voldeed volgens de woordvoerder aan de nationale standaard, maar werd door de regionale autoriteiten, die andere regels hanteren, op de vingers getikt. De boete bedraagt nog geen 15.000 euro. De autoriteiten willen volgens waarnemers strenger gaan optreden tegen buitenlandse bedrijven die zich niet aan de regels houden. Eerder dit jaar heeft de overheid aangegeven de vervuiling te willen verminderen die in grote delen van China ernstige problemen veroorzaakt. Door zijn snel groeiende economie heeft China minder behoefte aan buitenlandse investeringen.

De smiley, het eerste en wereldberoemdste emoticon, bestaat 25 jaar. Ter ere van de uitvinder, Scott E. Fahlman, werd daarom een feestje gegeven op de Carnegie Mellon University in Pittsburg in de Amerikaanse deelstaat Pennsylvania. Fahlman gebruikte het symbool 🙂 op 19 september 1982 voor het eerst in een elektronische boodschap aan zijn studenten. Nadat een studentengrap over een besmetting op de universiteit voor onrust had gezorgd, was er een debat ontstaan over de grenzen van de humor binnen de instelling. Fahlman stelde een symbooltje voor om aan te geven welke boodschappen niet helemaal serieus bedoeld zijn. Door een dubbele punt, een gedachtestreepje en een haakje sluiten samen te voegen, gaf Fahlman computergebruikers ineens een mogelijkheid om emoties uit te drukken in hun emails of op bulletin boards. Binnen de kortste tijd verspreidde het icoontje zich over de campus en nadien de hele wereld.

De wereldwijde vraag naar de Outlander heeft Mitsubishi doen besluiten extra productiecapaciteit te zoeken voor het populaire suv-model. Vanaf volgend jaar rolt het model in het Limburgse Born bij NedCar van de band. De Japanners plannen een output van 30.000 units op jaarbasis. De aantallen komt bovenop de 70.000 units die Mitsubishi van de Colt plant. Het besluit is goed nieuws voor NedCar, dat de afgelopen periode door eigenaar Mitsubishi in onzekerheid is gelaten over het voortbestaan van de fabriek. Te meer de Carisma en Space Star geen opvolger kregen, de productie van de Smart ForFour is beëindigd en de afzet van de Colt loopt gestaag terug. Met de Outlander in het portfolio groeit de output van de faciliteit naar een kleine 100.000 units op jaarbasis. Mitsubishi laat weten de Outlander gedurende zijn hele levenscyclus in Nederland te bouwen. Mitsubishi vervaardigt de Outlander voor de Europese markt op dit moment in Japan.

Meer Nieuws