managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

China weert sexy reclame

Posted by managing21 on september 26th, 2007

Op Chinese radio en televisie mag in de toekomst geen seksueel suggestieve reclame meer getoond worden. Dat heeft de Chinese Staatsadministratie voor Radio, Film en Televisie bekend gemaakt. Daarbij wordt opgemerkt dat ook reclame voor seks-gerelateerde producten zoals potentiemiddelen, condooms en erotisch speelgoed voortaan verboden is. Overtreders riskeren volgens de Chinese overheid zware straffen. China heeft volgens sommigen angst voor het ontstaan van nieuwe rolmodellen.

De Chinese overheid stelt dat dergelijke reclamecampagnes de maatschappelijke normen ondermijnen. Om dat tegen te gaan, werd volgens het officiële Chinese persbureau Xinhua een verbod ingelegd op alle vulgaire reclame. Het gaat daarbij onder meer ook over reclame voor borstvergrotingen en lingerie. “Seksueel suggestieve reclame misleiden het publiek en brengen schade toe aan de openbare gezondheid, maar ondergraven ook de maatschappij en de moraliteit,” aldus Xinhua.

Bovendien beweert de Chinese overheid dat dergelijke praktijken de radio- en televisie-industrie in diskrediet brengen. Mediabedrijven die de nieuwe regels niet volgen, riskeren volgens het persbureau veroordeeld te worden tot zware straffen. “De Chinese regelgeving rond radio en televisie wordt steeds strenger,” aldus BBC News. “Onlangs werd nog een talentshow verboden omdat hij te vulgair zou zijn, terwijl ook strikte beperkingen werden opgelegd aan Idool-achtige programma’s.”

Volgens critici is de verstrenging van de Chinese houding ingegeven door een vrees dat uit die reclamespots een nieuw rolmodel zou kunnen ontstaan voor de Chinese jongeren.