managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Zakenelite overtuigd gebruiker van kwaliteitsmedia

Posted by managing21 on oktober 3rd, 2007

De Amerikaanse zakenelite is een overtuigd gebruiker van kwaliteitsmedia. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau Ipsos Media. Bovendien halen ze de informatie die ze menen nodig te hebben volgens de onderzoekers ook een uitgebreide waaier van mediakanalen, met inbegrip van kranten, tijdschriften, televisie en het internet. Ipsos Media merkt daarbij op dat ook in deze sector het internet steeds belangrijker wordt.

“De Amerikaanse zakenelite heeft een gezonde honger voor informatie en media, vooral wanneer die informatie hen helpt om beter geïnformeerde zakelijke beslissingen te nemen,” aldus Ipsos Media. “Negen op tien heeft de jongste editie van een krant of een magazine gelezen en zes tot zeven op tien heeft de vorige dag naar televisie gekeken. Iets meer dan de helft heeft de voorbije dag ook het internet bezocht.”

Daarnaast heeft zeven op tien Amerikaanse zakenlui een dagelijks e-mail alert gekregen of heeft de voorbije maand een online nieuwsbrief ontvangen. Ongeveer de helft van de ondervraagden heeft de voorbije maand een online video op zijn computer bekeken en één op drie heeft de voorbije maand een weblog gelezen. Maar slechts vijf procent heeft een blogpost geschreven. Ongevaar een kwart heeft de voorbije maand een podcast gedownload.

Ipsos stelt daarbij dat het internet voor zakenlui een steeds belangrijker bron van informatie wordt. “Meer dan twee op drie spendeert meer tijd aan het online lezen van zakelijke informatie dan in het verleden,” wordt er opgemerkt. “Maar hoewel de meeste zakenlui het internet beschouwen als een goede bron voor zakelijk nieuws, is slechts zeven procent bereid daarvoor te betalen.”

Websites worden door zakenlui ook beschouwd als een belangrijk element om het aanbod van een zakelijke publicatie te verbeteren. Ze vinden dergelijk aanbod belangrijker dan websites van televisiezenders. “Meer dan driekwart is van oordeel dat websites belangrijk zijn voor het totale aanbod van een zakelijke publicatie,” aldus nog Ipsos Media. “Bij televisie wordt een website slechts door één op drie als belangrijk beschouwd.