managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Banner blijft een probleemkind

Posted by managing21 on oktober 4th, 2007

Hoewel de consument steeds meer het internet omarmt, blijft er een opvallend negatieve houding tegenover banners. Dat is één van de resultaten van een rapport van het onderzoeksbureau Forrester Research over online display-marketing. De onderzoekers stellen verder dat traditionele mediabureaus het steeds moeilijker krijgen omdat adverteerders hun eigen weg proberen te vinden.

“Consumenten spenderen volgens de onderzoekers steeds meer tijd online en zijn minder bang voor hun privacy,” aldus het magazine Marketing Online. “De negatieve houding ten opzichte van banners blijft echter. Nochtans zien marketeers display advertising als de belangrijkste poot van hun online marketingbudget. Bijna alle marketeers gebruiken banners.” Meer dan de helft maakt gebruik van rich media.

Ook stelt Forrester Research dat video belangrijk wordt in online advertising. “Merken worden Youtube-sterren naarmate ze beter worden in het aanbieden van videocontent.” Aldus de onderzoekers. “Bovendien gebeurt dit tegen zo laag mogelijke kosten. Steeds meer campagnes gebeuren dan ook op basis van pay-for-performance.” Jaarlijkse budgetten variëren van 50.000 euro tot 2 miljoen euro.

Daarnaast stelt Forrester Research dat traditionele mediabureaus het moeilijk krijgen. “Meetinstrumenten worden steeds makkelijker hanteerbaar en interpreteerbaar en dus zullen adverteerders steeds vaker naar interne oplossingen zoeken,” wordt er opgemerkt. “Adverteerders zijn daarnaast meer en meer op zoek naar bureaus met uitgebreide online consumenteninformatie en behavioral- en contectuele advertentiemogelijkheden.”