managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Vrouwen onderschat gamespubliek

Posted by managing21 on oktober 8th, 2007

Vrouwen spelen vaker games dan tot nu toe werd gedacht. Uit een onderzoek van Ciao Surveys blijkt dat 86 procent van de Nederlandse vrouwen van 25 jaar en ouder wel eens een game speelt op het internet speelt. Online gamen wordt het op drie na populairste tijdverdrijf (12 procent) genoemd, na lezen (18 procent) en tv kijken (14 procent). Vooral voetbal op televisie blijkt een geliefkoosde gametijd voor vrouwen.

Uit het onderzoek is gebleken dat 70 procent van het vrouwelijk online gamepubliek ouder is dan 35 jaar, terwijl 30 procent nog amper tien jaar verwijderd is van haar pensioen. Daarnaast is 40 procent van deze groep getrouwd met thuis inwonende kinderen. Bij 16 procent zijn de kinderen het huis uit. “Dat lijkt absoluut niet op het geijkte beeld van de gamer,” verduidelijkt het Nederlandse online gamebedrijf Zylom.

De gamesbranche richt zich traditiegetrouw op een doelgroep van jongens van zes tot zeventien jaar. “Zij vormen de groep die nog altijd de meeste games koopt, maar dat is niet noodzakelijk de grootste groep spelers,” aldus de Volkskrant. “De leeftijd van de gemiddelde gamer is inmiddels gestegen tot 29 jaar en vrouwen gamen meer en meer.” Vrouwen die online gamen doen dat volgens de onderzoekers om even een moment voor zichzelf te hebben.

Echte gamers doen volgens de onderzoekers aan competitie en willen de hoogste score halen. Vrouwen doen dat volgens Ciao Surveys niet. Ze houden vooral van puzzelspelen.