managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Steeds meer bijval voor gespecialiseerde jobsites

Posted by managing21 on oktober 9th, 2007

Online recruteerders ondervinden steeds meer concurrentie van gespecialiseerde websites, die zich op specifieke beroepen of sectoren richten. Bedrijven met vacatures geven immers steeds meer de voorkeur aan deze gespecialiseerde spelers, want ze denken dat ze eerder daar de geschikte kandidaat zullen kunnen vinden. De traditionele online recruteerders, die zich op de algemene arbeidsmarkt richten, zien hun marktaandeel dan ook inkrimpen.

“Tijdens de maand augustus online de online recruteerder CareerBuilder 20,2 miljoen unieke bezoekers,” schrijft The Wall Street Journal. “Dat is 2 procent minder dan de maand voordien. Weliswaar zag Monster.com het aantal bezoekers met 4 procent stijgen tot 16,3 miljoen, maar dat is slechts een kleine vooruitgang in vergelijking met een aantal gespecialiseerde sites. Dice.com, dat zich richt op technologie-mensen, steeg met 34 procent naar 998.000 bezoekers.

Het medische Healthcaresource.com zag zijn bezoekersaantal met 36 procent stijgen. Ook HotJobs van Yahoo steeg met 53 procent tot 11,7 miljoen bezoekers, maar dat is volgens de krant vooral te wijten aan een recent afgesloten samenwerkingsovereenkomst met meer dan 350 kranten. “Bedrijven zoeken duidelijk steeds meer samenwerking met gespecialiseerde sites, waar annonces dikwijls goedkoper zijn en men meer kans denkt te hebben een geschikte kandidaat te kunnen vinden.

“Op algemene jobsites krijgen annonces wel bijzonder veel reacties, maar niet de kwaliteit die adverteerders verwachten,” aldus analisten. CareerBuilder stelt echter dat algemene jobsites de adverteerders een grotere keuze laten tussen diverse kandidaten. Bovendien zeggen zowel CareerBuilders als Monster.com dat ze diverse filters ter beschikking stellen om ongeschikte kandidaten weg te filteren.