managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Hoog opgeleiden worden honkvaster

Posted by managing21 on oktober 17th, 2007

Ondanks het gunstige klimaat op de arbeidsmarkt blijken hoger opgeleiden veel honkvaster dan voorheen. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek. Slechts zestien procent van de ondervraagden blijk actief op zoek te zijn naar een andere broodheer. Vorig jaar was dat nog achttien procent. Twee jaar geleden was zelfs 22 procent van de hoger opgeleiden nog driftig op zoek naar ander werk.

“Die honkvastheid wekt verbazing, aangezien 79 procent van de ondervraagden de situatie op de arbeidsmarkt als heel gunstig beoordeelt,” aldus het magazine Intermediair. “Dat is twintig procent meer dan vorig jaar.” Bedrijven die hopen op een gunstig imago op de arbeidsmarkt, doen er volgens het onderzoek goed aan om te investeren in reclame. Zichtbaarheid wordt dan ook als het allerbelangrijkste beschouwd om een stevig imago op te bouwen.

De Nederlandse werkgever met het beste imago is niet langer Philips, dat nu op twee staat, maar Rabobank. De bank stond vorig jaar nog op de derde plek in het onderzoek. Shell daalde een plaats van twee naar drie, tewijl ING van zes naar vier klom. Unilever daalde van de vierde naar de vijfde plaats. Banken scoren traditioneel goed in dergelijke onderzoeken. Van de non-profit-organisaties heeft de Nederlandse politie het beste werkgeversimago.