managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Brit is grootste online shopper van Europa

Posted by managing21 on juli 19th, 2006

De Brit is de grootste online shopper van Europa geworden. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau Mintel. In Groot-Brittannië werd vorig jaar 9,79 miljard euro besteed aan online aankopen. Daarmee heeft het land Duitsland (9,71 miljard euro) onttroond.

De groei van de Britse online winkelmarkt heeft volgens Mintel onder meer te maken met de groeiende concurrentie tussen de internet providers, waardoor de kosten van breedband-internet is gedaald en het voor de consument gemakkelijker is geworden om online te shoppen.

In totaal zijn de Europese online aankopen het voorbije jaar gestegen tot 40,2 miljard euro. Dat is een groei met 51 procent tegenover het jaar voordien. Mintel schat dat de omzet van de sector tegen 2010 zal verdrievoudigd zijn. Mintel stelt dat er nog veel ruimte is voor groei, aangezien het internet nog altijd maar twee procent vertegenwoordigd van de totale omzet van de Europese detailhandel.

Er wordt aan toegevoegd dat ook de online beveiligingsmaatregelen nog zullen verbeteren, terwijl de consument zich ook steeds comfortabeler zal beginnen te voelen met het winkelen op het internet.