Nieuwsoverzicht
Posted by managing21 on juli 20th, 2006
De Poolse milieubeweging vreest dat Polen uitgroeit tot het asbeststort van Europa. Onder druk van die beweging zou de Poolse overheid de renovatie van het stoomschip ‘Rotterdam’, het voormalige vlaggenschip van de Holland Amerika Lijn, blokkeren. Het schip ligt voor restauratie op de vroegere Lenin Werf in het Poolse Gdansk, maar de werken worden geblokkeerd door vice-gouverneur Piotr Karczewski van de provincie Pommeren. Die stelt dat het schip asbestafval vervoert en hij wil niet dat dit in Gdansk wordt overgeladen. Het zou gaan om werkkledij en plastic die tijdens een asbestverwijdering in Gibraltar waren gebruikt en naar Nederland zou worden overgebracht. De Polen vrezen echter dat het afval in Gdansk zou worden gedumpt. Met de restauratie van de Rotterdam is een bedrag van 25 miljoen euro gemoeid. Het project zou een jaar werkgelegenheid bieden aan vijfhonderd scheepsherstellers. De vice-gouverneur eist dat de overslag van het afval buiten de Poolse territoriale wateren gebeurt, maar dat wordt door de internationale regelgeving niet toegelaten. De Rotterdam (1958) werd in de jaren negentig uit de vaart genomen en zou een toeristische attractie moeten worden voor de haven van Rotterdam.
De gemeente Amsterdam dat zijn grachtengordel uit de zeventiende eeuw door de Unesco erkend wordt als Werelderfgoed. Het gemeentebestuur hoopt dat dit een belangrijke impuls kan worden het toerisme. De grachtengordel beslaat het gebied rond de Herengracht, Keizersgracht en Prinsengracht en vormt een systeem van eilanden en bruggen en identieke percelen grond rond open buitentuinen, de zogenoemde keurblokken. Het dossier moet in september klaar zijn en kan in september volgend jaar ingediend worden bij het secretariaat van het World Heritage Committee in Parijs. Dat zou vervolgens in de loop van 2009 een beslissing kunnen nemen. ”De grachtengordel kan dan in een adem genoemd worden met de Piramides van Gizeh en de Chinese Muur,” merkte de Amstersamse wethouder Tjeerd Herrema van monumenten en archeologie op.
De Franse actrice en dierenactiviste Brigitte Bardot dreigt ermee naar Zweden te verhuizen. Dat heeft ze geschreven aan de Zweedse eerste minister Göran Persson. Brigitte Bardot zegt beschaamd te zijn over het Franse beleid rond de behandeling van nertsen in fokkerijen. De Zweedse regering had een voorstel ingediend om in Europa een strengere wetgeving in te voeren voor de bontindustrie. Maar Frankrijk wil dat voorstel via de Europese Unie blokkeren. Brigitte Bardot (71), die zich al sinds de jaren als een fervente dierenactiviste opwerpt, zegt dat haar imago en identiteit worden geassocieerd met Frankrijk, maar dat ze zich nu schaamt voor haar Franse nationaliteit. Daarom overweegt ze een emigratie naar Zweden, dat volgens haar diervriendelijkheid hoog in het vaandel blijft voeren.
De Bill & Melinda Gates Foundation gaat 287 miljoen dollar investeren in een onderzoeksprogramma dat zou moeten leiden tot de ontwikkeling van een aids-vaccin. De investering gebeurt over een periode van vijf jaar en wordt verdeeld over zestien projecten in negentien landen. De deelnemende wetenschappers en onderzoekcentra hebben een overeenkomst moeten tekenen waarbij ze beloven hun resultaten ter beschikking te stellen van de andere anderzoekers die aan het project deelnemen. Tot nu toe zijn er meer dan dertig experimentele aids-vaccins uitgetest, maar daarvan heeft slechts één test een volledig parcours afgelegd. Het betrokken vaccin, Aidsvax, bleek echter niet de verwachte resultaten op te leveren en werd in 2003 afgevoerd. De Bill & Melinda Gates Foundation hoopt met een gezamenlijke inspanning van 165 specialisten wel tot resultaten te kunnen komen. De Bill & Melinda Gates Foundation werd in 1986 opgericht en beschikt over een vermogen van bijna 30 miljoen dollar.
De vereffenaars van SAirGroup hebben het grootste gedeelte van de vorderingen van de Belgische staat en de failliete luchtvaartmaatschappij Sabena verworpen. Het gaat daarbij over een totaal bedrag van ruim 5,5 miljard Zwitserse frank. De schuldeisers hebben twintig dagen tijd om in beroep te gaan. In totaal hebben de vereffenaars claims ter waarde van 65,5 miljard Zwitserse frank verworpen. De beslissing van de vereffenaars heeft niets te maken met de rechtszaken die de Belgische staat en Sabena in België en Zwitserland hebben lopen tegen SAirGroup.
Belgische toeristen hebben weinig affiniteit met hun eigen kust. Dat blijkt uit een onderzoek van het studiebureau Ipsos. Daarbij wordt opgemerkt dat de Belgische toerist veel positiever staat tegenover Frankrijk, Spanje en de Ardennen, de andere belangrijkste vakantiebestemmingen. Belgen vinden de kustbewoners minder gastvrij en hebben bedenkingen bij de vriendelijkheid van het locaal horecapersoneel. Bovendien vonden de ondervraagden dat er op cultureel en recreatief vlak weinig te beleven valt. Ook de schoonheid van het landschap wordt maar matig gewaardeerd. De kust wordt verder ook nog als duur bestempeld, terwijl het klimaat er weinig genietbaar wordt genoemd. Alleen gastronomisch wordt de Belgische kuststreek gewaardeerd.
De Franse energie- en milieugroep Suez sluit niet uit dat een aantal Belgische filialen zullen verkocht worden. Dat heeft Suez-topman Gérard Mestrallet gezegd. In de Belgische Suez-portefeuille zitten onder meer elektriciteitsproducent Electrabel, gasleverandier Distrigas en de gasnetbeheerder Fluxys. Door het afstoten van een aantal Belgische activiteiten wil Mestrallet een monopoliepositie vermijden die tot stand zou komen door een fusie van Suez en Gaz de France. De Suez-topman zegt dat te willen compenseren door in het buitenland een aantal andere overnames te realiseren, zodat het concern dezelfde industriële dimensie zou kunnen behouden.
Toyota ontkent in alle toonaarden geïnteresseerd te zijn in een deelname aan de besprekingen rond een mogelijke samenwerking tussen General Motors, Renault en Nissan. “Wij hebben al een alliantie met General Motors,” benadrukte Toyota-topman Katsuaki Watanabe. “Wij willen deze relatie behouden.” Het Japanse concern werkt al met General Motors samen op het gebied van productie en ontwikkeling. Indien Toyota zich zou aansluiten bij het mogelijke samenwerkingsverband tussen General Motors, Renault en Nissan, zou er een enorm autoconcern gevormd worden. Toyota vormt immers nu al een bedreiging van General Motors als grootste autofabrikant van de wereld. De samenwerking zou de kosten van de betrokken bedrijven moeten kunnen verlagen.
De hittegolf is een stimulans voor internetverkoop. Dat blijkt uit cijfers van Central Point Europe, een online aanbieder van computerproducten. Sinds de start van de eerste hittegolf eind juni is het bezoek aan de website met dertig procent gestegen. Ook de omzet is met twintig procent gestegen tegenover vorige zomers. In het verleden toonde het bezoekersaantal tijdens de zomerperiode een daling van vijftien procent. Volgens Central Point Europe stappen de consumenten met het uiterst warme weer liefst niet in de auto om aankopen te doen. Ze vinden het volgens het bedrijf veel comfortabeler om de producten thuis te laten bezorgen.
Airbus heeft niet alleen vertraging met de productie van de nieuwe superjumbo A380, maar ook met de oplevering van de A400M, een nieuw militair vrachttoestel. Daar is de vertraging volgens de Franse krant La Tribune opgelopen van achttien maand tot mogelijk zelfs drie jaar. EADS, het moederbedrijf van Airbus, ontkent het bericht en zegt dat het programma op schema ligt. De A400M, waarvan al 192 bestellingen zijn gedaan, zou begin 2008 zijn eerste vlucht moeten maken en vanaf 2009 op de markt moeten komen. In de ontwikkeling van het toestel werd een bedrag van ongeveer zes miljard euro geïnvesteerd.