Diamantwereld verwacht ook dit jaar recordverkoop
Posted by managing21 on juni 1st, 2018
De wereldwijde vraag van consumenten naar diamanten juwelen kende vorig jaar een stijging met 2 procent tot een recordniveau van 82 miljard dollar, dankzij een sterke markt in de Verenigde Staten en een herstel in China. Dat zegt een rapport van diamantproducent De Beers.
De Amerikaanse vraag steeg vorig jaar met 4 procent tot 43 miljard dollar. De Verenigde Staten, de belangrijkste diamantmarkt van de wereld, konden immers terugvallen op een sterke economie en een robuust consumentenvertrouwen. Het land was voor het vierde opeenvolgende jaar de belangrijkste motor achter de wereldwijde groei en vertegenwoordigde meer dan de helft van de totale vraag.
Particuliere consumenten vertegenwoordigen vorig jaar 33 procent van de aankopen op de Amerikaanse markt voor diamanten juwelen. Die groei vormde een belangrijke pijler voor de hele sector. “Over de hele wereld besteden mensen meer dan ooit aan diamanten juwelen,” betoogt Bruce Cleaver, chief executive van De Beers. “Het is bemoedigend om consumenten in de Verenigde Staten, de grootste en meest mature markt van de wereld, voorop te zien lopen.” De vraag op het Chinese vasteland steeg met 3 procent in lokale valuta en groeide met 1 procent in dollars tot 10 miljard dollar. Daarbij wordt gewezen op een verbetering van de economische omstandigheden tijdens de tweede jaarhelft.
De Beers benadrukt ook dat het vertrouwen van de Chinese consument op het hoogste niveau in twintig jaar tijd. De diamantmarkt in Hongkong herstelde zich eveneens dankzij een sterkere lokale vraag en een opleving van de uitgaven voor toeristen uit het vasteland. “De vraag in India, Japan en de Golfregio daalde daarentegen met een laag eencijferig percentage in dollars vanwege economische factoren, gekoppeld aan een impact van regulering en wisselkoersschommelingen,” aldus nog De Beers. “In de rest van de wereld kon daarentegen op elke markt een groei worden gemeld. Ook voor dit jaar kan in de meeste markten een positieve evolutie van de vraag worden verwacht.”
Reden voor het optimisme zijn volgens De Beers de solide economische vooruitzichten op de wereldmarkt, gekoppeld aan een positief sentiment bij de consument en de aanhoudende investeringen van de diamantindustrie in marketing. (Foto: Pixabay/Lars Plöger)