managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Weinig beursgenoteerde bedrijven met vrouwelijke chief executive

Posted by managing21 on juni 1st, 2018

Vrouwelijke chief executives blijven schaars bij de grootste beursgenoteerde bedrijven. Vrouwen die echter de top bereiken, krijgen uitzicht op een beloning die competitief is met de vergoeding van hun mannelijke collega’s. Dat is de conclusie van een rapport van het databedrijf Equilar en het persbureau Associated Press, gebaseerd op een analyse van de leidende kaders van de vijfhonderd grootste beursgenoteerde bedrijven van de Verenigde Staten.

Slechts 5 procent van deze ondernemingen wordt door een vrouw geleid, maar de mediaan van de jaarwedde van de vrouwelijke chief executive ligt wel op 13,5 miljoen dollar, tegenover 11,5 miljoen dollar voor hun mannelijke tegenhangers.

Bovenop de lijst met best betaalde vrouwelijke chief executives stond vorig jaar Indra Nooyi van PepsiCo met een vergoeding van 25,9 miljoen dollar. Debra Cafaro, topvrouw van de vastgoedgroep Ventas, staat met 25,3 miljoen dollar op een tweede plaats. Mary Barra van General Motors ontving 21,9 miljoen dollar. De mediaan van de beloning voor vrouwelijke chief executives steeg met 15,4 procent ten opzichte van het jaar voordien, tegenover 8,2 procent bij de mannen. Toch is ook Nooyi niet terug te vinden bij de tien hoogste salarissen van het land. De topvrouw van PepsiCo staat pas op een achttiende plaats.

In de volledige lijst van vijfhonderd bedrijven bleken zevenentwintig entiteiten eind vorig jaar geleid door een vrouwelijke chief executive. Het jaar voordien waren er vierentwintig bedrijven met een vrouwelijke leiding. “Het is tragisch dat het zo moeilijk blijkt om vrouwelijk talent tot op topniveau te laten doorgroeien,” zegt Josh Crist, managing director bij rekruteerder Crist Kolder Associates. De situatie zou meer acuut kunnen worden na het vertrek van de vrouwelijke chief executives van Campbell Soup en Mattel. Beide werden door mannen vervangen. Volgens analist Catalyst is er echter een lichtpunt. De hogere kaders tellen steeds meer vrouwen, waardoor ook de kans op een vrouwelijke chief executive toeneemt.

“Bedrijven zoeken diversiteit, zowel qua geslacht als etniciteit, voor hun leiderschap,” betoogt Crist. “Om echter ook aan de top diversiteit te krijgen, is tijd nodig. Er moet immers in de hele organisatie een verandering worden doorgevoerd.” Volgens Drew Silvester, onderzoeker bij het Pew Research Institute, vormt de traagheid van de bedrijven een probleem. De huidige vrouwelijke chief executives hebben een carrière van twintig of dertig jaar achter de rug. Hun opkomst vertegenwoordigt volgens Silvester dan ook de bedrijfscultuur van de jaren tachtig van de voorbije eeuw. Een echte verandering kan volgens hem dan ook nog jaren duren.

Brande Stellings, vice-president van Catalyst, is het daar echter niet mee eens. Volgens haar kunnen bedrijven veel sneller beslissingen nemen. “Tijd of generaties zijn geen differentiator,” merkt zij op. “Wel is de houding van de leiding en de organisatie belangrijk.” (Foto: Pepsico)

Lees Verder