managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on juni 6th, 2006

Duitsland is wereldwijd het minst geliefde voetbalteam ter wereld. Brazilië is het populairst en de grote favoriet. Dat blijkt uit onderzoek Hattrick.org onder 200.000 personen in 108 landen. De wereldtitel wordt het minst gegund aan Duitsland. Maar liefst 20 procent van de ondervraagden ziet Duitsland liefst niet als winnaar. Nederlanders gunnen het de Duitsers het minst. Bijna 60 procent van onze noorderburen wil dat de Duitsers de titel niet winnen. Ook de Engelsen, Zwitsers en Polen krijgen nu al buikpijn als ze er aan moeten denken dat Die Mannschaft wint. Brazilië wordt door de meeste als persoonlijk favoriet elftal genoemd (17 procent wereldwijd). Het merendeel van de bijna 200.000 voetbalfans (54 procent) verwacht dat Brazilië de wereldtitel binnen zal halen.

Ryanair heeft in het eind maart afgesloten boekjaar zijn nettowinst weten te vergroten met 12,5 procent. Het resultaat voor bijzondere posten steeg van 268 miljoen tot 302 miljoen euro, zo maakte de prijsvechter bekend. De Ierse luchtvaartmaatschappij deed het iets beter dan was verwacht. De meeste analisten waren uitgegaan van een nettowinst van 299 miljoen euro. De omzet groeide in 2005/2006 met 28 procent tot 1,69 miljard euro. Ryanair wist betere resultaten te boeken ondanks de stijging van de brandstofkosten. De maatschappij heeft zich voor een deel ingedekt tegen de stijging van de kerosineprijzen. Voor het lopende boekjaar verwacht de maatschappij een stijging van de nettowinst van 5 à 10 procent, mits de brandstofprijzen stabiel zijn. Het aantal passagiers zal stijgen met 20 procent tot 42 miljoen.

Regeringsleiders van landen rond de Zwarte Zee hebben toegezegd de samenwerking op het gebied van misdaadbestrijding, veiligheid en economische ontwikkeling te versterken. Ook zullen ze proberen een oplossing te vinden voor onderlinge territoriale conflicten. Het gaat om Roemenië, Bulgarije, Armenië, Azerbeidzjan, Georgië, Griekenland, Moldavië, Turkije en Oekraïne. De verklaring is niet ondertekend door Rusland. De Roemeense president Traian Basescu riep Rusland op om zich alsnog bij het nieuwe samenwerkingsverband aan te sluiten. Rusland lijkt bevreesd dat een aantal landen binnen haar invloedssfeer, voormalige Sovjetstaten, verder richting Europa zullen opschuiven. Terry Davis, secretaris-generaal van de Raad van Europa, verwelkomde het akkoord en zei dat hij landen die lid willen worden van de Europese Unie sterk zal ondersteunen.

Het Franse hotelconcern Accor bouwt voor ongeveer 300 miljoen euro vijftig nieuwe hotels in Turkije. Deze moeten in 2015 klaar zijn. De meeste hotels komen in de grote steden in het westen van Turkije, waar de meeste toeristen te vinden zijn. Enkele worden ook in het zuidoosten gebouwd, bij de grens met Syrië. Het project levert voor 3500 mensen werkgelegenheid op. De Turkse kusten langs de Middellandse en Egeïsche Zee zijn belangrijke vakantiebestemmingen voor veel Europeanen. Vorig jaar bracht een recordaantal van 20,5 miljoen toeristen een bezoek aan het land. Dit leverde Turkije ongeveer 18,15 miljard dollar op.

DaimlerChrysler gaat in 2007 met de Smart de Amerikaanse markt op. De directie van de automaker zal de introductie van het nieuwe model van haar tweezittertje in de Verenigde Staten de komende week bekendmaken. Dit meldde de Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. “We zijn ervan overtuigd dat er geen beter moment dan nu is voor het concept van de Smart tweezitter,” citeerde de krant DaimlerChryslers topman Dieter Zetsche. Meer details wilde hij niet geven. Volgens Zetsche bereikt de omzet van de Smart ForTwo dit jaar zijn plafond. Het dochterbedrijf van de Amerikaans-Duitse automaker kan echter niet meer wagens maken omdat de fabriek wordt heringericht voor het nieuwe model van de tweezitter. DaimlerChrysler heeft de productie van de verlieslijdende Smart ForFour gestaakt. Deze vierdeurs miniwagen werd in de autofabriek van NedCar in het Nederlandse Born gemaakt.

KLM-topman Leo van Wijk ziet een toekomst voor alternatieve vliegtuigbrandstoffen. Deze zijn beter voor het milieu en mogelijk goedkoper dan kerosine. Wel moet er nog veel onderzoek gebeuren. Van Wijk hoopt dan ook dat onder meer olie- en luchtvaartmaatschappijen daar geld voor uittrekken. Er gaat volgens hem zeker tien tot vijftien jaar overheen, voordat de eerste vliegtuigen een milieuvriendelijker alternatief voor kerosine gebruiken. “Jarenlang heb ik op bijeenkomsten verkondigd dat niet-fossiele brandstoffen geen alternatief waren. Maar kennelijk wordt er in Zuid-Afrika nu wel mee geëxperimenteerd,” zei hij. Hij noemt deze proeven verrassend en bemoedigend. Van Wijk denkt dat vooral synthetische brandstoffen perspectief bieden. Deze reduceren de uitstoot van het voor het milieu schadelijke CO2 en zijn mogelijk goedkoper dan kerosine. Ook lijkt het volgens Van Wijk mogelijk te zijn biocomponenten in kerosine bij te mengen. “Maar de kosten van productie zijn vrij hoog. Dit is meer bedoeld als alternatief voor als de olievoorraad opraakt.”

UMTS-masten leveren geen gevaar op voor de volksgezondheid. Dat blijkt uit een onderzoek van een Zwitsers instituut in opdracht van de Nederlandse staatssecretaris van milieubeheer Pieter van Geel (CDA). In 2003 meldde het Nederlands onderzoeksinstituut TNO dat enkele omwonenden van UMTS-antennes last hadden van tintelingen, duizeligheid en concentratiestoornissen. Deze effecten deden zich niet voor bij gsm-antennes. Volgens het Zwitserse onderzoek worden de gezondheidseffecten niet veroorzaakt door de masten. TNO heeft dinsdag aangegeven te willen onderzoeken hoe de klachten van omwonenden van masten dan wel te verklaren zijn. In december vorig jaar kondigden veertig Nederlandse gemeenten aan dat ze geen vergunningen voor de masten wilden geven voordat het onderzoek was afgerond. Van Geel vindt dat er nu geen beletselen meer zijn nieuwe masten te plaatsen.

In de voorbije vijfeneenhalf jaar hebben parlementsleden van beide blokken in het Amerikaanse Congres reisjes aangenomen ter waarde van bijna vijftig miljoen dollar. Dat heeft de krant Washington Post gemeld op gezag van een onafhankelijk rapport. De trips zijn aangeboden door bedrijven of organisaties die op zoek zijn naar legislatieve gunsten, en leiden vaak naar exclusieve plaatsen. Van januari 2000 tot juni 2005 waren leden van het Huis van Afgevaardigden en Senatoren en hun echtgenotes, meer dan 81.000 dagen weg uit Washington. Wat een totaal is van 222 jaar, aldus een rapport van het partijloze Centrum voor Openbare Integriteit (CPI) dat door de Post werd aangehaald. Zowat 2.300 reisjes kostten vijfduizend of meer dollar. Zestien waren zelfs duurder dan 25.000 dollar. Nadat de in ongenade gevallen Republikeinse lobbyist Jack Abramoff in januari schuldig had gepleit aan corruptie, hebben veel Congresleden privaat gesponsorde reisjes wat aan banden geleged, aldus de krant. Wat niet wegneemt dat die parlementsleden en hun staf die nog altijd mogen aannemen.

De Spaanse bouwgroep Ferrovial neemt de Britse luchthavengroep BAA over. De twee hebben daarover maandagnacht een akkoord bereikt. Grupo Ferrovial betaalt ruim tien miljard pond (ongeveer 15 miljard euro). Het was Ferrovial dat de biedstrijd rond BAA op gang trok door op 8 februari aan te geven dat het BAA wel zag zitten. De groep lanceerde op 7 april een bod van 810 pence per aandeel. Daarmee kreeg BAA een waardering van 8,75 miljard pond mee. De bouwgroep trok nadien zijn bod nog op tot 900 pence per aandeel, maar dat werd door BAA van de hand gewezen. Ferrovial had tot gisteren middernacht de tijd om zijn bod nog eens te verhogen. Ook een groep investeerders, onder leiding van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs, had zijn oog op BAA laten vallen. Het aandeel BAA steeg sinds de overnameplannen al met bijna veertig procent.

De organisatoren van het reclamefilmfestival Cannes Lions hebben 32 procent meer inzendingen ontvangen voor de interactieve awards (Cyber Lions). Dat meldt het magazine DigiMedia. Het aantal ingezonden televisiespots is daarentegen met 2,7 procent gedaald. Ook een aantal andere categorieën kennen een stijging. Het aantal inzendingen voor de Meda Lions steeg met meer dan 36 procent, het aantal entries voor de categorie outdoor met meer dan 13 procent en het aantal inzendingen voor de categorie press met meer dan 10 procent. In totaal zijn er precies 2.502 inzendingen voor de Cyber Lions. Het festival is aan zijn 53ste editie toe en vindt plaats van 18 tot 24 juni.