managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Moderne bierdrinker vindt kwaliteit belangrijker dan kwantiteit

Posted by managing21 on juni 8th, 2018

De wereldwijde bierconsument toont minder interesse in volumes, maar hecht steeds meer belang aan kwaliteit. Dat wordt bewezen door de aanhoudende groei die speciaalbieren en microbrouwers kunnen laten optekenen. Tegelijkertijd moet worden vastgesteld dat steeds meer consumenten uit gezondheidsoverwegingen overschakelen op alcoholarme of alcoholvrije variëteiten. Dat is de conclusie van een rapport van consulent GlobalData. Het traditionele lager blijft echter met een marktaandeel van 92 procent nog altijd de biermarkt domineren.

“Er mag niet verwacht worden dat de wereldwijde biermarkt de volgende periode een gemiddelde jaarlijkse groei van meer dan 2 procent zal laten optekenen,” aldus GlobalData. “De verschuiving van kwantiteit naar kwaliteit kan voor de bierindustrie echter talloze opportuniteiten openen.” Na de financiële crisis op het einde van het voorbije decennium werd de sector met een terugval geconfronteerd. Ook vijf jaar geleden, door een daling van de consumptie in China, moest een achteruitgang worden gemeld. Het voorbije jaar kon echter opnieuw een groei met 1 procent worden gemeld.

Achter die groei gaan volgens het rapport echter grote regionale verschillen schuil. In Afrika, het Midden-Oosten en Azië kon sinds het einde van de voorbije eeuw een gemiddelde jaarlijkse groei van ongeveer 4 procent worden gemeld. In Latijns-Amerika en Oost-Europa werd over diezelfde periode nog een bescheiden gemiddelde groei van ruim 2 procent per jaar geregistreerd. Australasia, Noord-Amerika en West-Europa kenden daarentegen een terugval of maximaal een status-quo.

Ook in de biercategorieën konden aanzienlijke verschillen worden opgemerkt. Terwijl de gewone bieren een gemiddelde groei met 1,6 procent lieten optekenen, konden de premium bieren een stijging met 3,1 procent melden. Bij de superpremium bieren was er zelfs sprake van een stijging met 5 procent. “Wereldwijd kon worden vastgesteld dat 37 procent van de consumenten bereid is om meer te betalen voor een bier dat een extra beleving biedt,” aldus nog GlobalData. “Premium bieren blijken bovendien een jonger publiek aan te spreken.”

Uit het rapport blijkt nog dat 84 procent van de consumenten aangeeft zijn consumptie van alcohol te willen terugdringen. Bovendien blijkt 32 procent bij de keuze van een bier ook rekening te houden met calorieën. Dat is een trend die vooral kon worden opgemerkt in Azië, Latijns-Amerika en Noord-Amerika. Vooral in de leeftijdsgroep tussen achttien en vierendertig jaar wordt de alcoholconsumptie uit gezondheidsoverwegingen teruggeschroefd. Toch blijkt dat bij de sterke bieren – met een alcoholvolume van meer dan 5,5 procent – een groei met ruim 4 procent kon worden genoteerd. (Foto: Pixabay)

Lees Verder