managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Frankrijk creëert meeste vertragingen in Europese luchtruim

Posted by managing21 on juni 21st, 2018

Ongeveer één derde van de vertragingen binnen de Europese luchtvaart moet worden toegeschreven aan de Franse luchtverkeersleiding. Dat blijkt uit een rapport van de Franse Financiële Senaatscommissie, gebaseerd op cijfers van twee jaar geleden.

Er wordt benadrukt dat de Franse luchtvaart te lijden heeft onder een zware stakingsdruk en bovendien met verouderde apparatuur dient af te rekenen. Daarbij wordt opgemerkt dat de Franse luchtverkeersleiding over een periode van twaalf jaar in totaal 254 dagen hebben gestaakt. Griekenland staat op de tweede plaats met amper zesenveertig dagen en Italië met zevenendertig dagen. In Duitsland werden over die hele periode vier stakingsdagen gemeld.

“Een stakingsdag in Frankrijk heeft op de Europese luchtvaart een veel grotere impact dan acties in andere landen uit de regio,” beklemtoont de Franse senator Vincent Capo-Canellas, auteur van het rapport. “Naast frequente industriële acties is Frankrijk immers ook de kampioen van vertragingen, die moeten worden toegeschreven aan een verouderde apparatuur. Frankrijk is verantwoordelijk voor 33 procent van de vertragingen die aan de luchtverkeersleiding in Europa kunnen worden toegeschreven. De Franse problemen vertegenwoordigen 300 miljoen euro aan jaarlijkse verliezen voor luchtvaartmaatschappijen.”

“In Frankrijk is de controleapparatuur verouderd en de onderhoudskosten – 136 miljoen euro per jaar – liggen bijzonder hoog,” zegt Capo-Canellas nog. “Frankrijk heeft een grote achterstand op zijn buurlanden hoewel het land de voorbije zeven jaar meer dan 2 miljard euro heeft besteed aan de modernisering van zijn luchtverkeersleiding.” Frankrijk heeft vierduizend luchtverkeersleiders, maar het rapport wijst erop dat deze groep elk jaar een groter volume verkeer moet opvangen. Vorig jaar werden er meer dan 3,1 miljoen vluchten geregistreerd. Dat betekende een stijging met 4 procent tegenover het jaar voordien. Over twee jaar is er sprake van een toename met 8,6 procent.”

Op Europees vlak is de luchtverkeersleiding verantwoordelijk voor ongeveer 15 procent van alle vertragingen. “Alles wijst erop dat de situatie de volgende jaren alleen nog maar erger zal worden,” waarschuwt Capo-Canellas nog. “Het luchtvaartverkeer zal immers nog in intensiteit toenemen. Er moeten dan ook meteen krachtige oplossingen worden gevonden om de problemen zo snel mogelijk te kunnen verhelpen.” Recent nog waarschuwde de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair voor een dreigende meltdown van het Europese luchtruim indien er geen dringende stappen werden ondernomen om de aanhoudende stakingsacties van de Franse luchtverkeersleiders te stoppen. (Foto: Unsplash/Viktor Forgacs)

Lees Verder