managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on september 21st, 2006

Het Braziliaanse Amazonestadje Parintins krijgt een draadloze internetverbinding. Het netwerk wordt aangelegd door het amerikaanse Intel. Het project kadert in een ontwikkelingsprogramma rond internet voor de meest geïsoleerde plaatsen op aarde. Op het netwerk zullen een gezondheidscentrum, publieke scholen, een cultureel centrum en een universiteit aangesloten zijn. De stad is enkel bereikbaar met het vliegtuig of per boot. “De installatie van internet in deze stad zal de nodige know-how brengen,” aldus de Intel-topman Craig Barett. De informaticagroep Intel wil gelijkaardige projecten lanceren in geïsoleerde gemeenschappen in Afrika, Azië en het Midden-Oosten, waar elektriciteit en telecommunicatie nauwelijks beschikbaar zijn. Voor het hele project is een bedrag van meer dan één miljard dollar voorzien. 

De Californische minister van justitie Bill Lockyer heeft bekendgemaakt dat hij zes Amerikaanse en Japanse autoconstructeurs gerechtelijk gaat vervolgen voor hun bijdrage tot de opwarming van het klimaat. Dat is een primeur voor de Verenigde Staten. De klacht is gericht tegen Chrysler, General Motors, Ford, Toyota, Honda en Nissan. “De wereldwijde opwarming van het klimaat veroorzaakt omvangrijke schade voor het milieu, de economie, de landbouw en de volksgezondheid in Californië,” zegt Lockyer. “Die negatieve impact heeft al miljoenen dollars gekost en de prijs gaat elke dag nog meer de hoogte in. De uitlaatgassen van wagens zijn de snelst groeiende oorzaak van de koolstofuitstoot die bijdraagt aan de opwarming van het klimaat, maar de overheid en de autoconstructeurs weigeren te reageren. Het is hoog tijd dat deze bedrijven op hun verantwoordelijkheid in deze crisissituatie gewezen worden.”

Het Amerikaanse dochterbedrijf van het Duitse bouwconcern Hochtief heeft een opdracht ter waarde van 486 miljoen euro gewonnen voor de bouw van het nieuwe honkbalstadion van de New York Yankees. Hochtief-dochterbedrijf Turner bouwt het nieuwe stadion in het stadsdeel Bronx in New York. De opdrachtgever is projectontwikkelaar Tishman Speyer, die namens de New York Yankees optreedt. Het nieuwe stadion krijgt 50.800 zitplaatsen en beslaat een oppervlakte van bijna 140.000 vierkante meter. De werkzaamheden moeten voor het begin van het honkbalseizoen in 2009 zijn afgerond.

Tsjechië gaat de euro niet in 2010 invoeren, zoals oorspronkelijk de bedoeling was. De Tsjechische overheidsfinanciën zijn niet onder controle en het land moet een nieuwe strategie uitstippelen voor deelname aan de Europese eenheidsmunt. Dat zei de Tsjechische centralebankbestuurder Michaela Erbenova. Volgens haar is het programma van het vorige kabinet, waarop de doelstelling om de euro in 2010 in te voeren is gebaseerd, niet gehaald. Het begrotingstekort komt volgend jaar naar verwachting uit op 4,7 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Dat is veel hoger dan de 3,3 procent waarop werd gemikt. Ook voldoet Tsjechië daarmee niet aan de regels van het Europese stabiliteitspact. Bovendien, zo stelde Erbenova, moet het verouderde pensioenstelsel in Tsjechië nog volledig worden herzien.

Voor voetballer Marco Materazzi krijgt zijn botsing met Zinedine Zidane nog een leuk staartje. De Italiaan, die tijdens de finale van het wereldkampioenschap, een kopstoot van Zidane op zijn borst ontving, zal eind dit jaar verschijnen in een reclamespot van kledingfabrikant Nike. De robuuste verdediger krijgt in die commercial tal van objecten tegen zijn borst. Materazzi blokt een american footballer, trotseert een bowlingbal en blijft ook overeind staan wanneer een Jeep op hem inrijdt. “Toen we hem benaderden voor deze reclamespot, zag Materazzi er meteen de humor van in,” aldus een woordvoerder van Nike Italia. Naar verluidt zou Materazzi 37.000 euro hebben ontvangen voor zijn medewerking.

Door een warme zomer en stormen in de afgelopen maanden is er voor het eerst een fikse opening in de gewoonlijk bevroren ijskap in het Noordpool-gebied geweest. Dat blijkt uit satellietbeelden die eind vorig maand zijn genomen, meldde de Europese ruimtevaartorganisatie ESA op zijn website. “Het is zeer waarschijnlijk dat een schip vanuit Spitsbergen of Noord-Siberië naar de Noordpool had kunnen varen door water dat anders pakijs is,” aldus de ESA. Wetenschappers stelden vast dat 5 tot 10 procent van het ijs in het Noordpool-gebied dat na de dooiperiode in de zomer overbleef, door een aantal zware stormen in brokstukken uiteen was gevallen. Het gebied ter grootte van de Britse eilanden is inmiddels weer dichtgevroren. “Als deze afwijkende trend zich doorzet zal de Noordelijke Zeeroute tussen Europa en Azië zijn geopend tijdens steeds langere intervallen en het is denkbaar dat we over tien of twintig jaar in de zomer om de wereld kunnen varen via de Noordelijke IJszee,” aldus de ESA.

De Zweedse vrachtwagenbouwer Volvo blijft stevige groeicijfers neerzetten. De fabrikant boekte vorig jaar een afzetrecord met meer dan 100.000 geleverde vrachtwagens. In de eerste zeven maanden van het jaar verkocht Volvo in Noord-Amerika 21 procent meer voertuigen. Volvo, de tweede grootste producent van zware vrachtwagens in de wereld, zette in 2005 een afzetgroei neer van zeven procent tot 103.696 vrachtwagens. Tot eind juli 2006 ligt het aantal leveringen drie procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar, maar dat is enkel te wijten aan minderverkopen in Iran. In andere delen van de wereld kon Volvo zijn afzet opnieuw verhogen. Voor het hele jaar ziet de groep positieve vooruitzichten in de Verenigde Staten en Azië. In Europa zou de markt stabiel blijven. Roar Isakson, de topman van de Europese activiteiten, zegt dat Volvo dit najaar drie lichte vrachtwagens van Nissan in Duitsland gaat verdelen. Die samenwerking wordt op termijn ook uitgebreid naar andere Europese landen.

Lufthansa heeft 35 vliegtuigen bij Airbus besteld en een optie genomen op nog eens dertig toestellen. Dat heeft de Duitse luchtvaartmaatschappij gemeld. Lufthansa wil zijn vloot vernieuwen en koopt vijf Airbus A319-vliegtuigen, tien A320-toestellen en vijftien A321-kisten voor korte en middellange afstanden. Verder schaft het Duitse concern nog vijf A330-vliegtuigen aan voor lange afstandsvluchten. Vanaf volgend jaar worden de toestellen afgeleverd. Lufthansa heeft de prijs van de transactie niet bekendgemaakt. Volgens de catalogus van Airbus kosten de 35 vliegtuigen ongeveer 3 miljard dollar. Aeroflot kondigde woensdag eveneens de aankoop van vliegtuigen aan. De Russische luchtvaartmaatschappij wil binnen de komende tien jaar 22 toestellen van Boeing en evenveel vliegtuigen van Airbus kopen.

Bedrijven besteden flink meer geld aan reclame. In het eerste halfjaar van 2006 stegen de netto-mediabestedingen met 79 miljoen euro tot 1,8 miljard. “De stijging van 4,6 procent toont aan dat de mediamarkt zich definitief herstelt na de magere jaren sinds 2000,” concludeert het bureau Nielsen Media Research. De positieve geluiden gaan voor de dagbladen nog niet op. Zij hebben nog steeds last van dalende advertentie-inkomsten. Het aantal personeelsadvertenties in kranten nam wel toe, maar die konden de daling van de totale bestedingen niet compenseren. Televisie kende een boven verwachting goede eerste helft van dit jaar en zag de bestedingen groeien met 9 procent. “Daarmee lijkt het mediumtype af te rekenen met de kritische geluiden uit de markt: de traditionele dertig seconden commercial zou op zijn retour zijn, omdat de interesse van bedrijven voor adverteren op televisie tanende is door overvolle reclameblokken,” schrijft het bureau. Radio zag de bestedingen eveneens toenemen. Internet is nog steeds het snelst groeiende mediumtype. In de eerste zes maanden namen de bestedingen aan ‘online advertising’ toe met 42,7 procent. Bestedingen aan zoekmachinemarketing zijn in deze cijfers niet meegenomen.

Terwijl het veel producenten bloed, zweet en tranen kost om te mogen leveren bij de Britse supermarktketen Tesco, heeft chipsfabrikant Tyrrells gedreigd met een rechtszaak indien het machtige Tesco zijn chips blijft verkopen. Tyrrells is een initiatief van William Chase, een aardappelboer in Herefordshire. Uit onvrede over de kwaliteitsaanpak van de chipsfabrikanten en omdat hij zich door die chipsfabrikanten tekort gedaan voelde, bracht Chase in 2002 de handgebakken Tyrrells-chips op de markt. Tyrrells zijn in Groot-Britannië te koop bij 6.000 onafhankelijke winkeliers en de supermarktketen Waitrose. Dat grootwarenhuis verkoopt lokale Britse producten onder het gezamenlijke merk ‘local farm series’. Tyrrells heeft gesprekken gevoerd met Tesco omdat de supermarktketen de populaire chips graag in het assortiment wilde opnemen. Maar voorlopig zijn die besprekingen op niets uitgedraaid. Hoewel een winkel wettelijk geen toestemming van een fabrikant nodig heeft om diens producten te verkopen heeft Tesco toch besloten de chips van Tyrrells uit de rekken te halen.

Meer Nieuws