managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Cultuurverschillen probleem voor sociale netwerksites

Posted by managing21 on november 9th, 2006

De sociale netwerksite MySpace is van plan om zich verder op de internationale markt te begeven, maar analisten vrezen dat die uitbreiding wel eens tegen een muur van cultuurverschillenden zou kunnen botsen. Eerdere voorbeelden hebben volgens hen bewezen dat de locale cultuur van cruciaal belang kan zijn voor het succes van sociale netwerksites.

“In september startte MySpace met testprogramma’s in Duitsland en Frankrijk,” voert The New York Times aan. “Het was de eerste keer dat MySpace actief werd in andere talen dan het Engels.” Tijdens die maand haalde de Duitse versie 2,5 miljoen unieke gebruikers en half zoveel in Frankrijk. Dat zijn geen slechte cijfers voor een startend project. News Corp, het moederbedrijf van MySpace wil nu vijf miljoen dollar investeren in een Japanse versie.

MySpace zal dan actief zijn in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Australië, Ierland, Duitsland, Frankrijk en Japan. Het volgende jaar moeten daar volgens MySpace-topman Chris DeWolfe nog eens elf landen bijkomen. DeWolfe en medeoprichter Tom Anderson maakten daarvoor al een voorbereidende trip naar China om met mogelijke partners te praten.

De krant voert echter aan deze internationalisering MySpace wel eens moeilijker zou kunnen uitvallen dan het bedrijf zelf verwacht. De site heeft weliswaar 100 miljoen geregistreerd gebruikers, maar de meeste daarvan zijn afkomstig uit de Verenigde Staten. “Elders heeft men andere gewoontes over online sociale contacten,” aldus The New York Times.

Daarbij wordt erop gewezen dat op andere continenten eerder gsm-toestellen dan computers worden gebruikt om aan sociale netwerking te doen. “In de Verenigde Staten zijn jongeren vooral gericht op instant messaging,” benadrukte Danah Boyd, docente aan het Annenberg Center for Communication aan de University of Southern California. “In andere landen wordt er vooral gewerkt met sms-berichten.”

De krant voert ook aan dat de evoluties van online netwerken moeilijk te voorspellen zijn. “Zo blijkt Orkut.com, opgestart door Google, vooral Braziliaanse gebruikers aan te trekken,” aldus The New York Times. “Nadat de site online ging trokken Portugees sprekende gebruikers steeds meer Portugees sprekende mensen aan, tot op een ogenblik dat gebruikers van andere talen er zich niet meer thuis voelden.”

“Tot nu hoe heeft MySpace het behoorlijk goed gedaan,” aldus Nate Elliot, analist bij Jupiter Research. “Maar men kan er weinig controle over uitoefenen.” In Duitsland moet MySpace concurreren met Studivz.net en in Frankrijk met Skyblog. “Europa heeft tientallen sites die zich op relatief kleine groepen richten,” aldus de krant. “Die kunnen niet optornen tegen MySpace, maar konden wel het succes van de Amerikaanse site belemmeren.

MySpace heeft volgens Boyd wel het voordeel vooral gericht te zijn op muziek. “In de Verenigde Staten gebruiken veel muziekgroepen en fans de site,” voert ze aan. “Dat kan ook elders succes opleveren, maar dan moet MySpace erin slagen lokale groepen aan te trekken.”