managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

YouTube blijft opschudding wekken

Posted by managing21 on november 15th, 2006

YouTube blijft onder vuur liggen. Nadat eerder al mediabedrijven en sportorganisaties gedreigd hadden met gerechtelijke stappen voor overtredingen op de auteursrechten, heeft nu ook een gedeelte van de gewone gebruikers zijn ongenoegen laten blijken. Zij vinden dat ook zij recht hebben op een vergoeding voor het videowerk dat ze op de website plaatsen. 

“Op weg naar een dominatie in de videowereld, lijkt YouTube een gedeelte van zijn publiek tegen de schenen geschopt te hebben,” schrijft The New York Post. “Maar het is net dit gedeelte dat de website snel op zijn knieen zou kunnen krijgen, want die video’s die deze gebruikers plaatsen, zorgen ervoor dat YouTube zo populair is.”

YouTube en moederbedrijf Google proberen commerciele deals te sluiten, maar bij elk contract voelen de gewone gebruikers zich volgens The New York Post steeds meer in de steek gelaten. “Sommigen koesteren al plannen om hun ontgoocheling op de website duidelijk te maken met videoboodschappen,” aldus de krant.

Paul Robinett, die onder het pseudoniem Renetto video’s plaatst op de website, zegt het gevoel te hebben dat de gewone gebruiker op YouTube geen kans meer krijgt. “De meerderheid van de content behoort tot gewone mensen zoals ik, maar YouTube lijkt met iedereen deals te sluiten, behalve met ons,” klaagt hij. “Men heeft alleen oog voor professioneel geproduceerde content.”

Inmiddels heeft YouTube overeenkomsten gesloten met NBC, CBS, Warner Music Group, SonyBMG, Universal Music en Showtime, die allemaal delen in de reclame-inkomsten van de website. Ook beroemdheden zoals Paris Hilton en Diddy hebben een samenwerkingsverband met YouTube. “Ik heb een gevoel van verraad,” aldus Ben Going, die onder het pseudoniem Boh3M3 video’s plaatst. “Ze zijn meer op geld gericht dan ik dacht.”

Mitch Oscar, topman van consulent Carat Digital, geeft toe dat YouTube een leefbaar business model moet hebben, maar dat dit de hippe factor van de website opoffert. Julie Supan, directeur marketing bij YouTube, merkte echter op dat YouTube grotendeels door zijn community opgebouwd is. “De gebruikerservaring zal niet veranderen,” beloofde ze. “Daarvan willen we niet afwijken en we zullen verder blijven luisteren naar de feedback van onze gebruikers.”