managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Toeristische bestemmingen profiteren van reality-televisie

Posted by managing21 on april 26th, 2019

Reality-televisie heeft ook op het toerisme een aanzienlijke weerslag. Dat is de conclusie van een onderzoek van het boekingplatform Alpharooms, gebaseerd op een analyse van de toeristische interesse voor locaties waar zes populaire reality-series voor de Britse televisie werden opgenomen. De onderzoekers stelden daarbij vast dat een aanzienlijk deel van de reizigers zich bij de boeking van een toeristische bestemming door een reality-serie hebben laten leiden.

Onder meer bleek dat de boekingen voor Mallorca het voorbije jaar een sterke toename lieten optekenen. Dat wordt in grote mate gelinkt aan het succes van het televisieprogramma Love Island.

“De finale van de Britse reality-reeks Love Island haalde het voorbije jaar een absoluut kijkersrecord,” zeggen de onderzoekers. “Tegelijkertijd bleek ook het aantal boekingen in Mallorca op het platform van Alpharooms met 73 procent te zijn toegenomen tegenover het jaar voordien. Dat is geen verrassing. Op Google is het aantal zoekopdrachten in verband met Mallorca over een periode van vier jaar met 47 procent toegenomen. De cijfers maken duidelijk dat reality-televisie een belangrijke impact kan hebben op de boekingen voor de locaties die het decor voor dit genre programma’s mochten vormen.”

“De conclusie van de analyse toont dat veel vakantiegangers zich door de populaire cultuur laten beïnvloeden,” zeggen de onderzoekers. “Men kan vaststellen dat 17 procent van de Britse toeristen toegeeft zijn reisbestemming te hebben gekozen op basis van een locatie die het decor van een reality-reeks heeft gevormd.” De onderzoekers keken naar de impact op het toerisme van de reality-shows Benidorm (Benidorm), Love Eiland (Mallorca), Ibiza Weekenders (Ibiza), The Only Way is Essex (Essex), Ex On The Beach (Kreta) en The Only Way is Marbs (Marbella). Vooral de reeksen Benidorm en Love Island bleken daarbij een grote invloed te hebben.

“De kijkcijfers van Benidorm kenden begin dit decennium een sterke opstoot,” verduidelijken de onderzoekers. “Op datzelfde ogenblik zag ook Alpharooms in het aantal boekingen voor Benidorm een stijging met 86 procent. Tot vandaag behoort Benidorm bij de boekingen op Alpharooms tot de belangrijkste vakantiebestemmingen. Bij de lancering van The Only Way is Marbs zag bovendien ook Marbella een stijging met 63 procent in de zoekopdrachten van Google. Twee jaar geleden zorgde Ibiza Weekender er mee voor dat het aantal toeristische boekingen voor Ibiza een stijging met 23 procent kon melden.

Uit het onderzoek van Alpharooms bleek nog dat 23 procent van de Britse toeristen erkende dat de televisiereeks Benidorm een invloed op hun vakantiekeuzes had gehad. Love Island stond op een tweede plaats met een score van 22 procent, gevolgd door Ibiza Weekend (20 procent), The Only Way is Essex (19 procent), Ex On Het strand (11 procent) en The Only Way is Marbs (5 procent).

Lees Verder