managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for the 'media & cultuur' Category

Magazinereclame is informatief

Posted by managing21 on 30th mei 2007

In tegenstelling tot televisiereclame worden advertenties in tijdschriften niet als hinderlijk beschouwd. De lezer beschouwt de advertenties in magazines als informatie. Dat blijkt uit een Nederlandse studie van de Groep Publieke Tijdschriften. Tijdschriften verliezen volgens de onderzoekers weliswaar terrein aan internet en televisie, maar zodra consumenten een tijdschrift lezen dan doen ze dat heel bewust om een moment voor zichzelf te creëren.

Deze vaststelling geldt volgens de onderzoekers vooral voor tijdschriften uit de special-interestsector, bladen die zich richten op heel specifieke onderwerpen. “Driekwart van de tijdschriftenlezers met een grote binding – de zogeheten engaged lezers – geeft aan dat een advertentie in hun favoriete blad hen aanzet om de betrokken winkel te bezoeken,” stipt het rapport aan.

Volgens de onderzoekers krijgt de gemiddelde consument dagelijks ongeveer 3.000 reclameprikkels te verwerken en is het dus voor reclamemakers niet evident om de consument te bereiken. “De binding tussen tijdschrift en lezer is daarom belangrijker dan ooit,” voert het rapport aan. Volgens de onderzoekers worden advertenties in magazines beschouwd als een bron van inspiratie en informatie.

Posted in media & cultuur, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Magazinereclame is informatief

The Sims gaan naar Hollywood

Posted by managing21 on 29th mei 2007

De Amerikaanse filmmaatschappij 20th Century Fox heeft de rechten op het populaire computerspel The Sims gekocht. Financiële details over de transactie werden niet bekend gemaakt. The Sims geldt als het best verkochte computerspel aller tijden. Sinds 2000 heeft softwarefabrikant Electronic Arts (EA) maar liefst 85 miljoen exemplaren verkocht. Het filmverhaal wordt uitgeschreven door Brian Lynch.

The Sims wordt beschreven als een virtueel poppenhuis. “Het spel is een interactieve versie van een oud verhaal,” vertelde EA-directeur Rod Humble aan het persbureau Reuters. “Het gaat over het gevoel van ongelimiteerde macht en wat je daar mee doet.” Het spel werd ontwikkeld door de legendarische game-ontwikkelaar Will Wright, die als één van de eersten spelers toeliet om hun eigen wereld te creëren en te exploreren.

Volgens het magazine Variety zou het filmproject geleid worden door Rod Humble. Het scenario zou geschreven worden door Brian Lynch, die ook het verhaal van ‘Scary Movie 3’ en ‘Helium Dog’ uitschreef. Ook John Davis, producer van onder meer ‘Norbit’ en ‘Eragon’, zou eveneens bij het project betrokken worden. Een deadline heeft 20th Century Fox, dochter van News Corp, nog niet vastgelegd.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor The Sims gaan naar Hollywood

Internet slorpt helft vrije tijd op

Posted by managing21 on 25th mei 2007

Het internet slorpt tijdens weekdagen nagenoeg de helft van de vrije tijd van de Amerikaanse breedbandgebruikers op. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau Media-Screen. De helft van die online tijdbesteding gaat volgens de onderzoekers naar ontspanning en communicatie. Vooral op het gebied van entertainment speelt het internet een veel grotere rol dan televisie.

Uit het onderzoek blijkt dat Amerikaanse breedbandgebruikers tijdens een gemiddelde weekdag 40 minuten aan het internet besteden. “Dat is 48 procent van hun vrije tijd,” stipt Media-Screen aan. “Een groot gedeelte daarvan wordt besteed aan ontspanning of aan het praten over ontspanning met gelijkgestemden. Marketeers zouden moeten inspelen op dat gegeven.”

Ook zoekmachines en social networkingsites genieten volgens Media-Screen een grotere populariteit en hebben daarmee een even grote invloed op de consument dan magazines en kranten. Bij de jongere gebruikers zegt 48 procent over een nieuw entertainment-aanbod te leren via hun online community, online commentaren, blogs en video sharingsites. Slechts 25 procent zegt dat televisie daarbij een rol heeft gespeeld.

De onderzoekers stippen verder aan dat het verzenden van e-mail en het bezoek aan websites voor persoonlijke redenen, populairder is geworden dan televisie kijken.

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Internet slorpt helft vrije tijd op

Mediasamenwerking tussen Pakistan en Iran

Posted by managing21 on 25th mei 2007

Pakistan en Iran gaan een akkoord afsluiten om op mediagebied een samenwerking tot stand te brengen. Het gaat daarbij onder meer om de uitwisseling van mediavertegenwoordigingen, films, theater en nieuwsdiensten. Volgens Muhammad Ali Durrani, de Pakistaanse minister van informatie en media, kunnen media een belangrijke rol spelen in het versterken van de historische banden tussen beide landen.

Muhammad Ali Durrani benadrukte dat Pakistan ongeveer vijftig televisiekanalen heeft. “De snelle groei van de elektronische media heeft in Pakistan voor een tekort aan opgeleide en ervaren journalisten gezorgd,” vertelde hij aan het magazine ADN Kronos International. “In oktober lanceert Pakistan zijn eerste media-universiteit om dit tekort op te vullen, maar om de evoluties in de elektronische media te volgen, is een samenwerking tussen de twee landen nodig.”

Volgens Durrani kan een uitwisseling van media de kloof tussen de twee landen overwinnen en de twee bevolkingsgroepen nader tot elkaar brengen. Hij wees er daarbij op dat Pakistan en Iran historische, religieuse en culturele banden hebben. Durrani voegde er aan toe dat deze historsiche tradities moeten worden doorgegeven aan de volgende generaties. Een groep Iraanse journalisten zou binnenkort op excursie gaan naar Pakistan.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Mediasamenwerking tussen Pakistan en Iran

Televisiezender Al Hurra ligt onder vuur

Posted by managing21 on 24th mei 2007

De Amerikaanse nieuwsdirecteur van de Arabische televisiezender Al Hurra moet ontslagen worden. Dat stellen een aantal Amerikaanse politici. Al Hurra is opgericht met Amerikaans geld en moet het imago van de Verenigde Staten in de Arabische wereld verbeteren, maar de politici nemen het niet dat de zender ook militante islamitische groepen en ontkenners van de holocaust aan bod laten komen.

In november vorig jaar werd Larry Register, een voormalig CNN-producer, door Al Hurra aangetrokken als nieuwsdirecteur. De man spreekt geen Arabisch, maar wordt nu aangevallen omdat hij een speech van de leider van de Libanese militante Hezbollah-beweging ongecensureerd heeft uitgezonden, net zoals interviews met een Hamas-vertegenwoordiger en een topman van Al Qaeda.

Register zou ook toelating hebben gegeven voor een verslag over een congres van holocaust-ontkenners in Iran. Al Hurra geeft toe dat het zijn eigen redactionele richtlijnen heeft overtreden door de betrokken programma’s uit te zenden, maar zegt dat stappen zijn ondernomen om dergelijke fouten in de toekomst te vermijden. De zender geeft wel toe niet zeker te zijn de Amerikaanse waarden in de Arabische wereld uit te dragen, aangezien niemand van de kaders de Arabische taal machtig is.

Posted in media & cultuur, politiek | Reacties uitgeschakeld voor Televisiezender Al Hurra ligt onder vuur

Universal wil themapark in Zuid-Korea

Posted by managing21 on 22nd mei 2007

Filmmaatschappij Universal Studios koestert plannen om tegen 2012 een themapark te openen in Zuid-Korea. Daarbij zouden attracties opgetrokken worden rond Hollywood-figuren zoals Spider Man en King Kong, maar ook gebaseerd op Koreaanse films. Universal Studios heeft al een themapark in Japan en is op dit ogenblik bezig met de realisatie van een vestiging in Singapore.

De markt van de Aziatische pretparken kent een opmerkelijke groei. De sector is er goed voor een omzet van 12,5 miljard dollar. Dat is evenveel als in de rest van de wereld. Verwacht wordt dat het aantal bezoekers er tegen 2010 met 25 procent zal stijgen. De keuze voor Zuid-Korea is volgens Universal Studios ingegeven door de stevige groei van de locale economie, die zich opgewerkt heeft tot de vierde grootste van Azië.

Universal Studios opende in 2001 een themapark in het Japanse Osaka. Disney opened in 2005 een themapark in Hong Kong. Concurrent MGM maakte zopas plannen bekend voor de opening van een nieuwe locatie in China. Waar het Zuid-Koreaanse themapark zou komen, staat nog niet vast. Het zou wel ingeplant worden in de omgeving van Seoul. Daar heeft men een potentiële doelgroep van meer dan twintig miljoen mensen.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Universal wil themapark in Zuid-Korea

BBC ziet internationaal publiek groeien

Posted by managing21 on 22nd mei 2007

De Britse omroep BBC heeft het voorbije jaar zijn internationaal publiek met elf procent zien stijgen. Dat heeft volgens de Britse zakenkrant Financial Times te maken met een grotere aandacht voor de islamitische wereld en een sterke groei van zijn online nieuwsservice. De BBC had vorig jaar een wekelijks publiek van 233 miljoen eenheden, tegen 210 miljoen het jaar voordien.

Nochtans was voorspeld dat de concurrentie van Al-Jazeera International en de nieuwe nieuwskanalen van France 24 een negatieve impact zouden hebben op de omvang van het BBC-publiek. De Britse omroep werkt trouwens aan een televisie-aanbod in het Arabisch en het Farsi, waardoor de BBC zijn kijkerspubliek in het Midden-Oosten nog gevoelig hoopt op te drijven.

Volgens Richard Sambrook, directeur van de BBC Global News Service, voerde aan dat er vooral een sterke groei genoteerd werd in Bangladesh, waar de politieke onstabiliteit de vraag naar BBC-uitzendingen blijkbaar heeft gestimuleerd. Ook in Pakistan en Egypte werd een sterke groei genoteerd. Ook bij de Hindi-sprekers in India groeide het publiek. Opmerkelijk is wel dat de Engelstalige uitzendingen wereldwijd een daling kenden met tien procent.

Het radiopubliek van de BBC World Service groeide het voorbije jaar met elf procent tot 183 miljoen eenheden. Het televisiekanaal van BBC World zag zijn publiek met zeventien procent aangroeien tot 76 miljoen eenheden. Het bezoek aan de online BBC-nieuwssites steeg met zeventien procent tot 38,5 miljoen gebruikers. Het aantal impressies steeg zelfs met veertig procent.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor BBC ziet internationaal publiek groeien

Jongeren blijven tijdschriften lezen

Posted by managing21 on 22nd mei 2007

Hoewel men altijd het tegenovergestelde vreest, blijken jonge volwassenen tussen 19 en 34 jaar meer tijdschriften te lezen dan oudere leeftijdsgroepen. Dat blijkt uit een Amerikaanse onderzoek van het bureau McPheters & Co. De onderzoekers stellen dat jonge volwassenen helemaal niet de neiging hebben om tijdschriften links te laten liggen om hun tijd te besteden aan het internet en andere vormen van media.

Het onderzoek voerde aan dat jonge volwassenen op zes maanden tijd tussen 19 en 34 jaar gemiddeld meer dan 18 tijdschriften lezen. Dat is het hoogste aantal van alle leeftijdscategorieën. In de andere leeftijdscategorie ligt het gemiddelde rond de 17 titels, maar bij 65-plussers daalt dit aantal tot 14 titels. Jonge volwassenen lezen bovendien ook over meer dan 30 onderwerpen. Ook dat is het hoogste cijfer uit het hele onderzoek.

Mannen uit de leeftijdscategorie van 19 tot 34 jaar lezen gemiddeld 17 magazines op zes maanden tijd. Hun vrouwelijke collega’s komen echter aan meer dan 20 verschillende titels. Bovendien lezen ze ook over meer onderwerpen dan mannen. Bij de 65-plussers lezen mannen gemiddeld trouwens nog amper 13 tijdschriften. In die leeftijdscategorie lezen vrouwen gemiddeld nog bijna 15 tijdschriften.

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Jongeren blijven tijdschriften lezen

Weinig enthousiasme voor internettelevisie

Posted by managing21 on 21st mei 2007

Het Europese publiek staat skeptisch tegenover de betrouwbaarheid van breedband en het internet. Daardoor kan de toekomst van internettelevisie in het gedrang komen. Dat is de conclusie van een rapport van Juniper Networks. Providers moeten volgens de onderzoekers dan ook hybride formats aanleveren die meer bieden dan alleen maar televisie. Bovendien mogen ze niet alleen concurreren op het gebied van prijs en snelheid.

“Internettelevisie heeft op zich weinig toekomst,” aldus Juniper Networks. “De sector heeft zich op internettelevisie gegooid als een nieuwe technologie, zonder echt goed na te denken welke meerwaarde dit te bieden heeft voor de eindconsument. De technologie mag dan nog zo vooruitstrevend zijn; de consument heeft enkel oog voor een verschillend, uniek aanbod dat hij ter beschikking krijgt.”

Daarbij wijzen de onderzoekers op toepassingen zoals gepersonaliseerde kanalen, een bredere contentkeuze, interactiviteit en toegang vanop diverse platformen en locaties. “Internettelevisie rekent vooral op het stoppen van analoge uitzendingen, maar de meeste consumenten zijn al overgeschakeld op andere digitale toepassingen, zoals satelliet- of kabeltelevisie,” aldus Juniper Networks. “Het wordt moeilijk om daar een voet tussen de deur te krijgen.”

De onderzoekers stippen aan dat veel mensen weliswaar internetvideo kijken, maar dat het videogebruik op internet vooral moet gezocht worden in de nieuwssector en user generated content. Online sport lijkt volgens Juniper weinig succes te hebben, wellicht omdat hiervoor een betere kwaliteit vereist zou zijn en deze uitzendingen meestal in real time het best tot hun recht komen.

De consument staat volgens Juniper heel terughoudend tegenover internettelevisie. “Dat heeft niet alleen te maken met de veiligheid en de betrouwbaarheid van breedband, maar ook met de vrees voor hogere kosten en de complexiteit van de extra apparatuur die nodig is om internetnettelevisie te ontvangen,” voeren de onderzoekers aan. “De providers hebben dan ook een kans gemist om niet voor kwaliteit en content te kiezen, maar voor bandbreedte en kosten.”

De grote concurrentie voor internettelevisie komt volgens Juniper vooral van contentproviders zoals Google en Yahoo. Toch zijn de telecombedrijven nog niet helemaal kansloos, want ze worden door de consument nog altijd tot de meest betrouwbare merken gerekend. “Maar dan moeten ze er wel vlug voor zorgen producten op de markt te brengen die de consument ook daadwerkelijk aanspreken,” aldus nog de onderzoekers.

Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Weinig enthousiasme voor internettelevisie

Videogame is veertig jaar oud

Posted by managing21 on 17th mei 2007

Het videogame is zopas zijn vijfde decennium ingegaan. In mei 1967 creëerden drie visionaire ingenieurs van Sanders Associates, een Amerikaanse defensiebedrijf, in alle stilte immers het eerste echte videogame dat bedoeld was voor de massamarkt. Hun ideeën zouden later de basis vormen waarop producenten zoals Atari gigantische successen wisten mee te boeken.

Het was Raplh Baer, een ingenieur bij Sanders Associates, die in 1966 met het idee op de proppen kwam om het televisiescherm te gebruiken voor spelletjes. “Baer had daar naar eigen zeggen in 1951 al eventjes aan gedacht, toen hij bezig was met het ontwerp van een televisietoestel voor Loral Electronics,” schrift het magazine 1Up.com. “Maar in 1966 leek het hem het beste ogenblik om dat idee verder uit te werken.”

Op 1 september 1966 vroeg hij een eerste patent aan voor televisie-spelletjes. Vanaf het eerste moment dacht Baer daarbij aan een consumentenproduct voor de massamarkt. Hij wou een interactief gebruik ontwerpen voor de tientallen miljoenen televisietoestellen over de hele wereld. Dat moest een alternatief vormen voor het beperkte programma-aanbod van de toenmalige televisiezenders.

Begin 1967 betrok Ralph Baer zijn collega Bill Harrison bij het project. Hun werk werd gesteund door Herbert Campman, directeur onderzoek en ontwikkeling bij Sanders Associates. Het geheime project werd gefinancieerd door de budgetten van de Sanders ontwikkelingsafdeling waar Baer het hoofd van was. Baer en Harrison namen hun intrek in een afgesloten deel van de gebouwen van Sanders in Nashua (North Hampshire).

Het eerste experiment omvatte een televisie-quiz met een lichtpotlood om op vragen te antwoorden, maar het project werd onderbroken toen Harrison door de directie werd teruggehaald om aan militaire projecten te werken. Baer slaagde er echter in om vervolgens Sanders-ontwikkelaar Bill Rusch warm te maken voor zijn project. Samen ontwikkelden ze ideeën voor race-games, vechtgames, roulette en paardenraces.

Toen Harrison terugekeerde, ontwikkelde hij samen met Baer het Bucket Filling Game, waarbij één speler een emmer water probeert te vullen, terwijl zijn tegenstander al het water probeert weg te pompen. Baer en Harrison speelden het spel voor het eerst op 15 mei 1967. Baer benadrukt dat dit het allereerste videospel op televisie was dat door twee spelers tegelijkertijd gespeeld kon worden.

De daaropvolgende dagen ontwierp Harrison nog vier andere spelletjes op dezelfde basis. Dat werden The Firefighters, Color Catching Contest, Roulette en Car Ride. Op 22 mei pakten Baer en Harrison al uit met het eerste chase game. In juni van datzelfde jaar hadden ze ook hun eerste videogame console en hun eerste lightgun ontworpen. Op dat ogenblik werd het project aan de directie van Sanders Associates voorgelegd.

Hoewel niet iederen overtuigd was van de commerciële mogelijkheden van de technologie, kregen Baer en Harrison de toelating om hun experimenten verder te zetten. Er moest volgens de top van het bedrijf echter vooral gezocht worden naar mogelijke commerciële toepassingen. Daarop besloten Baer en Harrison zich vooral toe te leggen op de chase games en de lightguns. Ze zochten ook naar middelen om de kosten zoveel mogelijk te beperken, zodat het product geschikt gemaakt kon worden voor de massamarkt.

Dat leek echter onmogelijk en dus moest er gezocht worden naar een nieuw aspect, dat de consument kon stimuleren om een hogere prijs te betalen. Bill Rush kwam daarbij op het idee om een derde element in het spel te brengen, zodat bijvoorbeeld twee spelers tegen elkaar met een bal konden spelen. Voor dat idee kreeg Rush later een patent. In november 1967 werd het prototype van een ping-pongspel voorgesteld.

De technologie werd daarop in licentie gegeven aan Magnavox, dat in 1972 het Odyssey-videogame-systeem op de markt bracht. Dit was het allereerste commerciële videogame-systeem, maar was veel te duur en eigenlijk al ouderwets. Het succes zou gaan naar het Atari-project van Nolan Bushnell, die in mei 1972 een demonstratie van de Odyssey zou hebben bijgewoond.

Het videogame-project van Baer, Harrison en Rusch was op het einde van de jaren zeventig echter de belangrijkste inkomstenbron van Sanders Associates geworden, want het bedrijf werd geconfronteerd met een crisis in de militaire industrie. Baer hield sinds het begin een nauwgezette documentatie bij over de vorderingen van het team. Die is nu ondergebracht in het Lemelson Center van het Smithsonian Institute in Washington.

Het magazine 1Up.com wijst erop dat vele ontwikkelaars de eer opeisen om het allereerste videogame ontwikkeld te hebben. “Sommige daarvan dateren van voor 1967,” geeft het magazine toe. “Maar het bijzonder van de ontwikkelingen van Baer, Harrison en Rusch is het feit dat hun games ontwikkeld werden voor een doodgewone televisie en doodgewone mensen.”

Posted in informatica, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Videogame is veertig jaar oud