Posted by managing21 on 8th juni 2007
Stan Lee (84), de geestelijke vader van Spider Man en X-Men, heeft met Disney een contract afgesloten voor de creatie van enkele nieuwe superhelden. De striptekenaar zal ideeën aanbrengen voor nieuwe films, games, boeken, stripverhalen en andere formaten. Disney wil de nieuwe figuren ook verder commercialiseren. Stripperella, één van de recentste creaties van Stan Lee, komt echter niet in aanmerking.

Stan Lee vertelde aan BBC News dat hij een hele voorraad ideeën heeft voor nieuwe films en boeken. “Ik heb op een samenwerking met een partner als Disney gewacht om die verder uit te werken,†stipte hij aan. Een twintigtal nieuwe figuren – zoals El Lobo, Chameleon, Thunder Rider, Whirlwind, Doubleman, Nightbird en Blaze – zouden al in een vergevorderd stadium van ontwikkeling zijn.
Over andere figuren – zoals Incredible Hulk, Iron Man, Thor en Nick Fury – worden al films voorbereid. Bovendien staat een tweede film rond de Fantastic Four op het punt gelanceerd te worden. De zes films rond Spider-Man en X-Men brachten wereldwijd meer dan 3,5 miljard dollar op. Stan Lee denkt in totaal een veertigtal nieuwe personages te zullen creëren. Maar voor stripper Erotica Jones (Stripperella) is bij Disney geen plaats.
Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Geen Stripperella voor Disney
Posted by managing21 on 7th juni 2007
Videogames zijn voor muziekgroepen een uitgelezen kans om bekendheid te verwerven. Dat zegt Steve Schnur, muziekdirecteur van gameproducent Electronic Arts. Volgens hem biedt de gamesector onbekende groepen veel meer mogelijkheden dan de traditionele muziekindustrie. Deze evolutie betekent meteen een nieuwe klap voor de platenlabels, die door het internet hun greep op de muzieksector al hebben zien afzwakken.
“Tien jaar geleden bepaalden de platenlabels en de radiostations welke muziek er op de markt gebracht zou worden,†vertelde Steve Schnur aan het persbureau Reuters. “Maar dat is niet langer het geval.†Hij verwijst daarbij naar de Californische groep Avenged Sevenfold, wiens muziek gebruikt werd voor het racegame ‘Need for Speed: Most Wanted’ en het rugbygame ‘Madden’, dat als een absoluut succesnummer wordt bestempeld.
Avenged Sevenfold kreeg daarop een platencontract met Warner Brothers. Ook de Schotse rockgroep Franz Ferdinand brak in de Verenigde Staten door nadat haar muziek was gebruikt voor de games ‘Madden’, ‘FIFA 2005’ en ‘Burnout 3: Takedown’, wiens soundtrack een platinum plaat haalde. De Amerikaanse groep Stab the Matador versierde eveneens een contract en een Amerikaanse tournee na meegewerkt te hebben aan ‘MLB 06: The Show’.
“We zijn een nieuw medium dat muziek op een nieuwe en boeiende manier aanbiedt,†stelde ook Alex Hackford, manager bij Sony Computer Entertainment America. “In het verleden werd alles bepaald door een multinational, maar vandaag kan iedereen zelf aan de uitbouw van zijn carrière werken.â€
Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Videogames steeds belangrijk in muziekwereld
Posted by managing21 on 6th juni 2007
Voor het eerst sinds 2001 zijn er in de Verenigde Staten meer dan 40.000 mensen actief in de online mediasector. Dat blijkt uit cijfers van het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics. Opgemerkt wordt dat de tewerkstelling in online media nog altijd slechts een heel beperkt deel vormt in vergelijking met kranten, televisie, radio en tijdschriften, maar wel de drijvende kracht is achter de stijging van de tewerkstelling in de sector.
De tewerkstelling in de Amerikaanse mediasector steeg op één jaar tijd met 5.000 eenheden. De kranten schrapten echter 9.800 banen. Dat is een daling van het totale personeelsbestand bij de kranten met 2,7 procent. De tewerkstelling in de televisiesector groeide met 4.300 eenheden (2 procent). Bij de radio werd een groei met 3.100 eenheden (2,8 procent) vastgesteld en bij de magazines was er een stijging met 2.100 eenheden (1,5 procent).
“Met 5.300 nieuwe banen was het internet echter de grootste groeier van alle mediasectoren,†voert het magazine Advertising Age aan. “Dat is een groei met 15,8 procent.†In total zijn er nu ongeveer 40.000 banen in de online mediasector. Dat is nog ver verwijderd van het recordaantal aan 51.300 jobs in juli 2000, maar wel een sterke groei tegenover 28.200 banen in december 2003.
Online mediabedrijven vertegenwoordigen op dit ogenblik 4,4 procent van de totale tewerkstelling in de Amerikaanse mediasector. In 2000 lag dat cijfer nog op 5,2 procent. In deze cijfers zijn de online activiteiten van de traditionele mediabedrijven niet meegerekend. Ook de tewerkstelling bij zoekmachines is in de cijfers niet opgenomen. Google heeft nu 12.238 mensen in dienst. Dat is een stijging met 80 procent op één jaar tijd.
Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Meer tewerkstelling in online media
Posted by managing21 on 5th juni 2007
De westerse media mogen hun verslaggeving over Afrika niet afbouwen. Dat heeft de Zuid-Afrikaanse president Thabo Mbeki benadrukt tijdens het World Newspaper Congress and World Editors Forum in Kaapstad. Nieuwsmedia moeten het Afrikaanse verhaal volgens Mbeki blijven vertellen door hun verslaggevers ter plaatse te houden, ondanks de grote technologische veranderingen.
President Mbeki vroeg de westerse media hun Afrikaanse kantoren niet te sluiten als gevolg van technologische veranderingen en personeelsbesparingen. “Het Afrikaanse continent heeft baat bij kritiek, maar we willen ook dat deze berichtgeving gebaseerd is op accurate informatie en in de juiste context wordt geplaatst,†voerde hij aan. “Maar dat kan alleen door mensen ter plaatse te houden.â€
Thabo Mbeki wees naar het magazine Global Journalists, dat in zijn editie van december vorig jaar tot de conclusie kwam dat het aandeel van het internationaal nieuws op de frontpagina’s van de Amerikaanse media tussen 1977 en 2004 met niet minder dan 13 procent is gedaald. “Dat zou kunnen leiden tot de indruk dat wereldgebeurtenissen minder belangrijk zijn geworden.â€
Verder stipte Mbeki dat de concurrentie van nieuwe technologieën de media hebben doen besluiten grote reorganisaties door te voeren, waarbij vooral buitenlandse bureaus met grote besparingen en belangrijke personeelsinkrimpingen werden geconfronteerd. “We kunnen begrijpen dat er limieten zijn aan het operationeel houden van nieuwsbureaus in een gigantisch en geografisch moeilijk continent als Afrika,†merkte hij op.
Mbeki verwees daarbij naar een trend om met individuele correspondenten te werken in plaats van met volwaardige redacties. “Maar toch zouden nieuwsmedia zoveel mogelijk in Afrika aanwezig moeten zijn en zoveel mogelijk evoluties volgen,†voerde hij nog aan.
Posted in derde wereld, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Westerse media mogen Afrika niet vergeten
Posted by managing21 on 5th juni 2007
Japanse uitgeverijen hebben de mobiele telefoon ontdekt als antwoord op de teruglopende inkomsten uit de verkoop van boeken. Zo haalde de verkoop van boeken die op de display van mobiele telefoons kunnen worden gelezen het voorbije jaar een omzet van 82 miljoen dollar. Het jaar voordien bestond de sector zelfs nog niet. Vrouwelijke lezers zijn de belangrijkste afnemers van mobiele lectuur.
“Een Japanse bestseller auteur voor mobiele telefoons wijt het succes van de verkoop deels aan het feit dat trendy handtassen te klein zijn om een boek te herbergen,†aldus het magazine The Economist. “Het probleem van de Japanse uitgevers heeft echter weinig met handtassen van doen. De uitgeverijwereld kampt met immers vooral met een zeer inefficiënt distributiesysteem. Bovendien is er het succes van de tweedehandsketen Book-Off.â€
Book-Off koopt gelezen boeken voor 5 procent van de winkelprijs, herstelt ze machinaal en verkoopt ze dan verder. “Met boeken voor mobiele telefonie – de zogenaamde Keitai-boeken – lukt dat echter niet,†aldus nog The Economist. “Downloads worden immers eenmalig gedistribueerd en geconsumeerd.†Volgens uitgevers vormen vooral vrouwelijke lezers de grootste groep afnemers van Keitai-boeken.
De meeste Keitai-publicaties bestaan dan ook uit romantische en mystieke verhalen.
Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Japanners houden van mobiele lectuur
Posted by managing21 on 1st juni 2007
Het persbureau Associated Press (AP) wil weten wat er op het internet gebeurt met zijn content. Daarvoor werd een samenwerking aangegaan met het Amerikaanse technologiebedrijf Attributor, dat van elk artikel een digitale vingerafdruk maakt, zodat het het overal op het internet kan gevolgd worden. In eerste plaats gaat het daarbij om artikels, maar later zou de technologie ook toegepast worden op foto’s en video.
Attributor zal aan de hand van bepaalde inhoudelijke eigenschappen van de artikels een vingerafdruk samenstellen van het materiaal. Daarmee kan het artikel overal gevolgd worden. “Volgens AP-secretaris Srinandan Kasi wil het persbureau niet alleen zijn content beschermen tegen ongeoorloofde overnames, maar ook meer inzicht krijgen in het online gebruik van de artikels,†meldt het magazine Editor & Publisher.
“Op dit ogenblik tasten uitgevers in het donker,†aldus Attributor. “Ze hebben geen overzicht van hun online content. Wij brengen die visibiliteit terug.†Kasi zegt inderdaad dat Associated Press op dit ogenblik geen idee heeft hoeveel artikels er zonder toestemming worden gebruikt. Het persbureau ziet in de toepassing dan ook een mogelijkheid om eventuele nieuwe inkomstenbronnen te onderzoeken.
Het onderzoeksbureau Outsell Research stelt dat het experiment van Associated Press wel eens gevolgd zou kunnen worden door de hele krantensector. “Op die manier kunnen zij hun eerlijk deel van de opbrengsten uit hun artikels opeisen,†wordt er opgemerkt.
Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Associated Press laat artikels volgen
Posted by managing21 on 1st juni 2007
De papieren krant blijft zeker nog vijftien jaar bestaan. Dat hebben enkele vertegenwoordigers van de sector benadrukt tijdens het congres MediaCity 2007, georganiseerd door de Nederlandse Brancheorganisatie voor Communicatiemedia (CMBO). Anderen stellen dat vooral de gratis kranten de toekomst zullen uitmaken en vooralsnog geen bedreiging hoeven te vrezen van het internet.
“Het publiek dat voor 1980 geboren is, blijft volgens Henk Blanken, adjunst-hoofdredacteur van het Dagblad van het Noorden, nog steeds loyaal aan de krant,†schrijft het magazine Adformatie. De generatie na 1980 haakt volgens hem echter massaal af.†Verder stipte Blanken aan dat gratis media de dienst zullen uitmaken. Gratis kranten genieten immers een steeds grotere populariteit.
Ook Cornelis Van den Berg, uitgever van het dagblad De Pers, gelooft in de gratis krant. “Hij ziet vooralsnog geen bedreiging van internet,†aldus Adformatie. “Volgens hem claimt de website Nu.nl drie miljoen pageviews per dag, maar haalt zijn gratis krant De Pers het veelvoudige. Van den Berg denkt dat de gratis krant over enkele jaren zelfs het enige echte massamedium zal zijn.â€
Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Papieren krant heeft nog minstens vijftien jaar
Posted by managing21 on 31st mei 2007
De wereldwijde muziekverkopen zullen dit jaar met drie procent dalen. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Merill Lynch. Het gaat volgens de onderzoekers dan ook bijzonder slecht met de muziekindustrie. De verkopen van muziekdragers dalen en de omzetten van de grote muziekmaatschappijen lopen terug. Het gangbare business model van de muziekindustrie is volgens de onderzoekers dan ook achterhaald.
“De overgang van analoog naar digitaal is nergens zo goed voelbaar als in de muzieksector,†aldus Merill Lynch. “Het gangbare businessmodel in de muziekindustrie is in feite achterhaald. De jeugd gebruikt in plaats van cd`s vooral de computer, de iPod en de mp3-speler als muziekdrager. Muziek is dus niet meer tast- en zichtbaar opgeslagen. De muziekindustrie staat ook machteloos tegenover een aantal fenomenen op internet.â€
Daarbij wordt gewezen naar de website Limewire. De populariteit van dit gratis programma, waarmee de gebruiker zeer gemakkelijk afbeeldingen, software documenten en audio- en videobestanden kan downloaden, kent een snelle groei. Volgens de onderzoekers gaat ook de strijd tegen de internetpiraterij de mist in. Dat zou volgens hen kunnen opgelost worden door de muziek gratis aan te bieden en de inkomsten uit reclame te halen.
Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Muziekindustrie heeft geen business model meer
Posted by managing21 on 30th mei 2007
De Britse omroep BBC zendt een eerste televisieprogramma uit in de virtuele wereld van Second Life. Op vrijdag 1 juni om 19 uur Engelse tijd zal het programma ‘Virtual World, Real Millions’, een aflevering van het financiële actualiteitenprogramma ‘The Money Programme’ gelijktijdig worden uitgezonden op BBC 2 en in de Rivers Run Red Cinema in Second Life.
In het programma zal aandacht worden besteed aan de zakelijke kant van Second Life en de sector van het multiplayer online gaming. Daarbij zal dieper worden ingegaan op de groei van de virtuele werelden. Er zal onder meer commentaar geleverd worden door Philip Rosedale, schepper van Second Life. Matt Martin, adjunct-hoofdredacteur van GamesIndustry.biz, zal zijn visie op Second Life naar voor brengen.
Ook brengt het programma interviews met het marketingbedrijf Rivers Run Red, dat een miljoenenomzet heeft gerealiseerd met zakelijke projecten in virtuele werelden. Ook wordt verder ingegaan op de virtuele winkels van Reebok. Daarnaast probeert het programma ook een inzicht te geven in een aantal typische onderwerpen uit de online wereld, zoals cybercrime.
Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor BBC zendt uit op Second Life
Posted by managing21 on 30th mei 2007
Het Amerikaanse mediabedrijf CBS Corporation heeft de Britse muzieksite Last.fm gekocht. Met de transactie is een bedrag van 280 miljoen dollar gemoeid. De overname is meteen de grootste transactie uit de Britse sociale netwerksector. Last.fm werd vijf jaar geleden opgericht en heeft op dit ogenblik meer dan vijftien miljoen actieve gebruikers. De site wordt beschouwd als één van de snelst groeiende online communities.
Op Last.fm kunnen muziekliefhebbers met dezelfde muzikale smaak met elkaar in contact treden, hun eigen radiostation uitbouwen en muziekvideo’s bekijken. “Volgens Last.fm-topman Martin Stiksel zal de samenwerking de website toelaten om een bijzonder groot aantal muziekfragmenten en muziekvideo’s te verzamelen,†aldus BBC News. Last.fm zal ook na de overname zijn eigen identiteit behouden.
CBS is eigenaar van de grootste radiogroep van de Verenigde Staten. De groep omvat 179 radiostations, verspreid over een breed spectrum aan stijlen. De Amerikaanse mediagroep wil zijn online activiteiten en dan vooral in sociale netwerken uitbreiden. “Daarin past een bedrijf zoals Last.fm perfect in,†aldus CBS-topman Leslie Moonves. “Het publiek van Last.fm zal ons toelaten om vooral jongeren luisteraars aan te trekken.â€
Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor CBS koopt muzieksite Last.fm