Posted by managing21 on 17th mei 2007
Op 21 juli komt ‘Harry Potter and the Deathly Hallows’, het zevende boek uit de Potter-reeks, op de markt. Het is het laatste boek dat auteur J.K. Rowling wijdt aan de fictieheld, maar daarmee lijkt het einde van de Potter-industrie nog lang niet in zicht. De Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal heeft het daarbij over een echt literair ecosysteem, dat de volgende maanden een enorme bloei zal kennen.
Uitgevers zullen volgens de Amerikaanse krant de volgende maanden een hele reeks Potter-gerelateerde boeken op de markt brengen. “Het gaat daarbij echter niet om nieuwe gefantaseerde Potter-verhalen, zoals die quasi eindeloos op het internet worden gepubliceerd en waarbij de website harrypotterfanfiction.com nu naar eigen zeggen al meer dan 34.000 verhalen heeft verzameld,†aldus de krant.
Volgens The Wall Street Shuffle wordt er door de uitgevers daarentegen de nadruk gelegd op een non-fictie, met titels als ‘The Making of the Potterverse: A Month-by-Month Look at Harry’s First 10 Years’ van Edward Gross en ‘Muggles and Magic: An Unofficial Guide to J.K. Rowling and the Harry Potter Phenomenon’ van George Beahm. In de herfst komt ook nog ‘The Complete Idiot’s Guide to the World of Harry Potter’ van Tere Stouffer.
Volgens uitgever R.R. Bowker zijn er nu al meer 190 boeken over Harry Potter op de gedrukte markt, met ook enkele ongewone titels zoals ‘If Harry Potter Ran General Electric: Leadership Wisdom From the World of Wizards’ van Dov Krulwich. Een aantal nieuwe boeken vormen speculaties over de uiteindelijke afloop van de reeks en zullen dus weldra achterhaald zijn.
De interesse in Harry Potter blijft echter groot en de uitgevers zullen volgens The Washington Post dan ook niet van plan zijn om het onderwerp snel te laten vallen. “Het laatste boek over Harry Potter zal heel wat ruchtbaarheid krijgen,†stelt Daniel Nexon, docent aan de Georgetown University. “Van die gelegenheid zullen heel wat partijen nieuwe mogelijkheden zien op het gebied van marketing.â€
Een aantal analisten verwacht dat de Potter-mania na de publicatie van het laatste boek stilaan zal wegebben. Maar niet iedereen denkt daar zo over. Potter-watcher en auteur John Granger, docent Engels aan de Valley Forge Military Academy in Wayne (Pennsylvania), ziet daarbij vergelijkingen tussen J.K. Rowling en Charles Dickens en Agatha Christie. Volgens hem zal men J.K. Rowling een plaats in het culturele uitspansel te bezorgen, zoals dat ook gedaan wordt voor Dickens en Christie.
John Granger werkt op dit ogenblik aan het boek ‘Harry Meets Hamlet and Scrooge’, waarin hij de literaire antecedenten van Harry Potter wil uitspitten.
Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Harry Potter is literair ecosysteem
Posted by managing21 on 16th mei 2007
Websites die tegen betaling speelfilms en televisie-shows bieden, waaronder iTunes van Apple, zullen marktaandeel verliezen. Daarvoor in de plaats komen de gratis video downloads die ondersteund worden door advertenties. Dat blijkt uit een rapport van Forrester. Op dit ogenblik betaalt slechts negen procent van de internetgebruikers voor videodownloads. Ze betalen daarvoor gemiddeld veertien dollar per jaar.
“De opbrengsten van online verkopen van speelfilms en televisie-programma`s zal volgens Forrester dit jaar ongeveer 279 miljoen bedragen,†aldus het magazine Emerce. “Dat is een groei met 98 miljoen dollar ten opzichte van vorig jaar. Maar voor volgend jaar verwacht Forrester geen grote groei meer.†Dat heeft volgens Forrester verscheidene oorzaken, zoals de kleine schermen van mobiele videospelers en verwarring over videoformaten.
Forrester ziet echter een belangrijke trend naar gratis distributie, gefinancierd door reclame. Deze evolutie heeft volgens Forrester verregaande gevolgen, aldus Forrester. “Zo zal Apple zijn recent geïntroduceerde Apple TV opnieuw moeten positioneren,†wordt er opgemerkt. “Men zal geen gesloten video-op-verzoek meer moeten aanbieden, maar wel gratis vertoningen aanbieden, gefinancierd door advertenties.
Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Betaalde videodownloads zijn achterhaald
Posted by managing21 on 15th mei 2007
In de toekomst zal product placement op de Europese televisiestations toegelaten worden. Maar dat zal alleen mogelijk zijn wanneer de betrokken programma’s daarover een speciale aankondiging maken. Dat staat te lezen in een voorstel dat door het Comité voor Cultuur en Educatie van het Europees Parlement werd aanvaard. Het voorstel moet nog wel worden goedgekeurd door de mediaministers van de 27 lidstaten van de Europese Unie.
De nieuwe Europese wet op audiovisuele media heeft in het Europese Parlement al voor heel wat discussies gezorgd, onder meer rond reclame en de toepassing van het wet op internet-televisie. In het nieuwe voorstel staat dat product placement in bepaalde programma’s en onder bepaalde voorwaarden kan toegestaan worden. Uitgesloten zijn alvast nieuwsuitzendingen, actualiteitsprogramma’s, kinderprogramma’s, documentaires en programma’s van openbaar nut.
Programma’s die product placement gebruiken, moeten hun kijkers daarvan zowel bij het begin als aan het einde van de uitzending op de hoogte brengen. Dat geldt trouwens ook voor reclameblokken. Een aantal uitzendingen zullen in de toekomst ook nog slechts één reclameblok per halfuur mogen hebben. Dit geldt voor films, kinderprogramma’s en nieuwsuitzendingen. Series, ontspanningsprogramma’s en documentaires worden niet gelimiteerd.
Er komt ook een beperking op kinderreclame. Onder meer de reclame van junkfood voor kinderen zal absoluut verboden worden. Kinderprogramma’s mogen ook pas een reclameblok inlassen indien ze langer duren dan dertig minuten.
Posted in media & cultuur, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Europa aanvaardt product placement
Posted by managing21 on 11th mei 2007
De meeste consumenten hebben een flink wantrouwen ontwikkeld tegenover traditionele media. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau Forrester. De onderzoekers voeren daarbij aan dat mensen steeds meer zelf hun mening bepalen en minder afhankelijk worden van zogenaamde experts. Die evolutie verklaart volgens Forrester de populariteit van consumer generated internet, waar mensen kennis kunnen delen en ervaringen uitwisselen.
Forrester stelt dat het wantrouwen van de consument in de traditionele sectoren steeds erger blijkt te worden. De onderzoekers stellen nog amper zeven procent van de consumenten van mening is dat bedrijven de waarheid vertellen. Twee jaar eerder was dat nog dertien procent. De trend geldt zowel voor financiële dienstverleners, retail, informatica, reisorganisaties of consumentenelektronica.
De onderzoekers stippen aan dat mensen zelf hun mening willen bepalen en minder afhankelijk worden van experts. Dat vormt volgens de onderzoekers ook een probleem voor de reclamebureaus. Volgens Chris Peterson van Chautauqua Communicatons moeten deze bureaus de interactieve media toevoegen aan hun marketing mix. Content is volgens hem het nieuwe gezicht van het merk geworden en die content heeft de vorm van een verhaal dat de consument wil horen, niet wat het reclamebureau verzint.
Posted in internet, media & cultuur, reclame & marketing | Reacties uitgeschakeld voor Vertrouwen in internet stijgt
Posted by managing21 on 10th mei 2007
Mobiele televisie zal op termijn bij de consument grotere populariteit krijgen dan mobiele videogames en muziek. Dat is de conclusie van een rapport van het onderzoeksbureau Screen Digest. Daarbij wordt er opgewezen dat mobiele televisie in Japan, Zuid-Korea en Italië al miljoenen gebruikers tellen. Daarmee wordt volgens de onderzoekers de stelling van critici tegengesproken. Die voerden aan dat niemand op een klein scherm naar televisie wou kijken.
De consument raakt volgens Screen Digest wel verward door het uiteenlopend aanbod, waarbij met verschillende content en kwaliteit wordt gewerkt. “Maar tegen 2010 zou mobiele televisie volgens de onderzoekers wereldwijd 140 miljoen gebruikers aantrekken en een omzet realiseren van ruim 4,5 miljard euro,†stipt BBC News aan. Daarmee worden critici volgens Screen Digest van antwoord gediend.
De onderzoekers voorspellen een vertraging van het succes van mobiele videogames en ook van mobiele muziek moet er volgens hen weinig financieel heil verwachten, aangezien het grootste gedeelte daarvan zal zijn gekopieerd van de collecties die de bezitter al op zijn computer heeft staan. “Daaruit blijkt dat mobiele televisie de grootste potentie heeft om een belangrijke omzet te realiseren,†aldus nog Screen Digest.
Mobiele dataleveranciers scoren volgens de onderzoekers ook geen grote successen, terwijl de telecom-sector gedwongen wordt om zijn mobiele tarieven te verlagen. “Daarom moeten deze operatoren van mobiele televisie absoluut een succes maken,†voeren ze aan. Volgens David McQueen, analist bij het onderzoeksbureau Informa, zal vooral de traditionele televisieprogrammering mobiel een succes worden.
Maar dat zal wellicht tot de nodige problemen leiden. “Traditionele televisie wordt op een heel andere manier bekeken dan mobiele uitzendingen,†stipt BBC News aan. “Meestal kijken mobiele gebruikers in korte fragmenten, vooral ’s ochtends en tijdens het terugkeren van het werk.â€
Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Grote populariteit voorspeld voor mobiele televisie
Posted by managing21 on 9th mei 2007
De Britse winkelketen Currys heeft het einde van de muziekcassette aangekondigd. Sinds de komst van de mp3-speler is de vraag naar cassettes drastisch gedaald. In de jaren negentig kreeg de cassetteverkoop al een gevoelige slag door de opkomst van de muziek-cd. Eerder al stopten ook de ketens Woolworths en HMV ook al met de verkoop van cassettes. Wereldwijd zouden er nog een half miljard cassettes in omloop zijn.
Currys zegt het voorbije jaar nog honderdduizend cassettes verkocht te hebben. In 1989 werden er 83 miljoen exemplaren verkocht in de Currys-winkels. De directie heeft nu besloten geen cassettes meer te zullen inkopen. De keten stopt ook met de verkoop van cassettedecks. BBC News wijst erop dat sommige mp3-spelers evenveel kunnen opnemen dan 1.500 cassettes.
De audiocassette werd in 1963 op de markt gebracht door Philips. In de jaren negentig werd de verkoop al minder door de opkomst van de muziek-cd. BBC News merkt op dat de cassettes opmerkelijk duurzaam bleken te zijn en wellicht nog jaren zullen gebruikt worden. Toch hebben ook vele cassettebezitters hun recorder verfoeid omdat de bandjes herhaaldelijk tussen de kamwielen draaiden en stuk gingen.
Posted in media & cultuur, technologie | Reacties uitgeschakeld voor Tijdperk muziekcassettes is voorbij
Posted by managing21 on 8th mei 2007
Het parlement van Papoea Nieuw Guinea heeft unaniem een wet goedgekeurd waardoor het gokken toegelaten wordt. Er wordt een National Gaming Control Board ingevoerd om de mogelijke uitwassen van de gokindustrie, zoals gokverslaving, corruptie en criminaliteit, aan banden te leggen. Het land werd de voorbije jaren steeds meer geconfronteerd met illegale gokpraktijken in spelholen en paardenwedstrijden.
Er wordt een belasting ingevoerd van vijfentwintig procent. “Vijf procent gaat naar locale gemeenschappen die door de nieuwe wet het meest worden getroffen,†meldt het magazine The Register. Een strikte wetgeving moet volgens de regering voor extra overheidsinkomsten zorgen, de welvaart van de bevolking opdrijven en de sociale schade die door de sector wordt aangericht.
Er zullen volgens het magazine ook programma’s opgezet worden om de problemen van het gokken aan te pakken en de bevolking voor te lichten. Er komt ook een speciale regeling voor online gokinitiatieven en buitenlandse loterijen en casino’s. Er zullen vergunningen uitgeschreven worden voor een periode van tien jaar. Casino’s zullen hoge toegangsprijzen moeten vragen om de armere bevolking ervan te weerhouden aan het gokken te slaan.
Verwacht wordt dat de nieuwe regelgeving een belangrijke bijdrage zal leveren tot de verdere toeristische ontplooiing van het eiland.
Posted in media & cultuur, toerisme | Reacties uitgeschakeld voor Papoea Nieuw Guinea zet in op gokken
Posted by managing21 on 8th mei 2007
Steeds meer filmstudio’s willen rond hun bioskoopfilms ook projecten opzetten voor mobiele telefonie. Maar tot nu toe zijn adverteerders, één van de grote financiers van de filmindustrie, niet erg geneigd om daar veel geld in te investeren. Volgens analisten is er immers nog geen degelijk businessplan om adverteerders over de schreef te halen. Velen zien reclame echter als de enige manier om deze projecten te financieren.
Het voorbije jaar werd er volgens een rapport van eMarketer 421 miljoen dollar geïnvesteerd in reclame voor mobiele telefonie. De televisiereclame realiseerde daarentegen een omzet van 48 miljard dollar. “Mobiele telefonie zou een gigantische reclamemarkt kunnen zijn,†vertelt Linda Barrabee, analist bij het onderzoeksbureau Yankee Group, tegenover The New York Times. “Het is echter moeilijk om reclameprojecten zinvol op te bouwen voor mobiele telefonie.â€
Ook bij de filmstudio’s wordt er toegegeven dat de sector met een aantal problemen kampt. “De adverteerder zou moeten betalen om content voor mobiele telefonie te ontwikkelen, want tot nu toe is er geen echt sluitend businessplan,†aldus een woordvoerder van Warner Brothers Television Group. “Er zou een manier moeten gevonden worden om aan deze projecten geld te verdienen.â€
Volgens Sprint, dat een Warner-project sponsorde, zijn adverteerders heel terughoudend omdat de vraag naar video nog relatief is. Er zouden in de Verenigde Staten ongeveer 5 miljoen mobiele videokijkers zijn. Dat is tien keer meer dan in 2004, maar dat vormt nog altijd een minieme fractie van de 195 miljoen Amerikaanse mobiele telefonieklanten. Volgens Sprint leveren draadloze internetpromoties meer lucratieve resultaten op.
Hollywood verwacht echter dat de interesse in mobiele video zal groeien door de introductie van de nieuwe iPhone van Appel, die deze zomer op de markt zou komen. In Europa en Azië is mobiele video wel populairder. Door de iPhone, die beter geschikt wordt genoemd voor mobiele video, zouden de Verenigde Staten hun achterstand volgens een aantal insiders kunnen inhalen.
Televisie blijkt volgens The New York Times geschikter te zijn voor mobiele telefonie dan bioskoopfilms. Fox pakte daarbij uit met speciale afleveringen van ‘American Idol’, terwijl MTV Networks het programma ‘Dances from het Hood’ specifiek voor mobiele telefonie aanbood. Bij MTV zijn er wel plannen om een film van 90 minuten voor mobiele telefonie aan te bieden, verdeeld over episodes van drie minuten.
Het is volgens de krant echter de vraag of de consument zal willen betalen voor dergelijke projecten. “Het lijkt sterk op het internet,†aldus Linda Barrabee. “De consument zal dat aanbod gratis willen krijgen. De filmindustrie zal moeten werken met projecten die door reclame worden ondersteund. Sony ziet mobiele telefonie vooral als een marketing instrument voor televisie- of bioskoopprojecten.
Posted in media & cultuur, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Adverteerders aarzelen met mobiele video
Posted by managing21 on 8th mei 2007
Drie journalisten van CNET News.com hebben een klacht ingediend tegen Hewlett-Packard. Het computerbedrijf had de telefoongesprekken van minstens negen journalisten laten natrekken om uit te zoeken waar de lekken over Hewlett-Packard naar de media vandaan kwamen. Eerdere onderhandelingen over een minnelijke schikking met journalisten van andere media leverden geen bevredigende resultaat op.
Tijdens de onderhandelingen werden door de betrokken journalisten verscheidene miljoenen dollars schadevergoeding geëist. Het grootste gedeelte van dat geld zou aan liefdadigheidsprojecten moeten geschonken worden. Hewlett-Packard wou echter niet meer betalen van 10.000 dollar per journalist. De affaire was eerder al aanleiding tot het ontslag van de topman van Hewlett-Packard en twee bedrijfsjuristen.
De gesprekken met vertegenwoordigers van journalisten van The Wall Street Journal en Business Week worden nog verder gezet. De mediabedrijven en hun journalisten hebben laten weten geen rechtszaak te willen aanspannen. De CNET-journalisten Dawn Kawamoto, Stephen Shank-land en Tom Krazit besloten echter wel naar de rechter te stappen. “Dit is niet uit winstbejag,†aldus een woordvoerder. “Maar we willen wel dergelijk slecht gedrag gestraft zien.â€
Het dispuut tussen Hewlett-Packard en de Amerikaanse media heeft in de Verenigde Staten tot heel wat discussies geleid. Het is immers niet de gewoonte dat journalisten klacht neerleggen tegen bedrijven die ze volgen. De media willen vermijden dat ze de indruk zouden wekken dat ze daarmee handel drijven in informatie. Tim Bivins, docent media-ethiek aan de University of Oregon, ziet echter geen enkel ethisch probleem. “Ook een journalist is een burger,†aldus Bivins.
Geen enkele van de negen betrokken journalisten doet echter nog verslaggeving over Hewlett-Packard. Indien dat wel het geval was, zou er volgens Bivins wel sprake kunnen zijn van een ethisch probleem.
Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Journalisten dagen Hewlett-Packard voor rechter
Posted by managing21 on 6th mei 2007
De populaire videosite YouTube gaat makers van filmpjes die goed scoren belonen. Populaire filmpjes op YouTube zorgen voor veel advertentieopbrengsten. De website wil dit nu gaan delen met de mensen aan wie ze deze inkomsten mede te danken hebben. Om welk percentage van de winst het gaat, is nog niet bekend gemaakt. Inmiddels is YouTube door de Engelse voetbalcompetitie aangeklaagd wegens overtredingen op het copyright.
YouTube-blog beslist zelf welke gebruikers betaald zullen worden voor hun video’s. Filmers kunnen zichzelf ook aanmelden via een online formulier op de site. Een aantal makers (LisaNova, HappySlip, Smosh en Valsartdiary) zijn al uitgekozen vanwege hun constante aanbod van filmpjes die veel bekeken worden. Hun bijdrage leidt ertoe dat YouTube veel adverteerders binnenhaalt.
Eerder al maakte de videosite afspraken met onder andere televisiestations CBS en BBC over verdeling van de inkomsten. YouTube is echter niet de eerste die amateurs betaalt voor hun videobijdragen. Revver en Metacafe gingen de Google-dochter al vooraf. In totaal heeft Metacafe bijvoorbeeld de voorbije zes maand 500.000 dollar betaald. Een tiental onafhankelijke producenten verdiende daarbij meer dan 10.000 dollar.
De Premier League, de organisator van de Engelse voetbalcompetitie, heeft YouTube inmiddels voor een Amerikaanse rechter gedaagd omdat de videosite gebruikers bewust zou aanzetten om beschermde videofragmenten te plaatsen, zodat YouTube meer aandacht zou krijgen en een grotere trafiek zou genereren. YouTube werd om diezelfde redenen ook aangeklaagd door de muziekuitgever Bourne Company.
Posted in internet, media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor YouTube betaalt voor bijdragen