managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for the 'telecom' Category

Steeds meer gsm-abonnees met meerdere toestellen

Posted by managing21 on 10th juni 2006

In meer dan dertig landen zijn er nu meer dan gsm-abonnementen dan inwoners. Dat blijkt uit cijfers van de World Cellular Information Service (WCIS) van Informa Telecoms and Media (ITM). Tegen het einde van dit jaar zou dat al opgelopen zijn tot veertig landen. Operatoren voeren trouwens actief promotie voor het gebruik van meerdere toestellen.

In landen zoals Aruba, Tsjechië, Hong Kong en Koeweit heeft de gsm-penetratie nu een niveau van 100 procent bereikt. In industrielanden zoals Groot-Brittannië, Zweden en Italië is er nu een niveau bereikt van 110 procent. “Hoewel het aantal van de gsm-biztters zich in de meeste geïndustrialiseerde landen zich gestabiliseerd heeft op 80 tot 85 procent, blijft een groter aantal mensen een tweede en zelfs derde toestel te bezitten,” aldus de onderzoekers.

De WCIS stelt dat voor de operatoren daardoor de inkomsten per abonnee wel dalen, maar voegen er aan toe dat het totale gsm-verkeer doet toenemen. “Daardoor zouden ze er kunnen in slagen om in de prijzenoorlog toch hun inkomsten te stabiliseren,” aldus nog het onderzoek. De operatoren voeren trouwens talloze promotiecampagnes en kortingen om de gebruiker aan te zetten meedere abonnementen te nemen.

Tegen het einde van dit jaar zullen volgens de WCIS meer dan veertig landen een gsm-penetratie van meer dan honderd procent hebben. Verondersteld wordt dat ook Rusland, de derde grootste gsm-markt van de wereld, tegen dan die kaap zou gerond hebben. De praktijk blijft trouwens niet beperkt tot de rijkere landen, maar is ook populair in landen als China en Nigeria.

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Steeds meer gsm-abonnees met meerdere toestellen

Europa wil geen gsm-reclame

Posted by managing21 on 9th juni 2006

Europeanen zijn niet geïnteresseerd in reclame op hun mobiele telefoons. Dat blijkt uit een onderzoek van het Britse Portio Research. Dat is volgens het magazine Media Life een streep door de rekening van marketeers die in de gsm-markt een nieuw kanaal zagen voor hun reclamecampagnes.

De onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat de Europese consument meer geïnteresseerd is dan de Amerikanen om televisieprogramma’s te bekijken op zijn gsm-toestel. “De Europeanen willen daar best voor betalen, maar wensen niet dat die programma’s worden onderbroken door reclame,” aldus het rapport. “Dat beschouwen ze als een vorm van spam.”

De helft van de Europese consumenten zou geïnteresseerd zijn in mobiele televisie en daar maandelijks dertien dollar aan willen besteden. Maar 65 procent toonde ook een zero-tolerantie tegen elke mogelijke vorm van mobiele telefoonreclame. Indien een provider daar toch mee zou uitpakken, zou hij volgens de onderzoekers de kans lopen zijn abonnees kwijt te raken.

Amper twee procent van de Europese gsm-gebruikers heeft nu toegang tot mobiele televisie. Maar de markt heeft volgens de onderzoekers wel grote mogelijkheden. “Indien de helft van de geïnteresseerden een abonnement zou nemen, komt men in Europa aan een markt van 325 miljoen gebruikers,” benadrukken ze.

Tachtig procent van de jonge gsm-bezitters toonde zich geïnteresseerd in mobiele televisie. Die bijval neemt echter af met het vorderen van de leeftijd. Bij 50-plussers is hun aantal gedaald tot dertig procent. Jongeren zijn ook toleranter tegenover gsm-reclame. In die groep heeft slechts de helft een zero-tolerantie. Bij oudere gebruikers loopt dat op tot zeventig procent.

Maar ook die jongeren staan niet onvoorwaardelijk tegenover gsm-reclame. Zestien procent aanvaardt een occasionele reclame, terwijl twaalf procent advertenties accepteert op voorwaarde dat ze de mogelijkheid hebben om zich uit te schrijven. De oorzaak van de afkeer tegenover gsm-reclame heeft volgens de onderzoekers te maken met het gebruik van het medium. Mobiele televisie wordt immers in korte fragmenten bekeken op verloren ogenblikken. “Die tijd willen ze niet ingevuld zien met reclame,” aldus nog het rapport.

Posted in reclame & marketing, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Europa wil geen gsm-reclame

Toekomst callcenters ligt in Afrika

Posted by managing21 on 2nd juni 2006

Afrika is goed op weg om de volgende locatie te worden voor callcenters. Dat blijkt uit een rapport van het Britse onderzoeksbureau Datamonitor. Tegen het eind van dit decennium zullen er naar schatting 30.000 callcenters actief zijn. Het voordeel van Afrikaanse locaties zijn volgens Datamonitor hun goedkope arbeidskrachten, grote talenkennis en een gezamenlijke tijdzone met West-Europa. Die trend wordt nu al getrokken door landen als Egypte en Zuid-Afrika. 

Volgens Datamonitor mag verwacht worden dat het aantal callcenters in Noord-Afrika, met landen als Egypte, Marokko en Tunesië, tegen het eind van dit decennium zal opgelopen zijn tot 23.000, een verdrievoudiging tegenover het huidige niveau. In Zuid-Afrika, dat tevens het voordeel heeft een culturele affiniteit te hebben met Europa, zou die groei nog groter zijn. Het land zal volgens Datamonitor over vijf jaar ongeveer 7.400 callcenters tellen. Dat is meer dan een verdrievoudiging.

“Egypt maakt indruk op westerse investeerders, dank zij een mengeling van technisch onderlegde werknemers met een goede talenkennis,” vertelde callcenter-analist Peter Ryan aan het persbureau Reuters. “Zuid-Afrika heeft het voordeel dat het personeel van de callcenters de Engelse taal perfect machtig is en bovendien ook commercieel goed is onderlegd. Landen zoals Zuid-Afrika en Egypte spelen hun lage arbeidskosten en een relatief grote politieke stabiliteit uit om westerse investeerders te overtuigen callcenters op te richten in hun land.”

De callcenters zijn dikwijls een grote bron van tewerkstelling en dat is bijzonder belangrijk voor Afrikaanse landen. “Ze hebben immers directe investeringen nodig om hun economische groei te garanderen en miljoenen mensen uit de armoede te halen,” aldus nog het persbureau.” Ryan stelt echter dat Afrikaanse landen niet zullen kunnen optornen tegen India, het callcenter-land bij uitstek, maar dat landen die prioriteit hebben gegeven aan de uitbouw van technologie en telecommunicatie – zoals Botswana, Kenya, Senegal en Ghana – wellicht een belangrijke groei mogen verwachten.

Zuid-Afrika ligt bijzonder goed bij investeerders omdat het land in dezelfde tijdzone ligt als West-Europa en een hoge scholingsgraad telt, terwijl de bevolking er ook vertrouwd is met de Europese cultuur. “Maar anderzijds zijn er de hoge telecom-tarieven, te wijten aan de weigerachtigheid van de overheid om de sector te liberaliseren,” stipt Reuters nog aan. “Dat zou investeerders kunnen tegenhouden. Egypte is dan weer populair omdat het dicht bij Europa ligt, terwijl Marokko en Tunesië bij Franse en Spaanse bedrijven goed in de markt liggen omwille van de franssprekende bevolking.”

Posted in derde wereld, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Toekomst callcenters ligt in Afrika

managing21.be

Posted by managing21 on 31st mei 2006

managing21.be

Posted in automotive, biotechnologie, chemie, diversen, energie, financiën, gezondheid, human resources, immobiliën & constructie, industrie, informatica, internet, landbouw, luchtvaart & ruimtevaart, management, media & cultuur, milieu, nieuwsoverzicht, reclame & marketing, retail, telecom, toerisme, transport & logistiek, voeding & horeca | Reacties uitgeschakeld voor managing21.be