managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for the 'telecom' Category

Smartphone leidt tot verbruik mobiele content

Posted by managing21 on 10th juli 2006

De zogenaamde smartphones, gsm-toestellen die ook toegang bieden tot het internet en video- en beeldtoepassingen hebben, zetten hun gebruikers aan tot een groter gebruik van mobiele content. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau M:Metrics over het gsm-gebruik in Frankrijk, Duitsland en Engeland. Hoewel de smartphones nog altijd in de minderheid zijn, gebruiken hun eigenaars volgens de onderzoekers opvallend veel mobiele content. 

In Engeland heeft nu 6,6 procent van de gsm-bezitters een smartphone, gevolgd door Duitsland (5,8 procent) en Frankrijk (3,4 procent). In Frankrijk en Duisland zonden ongeveer de helft van alle smartphone-eigenaars video’s of foto’s op het internet zetten. “Bij de gemiddelde gsm-bezitters bleef dit beperkt tot minder dan twintig procent,” aldus de onderzoekers. “In Groot-Brittannië luistert ongeveer een kwart van de smartphone-bezitters naar muziek op hun mobiel toestelletje. Het Britse gemiddelde van gsm-bezitters ligt op 5,8 procent.”

In de Verenigde Staten ligt het bezit van smartphones veel lager dan in Europa. De toestellen komen er amper aan een marktaandeel van twee procent. In Europa zijn de drie favoriete smartphones allemaal geproduceerd door het Finse Nokia, dat in de drie betrokken landen ongeveer 1,6 miljoen exemplaren heeft verkocht. In de Verenigde Staten wordt de top twee gevormd door toestellen van het Palm Treo-aanbod, gevolgd door de BlackBerry. Van deze drie modellen werden samen ongeveer 1,1 miljoen exemplaren.

Posted in internet, media & cultuur, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Smartphone leidt tot verbruik mobiele content

Geen schrik van VoIP

Posted by managing21 on 7th juli 2006

Nieuwe toepassingen zijn nauwelijks een bedreiging voor de grote Europese telecombedrijven. Dat blijkt uit een rapport van Moody’s Investors Service. De impact van die nieuwe technologieën zal volgens het rapport heel beperkt blijven en de geleden verliezen zouden worden goedgemaakt door het eigen aanbod van breedband-producten en -diensten en mobiele telefonie. 

“De Europese telecombedrijven zien hun traditionele vaste telefoondiensten steeds verder inkrimpen omdat meer mensen overschakelen naar mobiele telefoons,” stipt het persbureau Reuters aan. Ook Moody’s stelt dat VoIP (Voice over Internet Protocol) de inkomsten van de telecomsector zal uithollen, maar voegt er aan toe dat dit effect heel beperkt zal blijven. “Het telefoonverkeer over VoIP zal nog geruime tijd marginaal blijven,” aldus Moody’s. Tegen 2010 wordt rekening gehouden met een marktaandeel van vijf tot tien procent.

“Maar het geïntegreerde aanbod van de telecombedrijven zelf en de inkomsten uit breedband, zullen die marginale bedreiging van VoIP compenseren,” meent Moody’s. “Aangezien de meeste telecombedrijven een gezonde financiële structuur hebben nadat ze hun schulden hebben afgebouwd, zijn ze ook in staat om een eventuele druk op inkomsten en winstmarges op de korte termijn te weerstaan.” France Telecom, Telefonica en Telecom Italia zijn daar volgens de onderzoekers een uitzondering op omdat ze nog een groot gedeelte van hun schulden moeten verwerken.

De Europese telecombedrijven hebben op het einde van de jaren negentig miljarden euros geïnvesteerd in nieuwe technologieën en betere netwerken, maar die leverden niet de verwachte winsten op. Dat zorgde rond de eeuwwisseling voor een zware crisis in de sector. “Met verdere kostenbesparingen en het anticiperen op het dalend belang van de vaste telefonie, kunnen de telecombedrijven zich ook in de toekomst verzekeren van uitstekende resultaten,” aldus nog Moody’s.

Posted in internet, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Geen schrik van VoIP

Tegenvaller voor China Mobile

Posted by managing21 on 5th juli 2006

Het Amerikaanse telecombedrijf Millicom International Cellular (MIC) heeft een zware streep getrokken door de internationale uitbreidingsplannen van China op de telecommunicatie-markt. Het bedrijf heeft immers besloten de gesprekken rond een overname door China Mobile af te breken. 

China Mobile had een bod van 5,3 miljoen dollar gedaan op MIC, maar het Amerikaanse bedrijf zegt zijn vertrouwen in de kandidaat-overnemer verloren te hebben. “We vrezen dat het Chinese staatsbedrijf niet in staat zal zijn om het overnamebod ook daadwerkelijk rond te krijgen,” meldde een woordvoerder van het bedrijf aan het persbureau Reuters.

Het afspringen van de onderhandelingen kan een grote tegenslag betekenen voor China, dat internationale uitbreidingsplannen had voor China Mobile, één van de grootste bedrijven van het land. Vorig jaar verloor China Mobile ook al de strijd om een aandeel van 26 procent in Pakistan Telecom. Dat pakket kwam uiteindelijk in handen van Etisalat.

MIC stelt zich in de toekomst verder te willen ontwikkelen als een onafhankelijk bedrijf. MIC is actief op het gebied van satelliettelevisie, gsm-diensten en telefonie. Het bedrijf bezit 3.000 openbare telefoons in hotels, ziekenhuizen en winkelcentra in de Verenigde Staten en Groot-Brittannië en levert ook draadloze communicatie aan commerciële en publieke klanten.

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Tegenvaller voor China Mobile

Japans gsm-toestel wijst de weg

Posted by managing21 on 29th juni 2006

In Japan zijn gespecialiserde gsm-toestellen op de markt gebracht die online informatie geven over het gebouw of de locatie waarop het apparaat gericht wordt. De dienst werd ontwikkeld door drie Japanse bedrijven en het kleine Amerikaanse technologiebedrijf GeoVector. Volgens analisten is dit de missing link tussen de virtuele en de fysieke wereld. De ontwerpers voegen er aan toe dat dit systeem ideaal is om zich in een stedelijke omgeving te bewegen. 

De gsm-toestellen combineren volgens The International Herald Tribune satellietnavigatie met een nauwkeurigheid van negen meter met een elektronisch kompas. De technologie wordt volgens de krant het eerst in Japan toegepast omdat daar om veiligheidsredenen vereist wordt dat nieuwe gsm-toestellen er vanaf volgend jaar moeten uitgerust zijn met gps-toepassingen om hun locatie te kunnen bepalen. In de Verenigde Staten zijn er slechts twee operatoren die gps-technologie gebruiken, maar daar wordt geen beroep gedaan op een kompas.

Dat zal Japan volgens analisten een voorsprong van jaren bezorgen in wat een nieuwe wereld voor mobiele toestellen wordt genoemd. “Men onderschat de mogelijkheden van geografische zoekfuncties,” voert Kanwar Chadha, directeur van de Amerikaanse gps-specialist Sirf Technology uit Silicon Valley, aan. Het Japanse systeem biedt op dit ogenblik informatie of reclame aan voor ongeveer 700.000 locaties, die via het internet naar de gsm-toestellen gestuurd wordt.

De combinatie van het internet en het kompas leidt de gebruiker automatisch naar zijn gewenste bestemming. “Dat is vooral handig in een omgeving die men niet kent, zoals toeristen in een vreemde stad,” aldus de ontwerpers. Het systeem zou volgens hen ook een antwoord kunnen bieden aan het gevaar dat gsm-bezitters door de straatomgeving gebombardeerd worden met spam-berichten. De bezitter kiest immers zelf uit waarin hij geïnteresseerd is. GeoVector laat ook toe dat toeristische informatie en de adressen van vrienden kunnen toegevoegd worden aan de service.

De toestelletjes zouden volgens Sirf Technology amper tien dollar meer kosten dan de huidige exemplaren. De service is op dit ogenblik verkrijgbaar op drie modellen van Sony Ericsson. Uit tests in Tokyo zou een accuraatheid van minder dan twee meter bereikt zijn. Op de Japanse markt zouden inmiddels ruim 1,2 miljoen exemplaren zijn verkocht. De service is gratis, maar vanaf september zullen ook betalende versies worden aangeboden. Daarbij wordt tijdens de eerste twaalf maanden gemikt op 200.000 betalende klanten.

Posted in internet, telecom, toerisme | Reacties uitgeschakeld voor Japans gsm-toestel wijst de weg

Mobiel internet wordt eenvoudiger

Posted by managing21 on 29th juni 2006

Er komt een gezamenlijke standaard webontwikkeling die het mogelijk moet maken om met een gsm-toestel gemakkelijker op het internet te surfen. Dat heeft een consortium van een aantal bedrijven uit de draadloze communicatie en het internet, zoals Nokia, Vodafone en Google, beslist. Deze samenwerking zou ertoe moeten leiden dat meer internauten hun gsm-gebruiken om op het internet te gaan. 

De meerderheid van de gsm-toestellen laat toe om op het internet te surfen, want de draadloze providers hopen dat hun diensten ook voor andere toepassingen dan telefoongesprekken gebruikt zouden worden. Volgens een onderzoek van M:Metrics maakt amper negentien procent van de Amerikaanse gsm-bezitters gebruik van de technologie om ook op het internet te surfen. Door de toegang tot het draadloze internet voor gsm-bezitters te vergemakkelijken.

Daarom heeft het Worldwide Web Consortium (W3C), een stichting waarachter een dertigtal bedrijven uit de sector schuil gaan, nu belist om een zestigtal richtlijnen uit te werken voor de ontwikkelaars van websites. Die richtlijnen moeten hen toelaten om websites uit te bouwen die eenvoudig te bedienen zijn met gsm-toestellen, die immers een kleiner scherm en dito toetsenbord hebben.

De meerderheid van websites werken volgens Vodafone-zegsman Daniel Applequist niet al te best op gsm-toestellen. “Indien websites gemakkelijker navigatie toelieten met mobiele telefoon, zouden ze meer gsm-gebruikers kunnen aantrekken,” vertelde hij aan het persbureau Reuters. Onder meer wordt gesuggereerd dat de content van de websites onmiddellijk bovenaan het gsm-scherm zou verschijnen, zodat de gebruikers niet eindeloos zouden moeten scrollen langsheen een reeks navigatie-links. Daarnaast wordt het gebruik van cookies en pop-ups afgeraden.

Posted in internet, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Mobiel internet wordt eenvoudiger

Particulier terughoudend tegenover wifi?

Posted by managing21 on 26th juni 2006

Particulieren maken nog relatief weinig gebruik van betalende wifi-hotspots. Dat blijkt uit een rapport van het telecombedrijf T-Mobile. Mobiele telefoons zouden daar volgens het magazine Emerce verandering kunnen in brengen, maar er wordt aan toegevoegd dat het aanbod van gespecialiseerde apparatuur nog te beperkt is.

“Hotels zijn nog steeds de populairste wifi-locaties, vooral bij zakelijke gebruikers,” aldus Emerce. Particulieren maken volgens het magazine nog relatief weinig gebruik van publieke, betaalde internetpunten. Steeds meer consumenten hebben weliswaar een laptop met wifi-toegang, maar men blijkt het nog niet gewoon te zijn om met een laptop buitenshuis te gaan werken om niet-zakelijke redenen.

T-Mobile heeft internationaal een wifi-netwerk van 17.000 hotspots, waarvan 10.000 in Europa. Het bedrijf zegt dat het wifi-gebruik van maand tot maand toeneemt. Op één jaar tijd zag het telecom-bedrijf het aantal wifi-belminuten zes keer groter worden. Dat wifi-verkeer zou echter nog opdreven kunnen worden door laptops te koppelen aan belapparatuur, zodat de gebruiker niet meer van een wifi-hotspot gebruik zou moeten maken.

Posted in internet, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Particulier terughoudend tegenover wifi?

Mobiele telefonie heeft twee miljard klanten

Posted by managing21 on 17th juni 2006

De mobiele telefonie heeft wereldwijd twee miljard klanten. Dat meldt de GSM Association (GSMA). Volgens gegevens van de organisatie komen er elke minuut duizend nieuwe gsm-klanten bij. De GSMA stelt dat de mobiele telefonie de snelst groeiende technologie uit de geschiedenis is. China vormt daarbij de snelst groeiende markt van de wereld. De kaap van de drie miljard zal volgens een onderzoek van Yankee Groep echter pas ten vroegste in 2012 gehaald worden.

De eerste mobiele telefonie kwam in 1991 in Finland op de markt. Daarna duurde het twaalf jaar om één miljard klanten te creëren. Om de kaap van de twee miljard te halen had men nog amper twee en een half jaar nodig. Dat is vooral te danken aan de doorbraak van nieuwe markten, zoals China, India, Afrika en Latijns-Amerika. Die regio’s zorgde tijdens die dertig maanden voor 82 procent van de nieuwe klanten. China vormt de snelst groeiende markt en telt nu 370 miljoen gsm-bezitters. Daarna volgen Rusland (145 miljoen), India (83 miljoen) en de Verenigde Staten (78 miljoen).

In India is het gsm-toestel het snelst groeiende consumptieproduct, voor de fiets. Volgens de GSMA is het gsm-toestel de eerste technologie die in derde wereld sneller groeit dan in de geïndustrialiseerde wereld. In totaal zijn er in 213 landen nu meer dan 690 gsm-netwerken. Volgens een onderzoek van de Yankee Group zal de technologie pas in 2012 of 2014 de kaap van de drie miljard klanten overschrijden. Yankee Group wijst erop dat in veel wereldmarkten al een bijzonder hoge mobiele penetratie is bereikt, waardoor er minder ruimte overblijft voor groei. In arme landen liggen nog wel groeimogelijkheden, maar daar heeft men dan weer onvoldoende koopkracht. Nokia meent echter dat in 2008 de kaap van drie miljard klanten zal gehaald worden. Motorola houdt het op 2010.

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Mobiele telefonie heeft twee miljard klanten

Operatoren werken aan eenvormige 3G-diensten

Posted by managing21 on 15th juni 2006

De mobiele industrie wil met het gezamenlijk toepassen van een aantal standaardtechnologieën de 3G-telefonie definitief doen doorbreken bij de grote massa. Een dergelijke gezamenlijke technologie zou de prijs van 3G-apparatuur immers gevoelig kunnen doen dalen en dus aantrekkelijker maken voor het publiek.

“De GSM Association wel met dit project de prijs van 3G-apparatuur met de helft doen dalen,” meldt het magazine Telecoms.com. De organisatie stelde dat zij fabricanten van mobiele telefoons een aantal voorstellen zou laten uitwerken voor een toestel dat het beste beantwoord aan de verwachtingen van de operatoren.

Het winnend ontwerp zou vervolgens door alle operatoren toegepast worden. Daardoor hopen ze voldoende schaalgrootte te kunnen bereiken om de prijs van de gsm-apparatuur te kunnen doen dalen. De GSM Assocation stipte aan dat een eerder initiatief om goedkope gsm-toestellen van minder dan dertig dollar te produceren, een succes is geworden en miljoenen mensen in bijna zestig landen de mogelijkheid bood om voor het eerst een gsm-toestel te gebruiken.

Het nieuwe initiatief moet meer gsm-gebruikers toelaten om toegang te krijgen tot videoclips, mobiele muziek, internet en een aantal andere multimedia-diensten die voorlopig voorbehouden blijven voor de meer begoede bevolkingsgroepen.

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Operatoren werken aan eenvormige 3G-diensten

Zijn mp3-spelers al voorbijgestreefd?

Posted by managing21 on 12th juni 2006

Wereldwijd gebruiken nu al de helft van de gsm-bezitters hun toestel als hun belangrijkste fotocamera. Bovendien verwachten twee op drie bezitters dat de mobiele telefoon op termijn ook hun mp3-speler zal vervangen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Finse gsm-fabrikant Nokia.

“Naarmate gsm-toestellen meer functies krijgen, blijken consumenten ook steeds meer voorstander te zijn van een toestel dat zoveel mogelijk activiteiten toelaat,” meldt het magazine Telecoms.com. “Ongeveer 44 procent van de ondervraagden gebruikt zijn gsm-toestel nu al als zijn belangrijkste fotocamera,” stippen de onderzoekers aan. “In India loopt dat zelfs op tot 68 procent.”

Ondanks de huidige populariteit van mp3-spelers zoals de iPod van Apple, stelt Nokia dat 67 procent van de mobiele gebruikers zal overstappen op zijn gsm-toestel om muziek te beluisteren. Daarnaast gebruikt 73 procent van de gsm-bezitters zijn toestel als uurwerk en wekker. Ruim 20 procent van de ondervraagden zei ook meer geschokt te zullen zijn door het verlies van zijn gsm-toestel dan het zoekraken van hun portefeuille, kredietkaarten of huwelijksring.

Naar de toekomst toe wil 42 procent dat zijn printer, computer, stereo, televisie en gsm-toestel met elkaar kunnen verbonden worden. Saudi-Arabië is het meest gericht op de digitale woning. Meer dan 70 procent van de gsm-bezitters wil zelfs dat de koelkast op dit netwerk kan aangesloten worden. Bijna 60 procent van alle ondervraagden wil zijn huishoudelijke toestellen bedienen met zijn gsm-toestel.

Posted in internet, telecom | Reacties uitgeschakeld voor Zijn mp3-spelers al voorbijgestreefd?

Smartphone-markt blijft groeien

Posted by managing21 on 10th juni 2006

Tijdens het eerste kwartaal is de wereldwijde smartphone-markt met 67,8 procent gegroeid tegenover dezelfde periode een jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van het onderzoeksbureau IDC. Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar werden volgens het bureau 18,9 miljoen smartphone-toestellen verkocht.

Nokia is volgens IDC nog altijd ruim marktleider, maar zag zijn marktaandeel van 48,4 procent terugvallen tot 43,2 procent. De tweede plaats is voor het Japanse Panasonic, dat 10 procent van de markt in handen heeft. Panasonic zag zijn marktaandeel op een jaar tijd met 65,1 procent groeien. De derde plaats is voor NEC (9,5 procent), gevolgd door RIM (7,7 procent). Met 85,7 procent vooruitgang is RIM wel de snelste groeier.

IDC stelt dat het aantal smartphone-fabrikanten blijft toenemen, terwijl ook steeds meer toepassingen aangeboden worden op multimediaal en commercieel vlak. Daardoor worden volgens het onderzoeksbureau ook steeds meer klanten geworven. IDC voorspelt dat deze trends zich ook in de nabije toekomst zullen doorzetten

Posted in telecom | Reacties uitgeschakeld voor Smartphone-markt blijft groeien