managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for mei, 2007

Informatica-sector niet langer in trek

Posted by managing21 on 25th mei 2007

Werken in de informatietechnologie is niet langer in trek. Dat blijkt uit een Nederlands onderzoek van het zakenblad Incompany. In de top twintig van de aantrekkelijkste Nederlandse ondernemingen is geen enkel automatiseringsbedrijf meer te vinden. Ook blijkt de branche aan een groeiend personeelstekort te lijden. Volgens ingewijden heeft dit veel te maken met onzekerheid over de carrièremogelijkheden binnen de sector.

“Van alle ICT-bedrijven die op de lijst staan, komt alleen Capgemini beter uit de bus dan vorig jaar,” schrijft het Algemeen Dagblad. “Het bedrijf steeg van de 50ste naar de 32ste plaats. Daarmee is Capgemini ook het hoogst genoteerde ICT-bedrijf van Nederland.” Volgens Capgemini heeft de stijging te maken met de tevredenheid van zijn medewerkers, die hun enthousiasme uitstralen naar de klanten.

Volgens Incompany is een belangrijke factor voor het personeelstekort. “Er zijn weinig langetermijnkansen,” aldus het zakenblad. “Informatici zijn vijf of tien jaar belangrijk, maar dan komen er nieuwe ontwikkelingen waar ze geen ervaring mee hebben. Een bedrijf heeft de keuze om personeel bij te scholen of nieuwe mensen aan te nemen. Veel bedrijven kiezen voor de laatste oplossing.”

Oplossingen voor het probleem zijn volgens de sectororganisatie ICT-Office moeilijk te vinden. “Het is een verantwoordelijkheid van zowel de werkgever als de werknemer om bij te blijven op het vakgebied,” wordt er opgemerkt. “Verder is een goede beeldvorming van de branche belangrijk.” Shell werd voor de derde keer bestempeld als beste Nederlands bedrijf om voor te werken, gevolgd door ING Groep, Rabobank, ABN Amro en Philips.

Posted in informatica | Reacties uitgeschakeld voor Informatica-sector niet langer in trek

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on 25th mei 2007

De technologiebeurs Nasdaq Stock Market neemt de Zweedse beurs OMX over voor een bedrag van ongeveer 2,7 miljard euro. Het gecombineerde bedrijf zal verder gaan onder de naam Nasdaq OMX Group en heeft een marktwaarde van ongeveer 7,1 miljard dollar. De omzet van de combinatie zou op basis van de cijfers over het voorbije jaar meer dan 1,2 miljard euro bedragen. De combinatie zal geleid worden door de huidige Nasdaq-bestuursvoorzitter Robert Greifeld. Het bod wordt ondersteund door zowel het management van Nasdaq als OMX. Enkele grootaandeelhouders in OMX met een gezamenlijk belang van ongeveer 17 procent hebben ook hun steun uitgesproken voor de overname. De aandeelhouders van Nasdaq zullen een belang verkrijgen van circa 72 procent in de combinatie en de OMX-aandeelhouders ongeveer 28 procent.

Een groep van zeven grote verzekeringsmaatschappijen is tot een vergelijk gekomen in de strijd over de schadeclaims die na de aanslagen van 11 september 2001 werden ingediend. In totaal gaat het om 1,5 miljard euro (2 miljard dollar). Door de schikking krijgt de projectontwikkelaar Larry Silverstein, die het World Trade Center (WTC) in New York leasde, in totaal ongeveer 3,5 miljard euro aan verzekeringsgeld. Daarmee is de financiering van het nieuwe project op de WTC-site verzekerd. De zeven verzekeraars zijn Allianz Global Risk, The Travelers Companies, Zurich American, Swiss Re, Employer’ Insurance, Industrial Risk Insurers en Royal Indemnity. Hoeveel iedere maatschappij betaalt, werd niet bekend gemaakt.

Finse bedrijven lopen het minste risico dat hun facturen niet worden betaald. Ook Zweedse, Noorse en Deense ondernemingen moeten zich relatief weinig zorgen maken. In Portugal en Griekenland maken bedrijven wel veel kans om in de problemen te komen door wanbetalers. Dat blijkt uit de Euopean Payment Index over betalingsgewoontes in de 25 Europese lidstaten. Het betaalgedrag is sterk in Scandinavië en verslechtert naarmate men het zuiden van Europa nadert. België staat op de vijftiende plaats. In Noorwegen en Finland duurt het gemiddeld 26,5 dagen vooraleer een bedrijf een factuur betaald ziet. Een betaling in Griekenland laat gemiddeld liefst 106 dagen op zich wachten. België hoort met gemiddeld 50,2 dagen bij de laatste negen. Al is België langzaam bezig zijn slechte reputatie te verbeteren.

De Russische gasgigant Gazprom heeft in Luxemburg een akkoord getekend met het Luxemburgse energiebedrijf Soteg over de oprichting van een joint venture. Die zal in het Oost-Duitse Eisenhüttenstadt een gasenergiecentrale bouwen die in 2010 operationeel moet zijn. Het gaat om een investering van 400 miljoen euro. Het akkoord bevestigt de recente uitspraak van vicevoorzitter Alexander Medvedev dat Gazprom blijft investeren in de Europese Unie, ondanks de toenemende spanningen tussen Moskou en de Unie. Eerder al sloot Gazprom ook in Oostenrijk een gelijkaardig akkoord met het Oostenrijkse energiebedrijf OMW, waarbij het Russische bedrijf een participatie neemt in de OMV-dochter Central European Gas Hub. De installaties in Baumgarten, nabij de grens met Slowakije, behoren tot de grootste drie van Centraal-Europa.

De Europese Investeringsbank (EIB) biedt voortaan Climate Awareness Bonds aan, een indexgebonden obligatie met een looptijd van vijf jaar die kapitaalbescherming geniet. De middelen dienen om Europese projecten voor energie-efficiëntie en hernieuwbare energie te financieren. Dat moet de Europese Unie helpen om de klimaatdoelstellingen van 2020 te halen. De obligatie keert geen coupons uit en het rendement is gekoppeld aan de prestatie van een index die Londense beurs speciaal ontwikkelde. De index omvat de veertig grootste en meest milieuvriendelijke Europese ondernemingen. De EIB verwacht honderden miljoenen euro’s op te halen. Het wordt waarschijnlijk de grootste gesyndikeerde indexgebonden obligatie-uitgifte uit de geschiedenis.

Het Deense biermerk Carlsberg blijft de volgende drie seizoenen shirtsponsor van de Engelse voetbalclub Liverpool. Dat hebben de twee partijen bekend gemaakt. Carlsberg zou zelfs vragende partij geweest zijn voor een verlenging van het contract met vijf jaar, maar het bestuur van de voetbalclub verkoos daar niet op in te gaan. De club zegt immers vrij te willen zijn van alle sponsorcontracten op het moment dat het nieuwe stadion betrokken zal worden. De opening van de nieuwe voetbaltempel is voorzien voor het seizoen 2009-2010. De samenwerking tussen Carlsberg en Liverpool is de langst lopende sponsorovereenkomst in de topklasse van het Engelse voetbal. Liverpool verloor zopas de finale van de Champions League, met 2-1 van het Italiaanse AC Milan.

Het elektronicaconcern Philips en kristalslijperij Swarovski hebben samen een collectie technologische sieraden gemaakt. De ‘Active Crystals’ bestaan uit een aantal hoofdtelefoons en decoratieve USB-sticks. Het is de eerste keer dat Philips samenwerkt met de Oostenrijkse kristalslijperij. Philips stelt door de samenwerking zijn innovaties te kunnen koppelen aan de luxe uitstraling van Swarovski en toegang te krijgen tot high fashion. Volgens Swarovski is de expertise van Philips op het gebied van vernieuwende techniek de reden voor de collectie. Het resultaat is een aantal hoofdtelefoons en USB-sticks die worden gedragen als een sieraad. De collectie is vanaf 1 augustus te koop in een beperkt aantal Swarovski-winkels. De prijzen liggen tussen de 69 en 150 euro.

Indien de luchtvaartmaatschappijen in Nederland een milieutaks moeten heffen, wil het Nederlandse KLM die exclusief laten betalen door de passagiers uit businessclass. De reizigers in de economyclass zouden daarvan vrijgesteld worden. De Nederlandse regering wil met de heffing de luchtvervuiling aanpakken. In het Nederlandse regeerakkoord is jaarlijks een bedrag van 350 miljoen euro ingeschreven uit de milieuheffing. De luchtvaartwereld is echter fel gekant tegen de invoering van de belasting. Bestuursvoorzitter topman Michael O’ Leary van Ryanair, Europa’s grootste prijsvechter, bestempelde de plannen onlangs als knettergek. De uitstoot van koolstofdioxide wordt er volgens hem helemaal niet mee beperkt.

Oudere werknemers zijn minstens even gemotiveerd als hun jongere collega’s. Dat blijkt uit een onderzoek van het consultancybedrijf SD Worx. Volgens de onderzoekers zijn 45-plussers zijn doorgaans zelfs iets tevredener over hun job dan jonge collega’s van minder dan 30 jaar. Het vooroordeel dat oudere werknemers elke dag uitgeblust naar hun werk sloffen, klopt dus niet. Dat is volgens Hans De Witte, hoogleraar arbeidspsychologie inderdaad een hardnekkig misverstand. Hij voegt er aan toe dat dit beeld jammer genoeg nog wel sterk leeft bij bedrijfsleiders. Uit wetenschappelijk onderzoek naar jobtevredenheid weet men volgens Hans De Witte trouwens dat de arbeidstevredenheid stijgt met de leeftijd. Ouderen kennen zichzelf volgens hem beter en weten ze beter wat ze willen in hun leven.

Voor het eerst in zestien jaar zal de economische groei zowel in de eurozone als in Japan krachtiger zijn dan in de Verenigde Staten. “De economische situatie is nu op heel wat vlakken beter dan wat we in jaren meegemaakt hebben,” zei hoofdeconoom Jean-Philip Cotis bij de presentatie van de halfjaarlijkse economische vooruitzichten van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso). “Ons centraal scenario is er een waarbij de Amerikaanse economie een zachte landing maakt, zonder in een recessie te belanden, en Japan en de eurozone dit jaar de locomotiefrol van de Verenigde Staten overnemen.” De groei in de eurozone zal dit jaar rond 2,7 procent uitkomen, terwijl Japan 2,4 procent zal halen. De Verenigde Staten zullen tevreden moeten zijn met 2,1 procent.

Meer Nieuws

Posted in nieuwsoverzicht | Reacties uitgeschakeld voor Nieuwsoverzicht

Amerikaans leger gaat hybride

Posted by managing21 on 24th mei 2007

Het Amerikaanse leger heeft een contract gesloten met het bedrijf Quantum Fuel Systems Technologies uit California voor de ontwikkeling van een hybride militair voertuig, dat op dezelfde manier zou werken als de Toyota Prius. Met de opdracht is een bedrag van 4,88 miljoen dollar gemoeid. Daarmee gaat het bedrijf een militaire versie ontwikkelen van zijn hybride Aggressor-prototype.

“Het Amerikaanse leger probeert al geruime tijd oplossingen te vinden om zijn brandstofverbruik te beperken,” stipt het magazine The Register aan. “Dat streven is niet ingegeven door ecologische bekommerniseen, maar louter uit operationele noodzaak. Op het slagveld is de toegankelijkheid tot voorraden immers van cruciaal belang.” Een militaire divisie gebruikt duizenden tonnen brandstof per dag.

Door dat energieverbruik te verminderen, wordt een leger in staat gesteld om sneller, verder en gemakkelijker te opereren, terwijl tevens het aantal strategische doelwitten voor vijanden wordt beperkt. Door het inschakelen van hybride toepassingen kan het dieselverbruik worden gecombineerd met zelf opgewekte elektriciteit. “Bovendien heeft een hybride voertuig ook taktische voordelen,” aldus The Register.

De Aggressor maakt immers veel minder lawaai dan de traditionele militaire voertuigen, is in staat om bijzonder snel op te trekken en heeft ook een grotere actieradius. Bovendien kan het voertuig ook gebruikt worden als energiebron voor de elektronische wapens waarmee het leger is uitgerust.

Posted in energie | Reacties uitgeschakeld voor Amerikaans leger gaat hybride

Televisiezender Al Hurra ligt onder vuur

Posted by managing21 on 24th mei 2007

De Amerikaanse nieuwsdirecteur van de Arabische televisiezender Al Hurra moet ontslagen worden. Dat stellen een aantal Amerikaanse politici. Al Hurra is opgericht met Amerikaans geld en moet het imago van de Verenigde Staten in de Arabische wereld verbeteren, maar de politici nemen het niet dat de zender ook militante islamitische groepen en ontkenners van de holocaust aan bod laten komen.

In november vorig jaar werd Larry Register, een voormalig CNN-producer, door Al Hurra aangetrokken als nieuwsdirecteur. De man spreekt geen Arabisch, maar wordt nu aangevallen omdat hij een speech van de leider van de Libanese militante Hezbollah-beweging ongecensureerd heeft uitgezonden, net zoals interviews met een Hamas-vertegenwoordiger en een topman van Al Qaeda.

Register zou ook toelating hebben gegeven voor een verslag over een congres van holocaust-ontkenners in Iran. Al Hurra geeft toe dat het zijn eigen redactionele richtlijnen heeft overtreden door de betrokken programma’s uit te zenden, maar zegt dat stappen zijn ondernomen om dergelijke fouten in de toekomst te vermijden. De zender geeft wel toe niet zeker te zijn de Amerikaanse waarden in de Arabische wereld uit te dragen, aangezien niemand van de kaders de Arabische taal machtig is.

Posted in media & cultuur, politiek | Reacties uitgeschakeld voor Televisiezender Al Hurra ligt onder vuur

Palestijns gas voor Israël

Posted by managing21 on 24th mei 2007

Het Britse energieconcern BG Group wil Palestijns gas leveren aan Israël. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf bevestigd. Dat is heel opmerkelijk, maar Israël heeft altijd beweerd dat het nooit gas zou kopen van zijn Palestijnse buur. BG Group zegt nog wel de toestemming van de Israëlitische en Palestijnse autoriteiten te moeten krijgen vooraleer het project gerealiseerd kan worden.

BG Group ontdekte in 2000 het Gaza Marine Field, voor de kust van de beruchte Gaza-strook, die gecontroleerd wordt door de Palestijnse autoriteiten. Het Britse energieconcern zegt al vele maanden met Israël te onderhandelen over eventuele gasleveringen. BG Group wil daarbij een contract afsluiten voor een termijn van vijftien jaar. Daarmee zou een bedrag van vier miljard dollar gemoeid zijn. De Palestijnse overheid zou daarvan één miljard dollar krijgen.

Het energieconcern wil het gas van het Gaza Marine Field met een onderzeese pijpleiding transporteren naar de Israëlische haven van Ashkelon. Het veld bevat één triljoen kubiele meter gas en zou ongeveer tien procent van de jaarlijkse gasbehoefte van Israël kunnen voldoen. Indien het project inderdaad gerealiseerd zou kunnen worden, zou dit een enorme stimulans kunnen betekenen voor de Palestijnse economie.

Posted in energie, politiek | Reacties uitgeschakeld voor Palestijns gas voor Israël

Zwammen worden energiebron

Posted by managing21 on 24th mei 2007

Donkere zwammensoorten zijn in staat zonnestraling op te slaan en om te zetten in brandstof. Dat zeggen onderzoekers van het Albert Einstein College of Medicine in New York. Ze voeren daarbij aan dat deze ontdekking wellicht openingen biedt voor efficiëntere brandstofcellen en nieuwe astronautenvoeding. De zwammen gebruiken daarbij melanine, een pigment dat de huid en truffels donker maakt.

“De onderzoekers startten hun research nadat ze artikels hadden gelezen over zwammen die in en rond de reactor van Chernobyl, die na een ontploffing in 1986 waar besmet raakte,” aldus het persbureau Reuters. “Het bracht hen op het idee dat de zwammen misschien melanine gebruikten op de straling te gebruiken. Daarop begonnen ze een aantal soorten, met en zonder melanine, te telen en te bewerken met gamma-straling.”

Daarbij bleek dat donkere zwammensoorten beter groeiden wanneer ze bestraald werden. “Dat creëert de mogelijkheid dat er sommige pigmenten ons in staat stellen om energie op te slaan,” voeren de onderzoekers aan. “Misschien kunnen zwammen leven in bijzonder ongastvrije omstandigheden, zolang er enige vorm van straling is.” Daarbij verwijzen ze naar een aantal bacteries die er ook in slagen om onder de ijskap van de Zuidpool te overleven.

De onderzoekers stellen dat hun bevindingen nog zuiver speculatief zijn, maar ze voegen er aan toe dat zwammen eventueel zouden kunnen dienen als een voedselbron voor astronauten die lange tijd in de ruimte moeten blijven. “Zwammen gedijen bijzonder goed in donkere, vochtige omgevingen en bovendien is er in de ruimte heel wat radioactiviteit,” voert het Albert Einstein College aan.

Maar er wordt aan toegevoegd dat wetenschappers wellicht in staat zijn om dergelijke pigementen aan te wenden voor diverse doelstellingen. De onderzoekers van het Albert Einstein College willen de zwammen nu onderwerpen aan een brede waaier van elektromagnetische straling. Ze zullen ook uitzoeken welke zwammensoorten het best geschikt zijn voor bruikbare toepassingen.

Posted in energie, luchtvaart & ruimtevaart, voeding & horeca | Reacties uitgeschakeld voor Zwammen worden energiebron

Brazilië beperkt reclame op alcohol

Posted by managing21 on 24th mei 2007

De Braziliaanse regering wil het drankgebruik van zijn bevolking strenger aanpakken. Dat heeft de nieuwe Braziliaanse minister van gezondheid Jose Temporao bekend gemaakt. Hij voert daarbij aan dat de Braziliaanse gezondheidszorg jaarlijks twintig miljoen dollar uitgeeft aan het behandelen van problemen die door alcohol zijn veroorzaakt. Dronken autobestuurders zouden er jaarlijks bijna 18.000 slachtoffers maken.

Na de Verenigde Staten, China en Duitsland is Brazilië de grootste biermarkt van de wereld. Volgens een onderzoek van het Braziliaanse ministerie van gezondheid zou minstens één op vier Braziliaanse mannen teveel drinken. De grootste drankproblemen zouden terug te vinden zijn in de stad Salvador, in het noordoosten van het land. Ook bij het vrouwelijke gedeelte van de Braziliaanse bevolking stijgt het drankmisbruik.

De Braziliaanse regering wil maatregelen nemen om het dronken autorijden te beteugelen. Onder meer is men van plan om tankstations een verbod op te leggen om nog langer alcoholhoudende dranken te verkopen. Daarnaast wil men ook speciale acties ondernemen om de drankverslaving bij de Indiaanse bevolking te bestrijden. Tenslotte wil de regering ook de reclame voor alcohol beperken.

Het persbureau Reuters stelt dat deze laatste maatregel niet in de smaak zal vallen bij de Braziliaanse bierindustrie. Die haalt jaarlijks een omzet van tien miljard dollar en geeft elk jaar vijfhonderd miljoen dollar uit aan reclame. De beperkingen zouden gevolgen hebben voor de inhoud van de reclameboodschappen en de tijdstippen waarop televisiespots zullen mogen worden uitgezonden. De biersector heeft zich altijd verzet tegen dergelijke maatregelen.

Posted in voeding & horeca | Reacties uitgeschakeld voor Brazilië beperkt reclame op alcohol

Honda wil Britse pond kwijt

Posted by managing21 on 24th mei 2007

Indien Groot-Brittannië niet overstapt op de euro, dreigt de Japanse autoproducent Honda af te zien van verdere Engelse investeringen. Dat heeft Honda-topman Takeo Fukui gezegd naar aanleiding van de povere prestaties van de vestiging van het Japanse automerk in het Engelse Swindon. Dat was volgens Fukui duidelijk een vergissing. De topman stelt dat de wisselkoers van het Britse pond tegenover de euro veel te moeilijk is te voorspellen.

“Tenzij Groot-Brittannië zich tot de euro bekeert, kan Honda er volgens Fukui geen bijkomende investeringen meer doen,” schrijft de Britse krant The Telegraph. “Maar Honda zegt zich niet uit Groot-Brittannië te zullen terugtrekken, want daarvoor is de markt te groot.” De fabriek in Swindon heeft nagenoeg zijn maximum capaciteit bereikt en om dat op te drijven zijn er eigenlijk nieuwe investeringen nodig.

“We maakten met Swindon één kleine vergissing,” aldus Takeo Fukui. “We dachten dat Groot-Brittannië in Europa lag. Maar nu moeten we vaststellen dat Groot-Brittannië heel afkerig staat tegenover Europa en dat is een groot probleem geworden. Telkens we met Britse overheden praten, blijkt dat er voorlopig geen interesse is om op de euro over te stappen. Daarom zullen we moeten overwegen onze strategie voor de toekomst aan te passen.”

The Telegraph wijst erop dat Takeo Fukui niet de enige is met klachten over het Britse monetair beleid. “Ook heel wat andere Japanse industriëlen ergeren zich aan de hoge koers van de Britse pond,” aldus de krant. De Britse munt heeft een recordkoers bereikt tegenover de Amerikaanse dollar, de Zwitserse frank en andere munteenheden. Wel evolueert de Britse munt enigszins gekoppeld aan de euro.

Posted in automotive, financiën | Reacties uitgeschakeld voor Honda wil Britse pond kwijt

McJobbers boos op woordenboek

Posted by managing21 on 24th mei 2007

De Amerikaanse fastfood-keten McDonald’s is met een petitie gestart om de definitie van de term McJob te laten veranderen. In de Oxford English Dictionary wordt een McJob op dit ogenblik gedefinieerd als een weinig stimulerende en slechtbetaalde baan met weinig vooruitzichten. McDonald’s zegt dat die definitie achterhaald is en beledigend is voor zijn medewerkers.

“De huidige definitie is extreem beledigend voor iedereen die voor McDonald’s werkt,” aldus een woordvoerder van de keten tegen BBC Nieuws. “Bovendien is het ook een belediging voor iedereen die in de restaurant-sector en het toerisme. Daarom moeten we de Oxford English Dictionary duidelijk maken dat ze het niet het rechte eind hebben.” Ongeveer 69 procent van de consumenten zou de kant van McDonald’s kiezen.

McDonald’s zegt dat uit personeelsenquêtes blijkt dat 90 procent van de medewerkers van oordeel is een waardevolle training gekregen te hebben die nuttig zal zijn voor de rest van hun beroepscarrière. “Bovendien zou 82 procent van de personeelsleden vrienden aanraden om bij McDonald’s te gaan werken,” voert de fastfoodketen aan. McDonald’s heeft een website geopend waarbij het publiek een petitie kan ondertekenen.

In Groot-Brittannië liggen er ook petitielijsten in de restaurants. Tijdens het najaar zullen de petitielijsten overhandigd worden aan de Oxford English Dictionary. Het woord McJob kwam in de jaren tachtig op in de Verenigde Staten en werd vooral populair door het boek ‘Generation X’ van Douglas Coupland uit 1991. Het woord verscheen in maart 2001 voor het eerst in de online versie van de Oxford English Dictionary.

Vorig jaar probeerde McDonald’s het imago van zijn jobaanbod te verbeteren. Daarbij had de fastfoodketen het over McProspects. “Meer dan de helft van onze bedrijfskaders zijn in onze restaurants begonnen,” aldus McDonald’s. “Dat is nog niet zo slecht voor een McJob.”

Posted in human resources, voeding & horeca | Reacties uitgeschakeld voor McJobbers boos op woordenboek

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on 24th mei 2007

Het bekende veilinghuis Sotheby’s heeft een nieuwe vestiging geopend in Moskou. Mikhail Kamensky werd aangesteld als directeur van het Russische filiaal. De voormalige bankdirecteur kreeg de opdracht een strategisch plan te ontwikkelen voor de groeiende Russische kunstmarkt. Het veilinghuis mikt op de vele Russische verzamelaars, die volgens Sotheby’s aan het uitgroeien zijn tot één van de belangrijkste en meest dominante krachten in de wereldwijde kunstmarkt. Het nieuwe filiaal bevindt zich vlakbij het Kremlin. Sotheby’s is een van de grootste kunst- en antiekveilers ter wereld en heeft vestigingen in onder meer New York, Londen en Amsterdam.

Een fusie tussen het Franse staatsgasbedrijf Gaz de France (GDF) en de Frans-Belgische nutsgroep Suez is een aanvaardbaar idee, maar er liggen nog andere opties op tafel om de toekomst van GDF veilig te stellen. Dat heeft de Franse premier François Fillon gezegd. Fillon ziet nog drie andere potentiële partners voor GDF. In de eerste plaats denkt hij aan het Algerijnse Sonatrach, vandaag al een leverancier van GDF. Daarnaast is een doorgedreven samenwerking met de Franse oliegroep Total een te onderzoeken mogelijkheid. Ten slotte sluit hij een samenwerking met het Franse staatselektriciteitsbedrijf Electricité de France (EDF) niet bij voorbaat uit. Fillon hoopt tegen eind juni of begin juli knopen door te hakken in het dossier.

De Duitse suikerproducent Südzucker heeft tijdens het voorbije boekjaar een verlies van 246 miljoen euro geleden. Vorig jaar werd nog 305 miljoen euro winst gemaakt. Südzucker is in België eigenaar van negen suikerfabrieken, waaronder de drie vestigingen van Tiense Suikerraffinaderij in Tienen, Brugelette en Wanze. De gekelderde resultaten zijn volgens de gedelegeerd bestuurder van Südzucker, Theo Spettmann, het gevolg van de veranderende suikerpolitiek van de Europese Commissie. De komende maanden zal Südzucker haar Franse suikerfabriek Saint Louis Sucre geleidelijk afbouwen, waardoor ruim honderd arbeidsplaatsen op de tocht staan.

Het Canadese Alcan, de tweede aluminiumproducent ter wereld, zou praten met de Australische mijngroep BHP Billiton om zich te verdedigen tegen het vijandige overnamebod van concurrent en marktleider Alcoa. Alcan riep zijn aandeelhouders op het bod van concurrent Alcoa af te wijzen omdat het ontoereikend is. Alcoa lanceerde begin deze maand een vijandig bod van 33 miljard dollar op zijn voormalige dochter nadat gesprekken over een fusie onder gelijken twee jaar hadden aangesleept en op niets waren uitgelopen. Alcoa verliest marktaandeel aan Chinese en Russische aluminiumproducenten en zoekt een partner om de concurrentie beter aan te kunnen. Alcan zou nu BHP Billiton willen binnenhalen om het bod van Alcoa te pareren.

De Duitse autobouwer Volkswagen wil voor elk nieuw model dat de komende twee jaar gelanceerd wordt, een hybride versie op de markt brengen. Er is nog geen beslissing genomen over de elektronische componenten die worden gebruikt, maar het zou volgens het tijdschrift gaan over een volledig hybride toepassing (vergelijkbaar met de Toyota Prius) en een micro-hybride systeem met batterijen. Bij micro-hybride zijn dezelfde systemen aanwezig als in een volledig hybridevoertuig, maar zonder een complete elektromotor die voor de aandrijving kan zorgen. VW-topman Martin Winterkorn bevestigde eerder dat het bedrijf aan een kleine hybride auto werkt, die vrij snel gelanceerd zou worden.

Autoconstructeur PSA Peugeot Citroën gaat zijn productengamma meer uitbreiden dan eerder was gepland. De nieuwe gedelegeerd bestuurder van de Franse autobouwer, Christian Streiff, wil in 2010 zes modellen meer op de markt zetten dan wat zijn voorganger had beoogd. Het nieuwe gamma omvat daardoor 41 stuks. Het gaat om 21 nieuwe modellen voor Europa, waaronder zeven totaal nieuwe concepten en zeven vernieuwingen in het gamma. De resterende zeven modellen zijn vervolledigingen van het gamma. PSA bekijkt ook wat het kan doen in het lageprijzensegment op Europese markten, hoe het de verkoop in de luxewagenklassen kan verbeteren, en hoe het zijn segment in de stadswagens kan opkrikken.

Alle 13.000 taxi’s in New York moeten over vijf jaar met hybride motoren zijn uitgerust. Dat heeft de New-Yorkse burgemeester Michael Bloomberg bekend gemaakt. Met die maatregel wil hij de luchtvervuiling in de stad verminderen. “Omdat taxi’s zo veel gebruikt worden, staat het vervangen van alle taxi’s gelijk aan het vervangen van meer dan 33.000 auto’s die gewoon gebruikt worden,” voerde Bloomberg aan. De burgemeester beloofde daarnaast dat ook alle gemeentevoertuigen, zoals bussen en vuilniswagens, uiteindelijk allemaal zullen beschikken over een hybridemotor. Dat project zal echter meer tijd in beslag nemen, want de afschrijvingstermijn van deze categorieën loopt veel langer.

De Nederlandse autofabrikant Spyker werkt aan een herfinancieringsplan. Dat moet tegen het einde van het derde kwartaal zijn afgerond. Om ook op korte termijn de rekeningen te kunnen betalen heeft Spyker extra leningen ter waarde van 12 miljoen euro afgesloten. Het bedrijf incasseerde recent flinke koersverliezen op speculaties dat het in financiële moeilijkheden zou verkeren. Spyker, producent van exclusieve sportwagens, bevestigde ook dat het zijn merknaam al een jaar geleden heeft verpand aan Friesland Bank. Met de opbrengst daarvan probeert Spyker opdringerige schuldeisers van zich af te schudden. Het bedrijf benadrukte later dat dit geen gevolgen heeft voor de bedrijfsvoering.

Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft ingestemd met wetgeving die de ergste vormen van spyware aanpakt. Verspreiders van kwaadaardige software waarmee fraude wordt gepleegd, kunnen in de toekomst vijf jaar cel krijgen. De wetgeving richt zich alleen op spyware die wordt gebruikt om bijvoorbeeld creditcardgegevens te stelen. Spyware die alleen het surfgedrag van computergebruikers registreert om advertenties op het scherm te zetten, wordt niet aangepakt. Een commissie had eerder wel gepleit om softwaremakers te verplichten om aan gebruikers nadrukkelijk toestemming te vragen. Er werd echter gesteld dat dit een grote belemmering zou vormen voor technische innovatie.

Chinese webloggers worden niet verplicht hun echte naam te laten registreren. De regering in Beijing hoopte met de verplichte registratie meer mogelijkheden te krijgen om op te treden tegen smaad, pornografie en andere schadelijke informatie. Volgens critici ging het de regering daarbij voornamelijk om het censureren van kritische geluiden over de politieke situatie in het land. Veel Chinese internetbedrijven achtten de registratie echter zinloos en technisch onhaalbaar. In plaats van een verplichte registratie, presenteerde de Internet Society of China, een gedragscode voor bloggers. Daarin wordt registratie van de echte naam alleen aangemoedigd.

Meer Nieuws

Posted in nieuwsoverzicht | Reacties uitgeschakeld voor Nieuwsoverzicht