managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Archive for juli, 2024

Oostenrijks toerisme ruilt gedeelte skisport in voor mountainbiken

Posted by managing21 on 22nd juli 2024

De opwarming van de aarde heeft belangrijke gevolgen voor het wintertoerisme, waar een aantal skigebieden worden bedreigd. In Oostenrijk probeert de toeristische sector die evolutie op te vangen door een grotere activiteit te ontplooien op het gebied van mountainbiken. Dat zeggen wetenschappers bij het Österreichische Institut für Wirtschaftsforschung (Wifo).

Voor de uitbraak van de covid-pandemie waren de zomer en winter in Oostenrijk beide verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de jaarlijkse inkomsten van de toeristische industrie. “Maar toen de economie na het einde van de lockdown weer op kruissnelheid kwam, bleek dat het aandeel van de zomer iets groter was geworden”, betoogt Oliver Fritz, econoom bij het Wifo. “Het voorbije jaar boekte het Oostenrijks toerisme 29,5 miljard euro inkomsten. Meer dan de helft daarvan was echter te danken aan het zomerseizoen.”

Na wandelaars zijn de fietsers in Oostenrijk ook de grootste groep zomertoeristen geworden. Voor de uitbraak van de covid-pandemie had die groep een aandeel van 22 procent van de volledige toeristische populatie in Oostenrijk. Vorig jaar was dat echter al tot 27 procent opgelopen.

Mountainbiken wordt voor diverse toeristische bestemmingen een alternatief voor de skisport. – Foto: Pixabay/Gianni Crestani

Een gezamenlijk rapport van de weerkundige diensten van Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland benadrukte dat het winterseizoen in de Alpen vorig jaar door uitzonderlijk zachte temperaturen werd gekenmerkt. Er werd daarbij gewag gemaakt van de op één na warmste winter in Oostenrijk sinds het begin van de metingen in het midden van de negentiende eeuw. Minder sneeuwrijke winters hebben echter het voortbestaan van de beroemde Oostenrijkse skigebieden bedreigd. “De klimaatverandering heeft ervoor gezorgd dat toeristische bestemmingen zich moeten herbezinnen en nieuwe trends, zoals het mountainbikes, moeten oppikken,” werpt Martin Schnitzer, sporteconoom aan de Universität Innsbruck op.

De Oostenrijkse regering wil naar eigen zeggen aan de stijgende vraag naar legale mountainbikeroutes tegemoetkomen. Bedoeling daarbij is om meer contracten te sluiten met landeigenaars, waaronder boseigenaren, die momenteel voor fietsers de toegang tot een groot aantal gebieden beperken. De Oostenrijkse regels, die bijna vijftig jaar geleden werden opgesteld, omvatten een algemeen verbod om over privéterreinen te fietsen tenzij de eigenaar daarvoor expliciet toestemming geeft. “Het ontwikkelen van een landelijke strategie voor de promotie van het fietsen had echter al veel eerder moeten gebeuren”, beklemtoont Schnitzer.

Tolerante coëxistentie

Fietsers kunnen in Oostenrijk een boete krijgen tot 730 euro wanneer ze op verboden terrein worden aangetroffen. “Maar er zijn geschillen geweest waarbij de claims tot enkele duizenden euro’s opliepen”, betoogde René Sendlhofer-Schag, verantwoordelijke bergsport bij de Österreichische Alpenverein, die bij de nieuwe strategie is betrokken. “Er is geen ander land in de Alpen, maar wellicht zelfs niet in heel Europa, waar een sport op een dergelijke manier wordt tegengewerkt.”

De Oostenrijkse regering wil voor de ontwikkeling van zijn strategie te rade gaan bij een aantal resorts, zoals Leogang-Saalbach, die erin geslaagd zijn om het hele jaar door een bestemming te worden. Het bikepark van Leogang-Saalbach, waar geregeld wedstrijden voor mountainbikes worden georganiseerd, werd al in 2001 opgericht. Daarmee boekte het gebied een Oostenrijkse primeur. Inmiddels zijn er in Oostenrijk twee dozijn bikeparken actief.

In Leogang-Saalbach wordt er echter op gewezen dat het lokale bikepark pas kon worden gerealiseerd nadat een overeenkomst met verschillende lokale landeigenaren kon worden afgesloten. “Dat heeft echter zijn vruchten afgeworpen”, verduidelijkt Kornel Grundner, directeur van de Leoganger Bergbahnen. “Het voorbije jaar hebben 260.000 toeristen voor de eerste keer aan het bikepark in Leogang-Saalbach een bezoek gebracht. Dat betekende een stijging met bijna 70 procent tegenover tien jaar voordien.” 

Oliver Fritz benadrukte te hopen dat de overheidsstrategie een broodnodig kader zal bieden om een tolerante coëxistentie van alle betrokken partijen te garanderen. “Mountainbiken brengt veel potentiële conflicten met zich mee”, beklemtoont hij. “Niet alleen landeigenaars uiten vaak frustraties over de fietsers, want ook bosbouwers, jagers en wandelaars tonen zich niet altijd opgetogen met de aanwezigheid van de tweewielers.”

Meer over dit onderwerp:

Posted in toerisme | Reacties uitgeschakeld voor Oostenrijks toerisme ruilt gedeelte skisport in voor mountainbiken

Artificiële intelligentie superieur om schade aan auto te herkennen

Posted by managing21 on 22nd juli 2024

In de Amerikaanse staat Hawaii is autobouwer BMW gestart met een nieuwe technologie, waarbij een installatie volledig automatisch een scan van een carrosserie kan uitvoeren. Daarmee scoort BMW Honolulu een wereldprimeur. Het systeem, dat door artificiële intelligentie wordt gestuurd, zorgt ervoor dat op het koetswerk van een voertuig een doorgedreven controle kan worden uitgevoerd, zonder enige tussenkomst van een menselijke technieker.

“In het verleden diende een technicus fysiek met een camera rond een auto lopen om eventuele schade aan het voertuig te controleren”, merkt Lydell Bangloy, servicemanager van BMW Honolulu, op. “Met het nieuwe systeem rijdt de auto door een machine, die in slechts enkele seconden een scan in 360 graden kunnen uitvoeren. Het systeem kan perfect vergeleken worden met een systeem voor magnetic resonance imaging (mri) dat in ziekenhuizen wordt gebruikt. De technologie kan zelfs het onderstel van de auto, een gebied dat voor een persoon bijzonder moeilijk kan worden bereikt, inspecteren.”

Artificiële intelligentie is superieur om de auto op mogelijke schade te scannen. – Foto: BMW Group

“Een mri-scan in het ziekenhuis kan enkele minuten in beslag nemen”, geeft Bangloy nog aan. “Maar onze installatie controleert het voertuig op minder dan vijf seconden. Wanneer de scan is voltooid, ontvangt de eigenaar onmiddellijk een visueel rapport waarin de staat van de auto wordt omschreven.”

Bangloy erkent dat sommige klanten zich misschien sceptisch opstellen over de inzet van artificiële intelligentie om de staat van de auto te beoordelen. “In werkelijkheid kan echter worden vastgesteld dat de technologie bij het detecteren van problemen nauwkeuriger werkt dan een menselijke technicus”, voert de servicemanager aan.

Verouderd proces

Tim Palms, algemeen directeur van BMW Honolulu, introduceerde het nieuwe systeem – waarbij van elke auto beelden met een hoge resolutie kunnen worden genomen – om een einde te maken aan het verouderde proces van het handmatig vastleggen van de toestand van een voertuig. Die oude werkwijze is volgens Palms bijzonder tijdrovend, waardoor een vlotte werking van het servicestation in het gedrang komt. Nu echter de inspecties met artificiële intelligentie wordt geautomatiseerd, kan het incheckproces van de klant drastisch worden versneld.”

Hoewel de nieuwe installatie een belangrijke financiële inspanning vraagt, zegt Palms dat die uitgave dankzij een grotere efficiëntie snel zal zijn terugbetaald. De technologie wordt al door het Amerikaanse leger gebruikt en doet beroep op gevoelige scanners om een ??volledige voertuigcontrole, van het dak tot de banden, uit te voeren.

De technologie presenteert vervolgens specifieke details over eventuele reparaties die aan de auto zouden kunnen worden uitgevoerd. Daarnaast wordt het dankzij de machine voor de garagist ook onmogelijk om fictieve schade aan de klanten te melden. Omdat het niet langer noodzakelijk is om een technicus in te schakelen om de controle uit te voeren, zal de technologie ook nog de kosten en wachttijden voor de klant verlagen.

Meer over dit onderwerp:

Posted in automotive, technologie | Reacties uitgeschakeld voor Artificiële intelligentie superieur om schade aan auto te herkennen

Comité Champagne wil productie dit jaar beperken

Posted by managing21 on 22nd juli 2024

Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar hebben de Franse champagneboeren ongeveer 106,7 miljoen flessen verkocht. Dat betekende een daling met 15 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van het Comité Champagne. Klanten blijken minder snel geneigd om geld te willen uitgeven aan luxegoederen aan luxegoederen. Om de sector te beschermen, wil het Comité Champagne de totale productie dit jaar beperken.

Om de producenten van champagne te beschermen tegen verdere verliezen, is de maximale opbrengst van geoogste druiven voor dit jaar vastgesteld op 10.000 kilogram per hectare, tegenover 11.400 kilogram per hectare vorig jaar. De huidige oogst werd al beïnvloed door slechte weersomstandigheden, met overvloedige regen en vorst, die tot problemen kunnen leiden zoals meeldauwschimmel, die de gewassen beschadigt. Tijdens de zomer leiden hittegolven vaak tot hevige stormen.

Champagneboeren oogsten dit jaar slechts 10.000 kilogram druiven per hectare. – Foto: Pixabay/Rudy and Peter Skitterians

“Vorig jaar liet de productie van de champagne een bijzonder hoog niveau optekenen”, benadrukt David Chatillon, voorzitter van de sectororganisatie Union des Maisons de Champagne (UMC). “De productie zal uiteindelijk in de buurt komen van de niveaus die vijf jaar geleden werden opgetekend.” Chatillon wees er daarbij op dat de sombere wereldwijde geopolitieke en economische situatie en de algemene inflatie op de consumptie van de huishoudens wegen. Verder blijft de champagne volgens hem ook lijden onder de gevolgen van een overbevoorrading die de retailers in 2021 en 2022 lieten optekenen.”

In tegenstelling tot andere wijnen bestaan de meeste champagneflessen uit een samenvoeging van verschillende jaargangen, waarbij gebruik wordt gemaakt van voorraden uit voorgaande jaren. Deze voorraden worden tijdens goede jaren aangevuld en kunnen slechte oogsten compenseren. Het is niet de eerste keer dat de regio door een schadelijke combinatie van vorst en meeldauw zware verliezen lijdt. In 2021 was de opbrengst met 25 procent gedaald ten opzichte van het vijfjarig gemiddelde en bereikte de oogst het laagste niveau in vijfendertig jaar. De oogst van de druiven zou volgens het Comité Champagne wellicht rond 11 september van start kunnen gaan.

Versnelling

De verkoop van champagne laat al eenentwintig maanden op rij tegenvallende prestaties optekenen. Die achteruitgang liet tijdens de eerste helft van dit jaar nog een versnelling optekenen. Als oorzaken van die vertraging worden de aanhoudende inflatie, de stijgende rente en een ongunstige geopolitieke context naar voor geschoven. De sector verwacht dit jaar in totaal een verkoop van 280 miljoen flessen. Dat zou een daling met 20 miljoen flessen betekenen tegenover vorig jaar. Daarmee zou de verkoop terugvallen tot het laagste niveau sinds het begin van deze eeuw.

Champagne behoort tot een groep luxeproducten waarop in periodes van economische druk de consument relatief gemakkelijk kan besparen. Het voorbije jaar moest in de supermarkt voor een liter champagne gemiddeld 30 euro worden betaald. Andere mousserende wijnen lieten een gemiddelde prijs van 6,46 euro noteren. Tegenover het jaar voordien kende de prijs van champagne een stijging met 19 procent.

Er wordt opgemerkt dat de wijnranken momenteel een ontwikkelingsvertraging van vijf tot zes dagen hebben opgelopen in vergelijking met het tienjarige gemiddelde. Geraamd wordt daarom dat de oogst rond 10 september van start zou kunnen gaan. De afzet zou mogelijk negatief kunnen worden beïnvloed door de handelsspanningen tussen de Europese Unie en China. De Europese Unie heeft immers extra invoerheffingen aangekondigd op de import van elektrische wagens die in China worden geproduceerd. China zou daarop met een extra taks op de invoer van luxeproducten – waaronder mogelijk ook champagne – kunnen reageren.

Meer over dit onderwerp:

Posted in voeding & horeca | Reacties uitgeschakeld voor Comité Champagne wil productie dit jaar beperken

Gedeeltelijke automatisering maakt verkeer niet veiliger

Posted by managing21 on 22nd juli 2024

Een gedeeltelijke automatisering van de besturing van een voertuig draagt waarschijnlijk weinig bij tot het vermijden van ongevallen. De toepassingen van het Advanced Driver Assistance System (Adas) blijkt eerder een gemaksfunctie – met onder meer elektrische ramen of verwarmde stoelen – dan een veiligheidstechnologie. Dat blijkt uit een rapport van het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), op basis van een onderzoek met een aantal modellen van BMW en Nissan die met de adas-technologie zijn uitgerust.

“Geconcludeerd moet worden dat buiten functies die specifiek bedoeld zijn om crashes te voorkomen – zoals het automatisch activeren van de remmen bij noodgevallen – de gedeeltelijk automatisering geen extra veiligheidsvoordelen biedt”, benadrukt David Harkey, voorzitter van het Insurance Institute for Highway Safety. “Hoewel deze gedeeltelijk geautomatiseerde toevoegingen de auto onder meer in het midden van de rijstrook houden, afremmen voor voorliggers en zelfs door bochten navigeren, zijn ze nog lang niet zelfrijdend.”

Gedeeltelijke automatisering werkt volgens de onderzoekers een vals gevoel van veiligheid in de hand. – Foto: Pixabay/Fernando Ribas

“De adas-technologie kan veel routinematige onregelmatigheden op de weg of verkeerssituaties niet aan,” zegt Harkey. “De autobestuurdersmoeten dus nog steeds op hun omgeving letten en klaar staan om op elk moment de controle over te nemen indien het systeem een interventie zou vereisen. Er moet aan worden toegevoegd dat deze gedeeltelijke verantwoordelijkheid een vals gevoel van veiligheid in de hand werkt en verveling in de hand werkt.”

Veiligheidstoepassingen – zoals ook de dodehoekwaarschuwing en rijstrookcontrole – treden alleen in werking als er gevaar wordt voorspeld. “Omdat ze in normale omstandigheden onopvallend en grotendeels onopgemerkt blijven, houden de meeste bestuurders deze toepassingen altijd geactiveerd”, wordt in het rapport opgemerkt. “Aan de andere kant zorgen voorzieningen die waarschuwen of ingrijpen in noodgevallen ervoor dat er minder schadeclaims worden ingediend. De vermindering in claims neemt stapsgewijs toe naarmate er meer preventiemaatregelen worden geactiveerd.”

In theorie zou een gedeeltelijke automatisering ook een positief effect moeten hebben. “Adaptive cruisecontrol houdt onder meer een bepaalde afstand tot de voorliggers aan en zou het risico op een kopstaart aanrijding moeten verminderen”, wordt in het rapport opgemerkt. “Hetzelfde geldt voor het centreren van de rijstrook, wat zou moeten helpen om zijwaartse en afrit-ongevallen te voorkomen. Maar tot nu toe is er weinig bewijs dat dit gebeurt.”

Specifieke locaties

Volgens het Highway Loss Data Institute waren er onder meer 8 procent minder claims voor materiële schade bij Nissan Rogues die met veiligheidsmaatregelen waren uitgerust. Er bleek echter geen extra voordeel wanneer diezelfde auto’s waren uitgerust met adaptieve cruisecontrol of rijkstrook-centrering. Op dezelfde manier leverden veiligheidstoepassingen bij BMW voor een daling van het aantal claims over aanrijdingen met 7 procent en het aantal schadeclaims met 7 procent. Er was echter geen extra daling wanneer alleen adas-toepassingen waren geactiveerd.

Er wordt wel opgemerkt dat het onderzoek een aantal variabelen naast zich heeft gelaten. Onder meer werd er geen rekening gehouden met de specifieke locaties van de ongevallen. Geautomatiseerde rijhulpsystemen zouden immers mogelijk meer effect genereren op wegen met veel verkeer dan op routes met weinig verkeer. Wanneer echter politiegegevens over de ongevallen worden geraadpleegd, bleek dat kopstaartaanrijdingen met 62 procent daalden tegenover wagens die geen systemen hadden om botsingen te vermijden. Bij de technologie die wagens op hun rijstrook houden, was er ook een daling met 44 procent gemeld. 

Nader onderzoek wees echter uit dat deze voordelen zich alleen voordeden op wegen waar hoge snelheden worden gehaald en waar de chauffeurs volgens het veiligheidsinstituut sneller geneigd waren om systemen voor gedeeltelijke automatisering worden in te schakelen. Verder wordt opgemerkt dat de verschillen tijdens duisternis het grootst blijken. Hieruit blijkt dat superieure koplampen het grootste voordeel van de keuze voor een premium uitrusting leveren. Volgens Nissan zou die technologie het aantal aanrijdingen tijdens de nacht met ongeveer 15 procent verminderen. Hieruit moet worden afgeleid dat superieure koplampen een superieur middel is om aanrijdingen te vermijden dan een gedeeltelijke automatisering. 

“Zonder een duidelijk bewijs dat gedeeltelijke automatisering ongevallen voorkomen, mogen gebruikers en regelgevers de technologie niet het verwarren met een veiligheidsvoorziening”, stippen de onderzoekers aan. “Belangrijker zijn de voorzorgsmaatregelen die het risico verkleinen dat bestuurders uitwijken of andere afleidende activiteiten uitvoeren terwijl de gedeeltelijke automatisering is ingeschakeld.”

Meer over dit onderwerp:

Posted in automotive, gezondheid, Mobility | Reacties uitgeschakeld voor Gedeeltelijke automatisering maakt verkeer niet veiliger

Beluga-walvissen laten vergunningen voor oliewinning in Alaska blokkeren

Posted by managing21 on 21st juli 2024

Een federale rechter in Alaska heeft de verkoop van leases voor de winning van olie en gas in het Cook Inlet Bassin opgeschort. De rechter zegt problemen te hebben ontdekt in de milieustudie die aan de verkoop is voorafgegaan. Opgemerkt werd dat de impact van de geluidshinder van de schepen op de beluga-walvissen in het winningsgebied, onvoldoende werd onderzocht. De beluga is in de Verenigde Staten een beschermde soort.

De verkoop van de leases was oorspronkelijk door de regering van de Amerikaanse president Joe Biden toegestaan. De uitspraak van dinsdagavond wordt gezien als een overwinning voor de milieuverenigingen, die bezwaar hadden gemaakt tegen de opname van eerder geannuleerde leases voor de winning van olie en gas in de Inflation Reduction Act, die anderhalf jaar werd aangenomen. De federale rechtbank oordeelde dat de Amerikaanse regering met de verkoop de wet had overtreden.

De beluga is in de Verenigde Staten een beschermde soort. – Foto: Pixabay/mjimages

De nieuwe wet belooft grote en voortdurende investeringen in klimaatmaatregelen, die naar verwachting de uitstoot van de Verenigde Staten tegen eind dit decennium met 40 procent zullen verminderen en de groei van de industrie voor de opwekking van duurzame energie zullen ondersteunen. De federale rechtbank oordeelde dat de impact van de geluidshinder van de schepen op de beluga-walvissen niet goed heeft beoordeeld. Verder werd gemeld dat het agentschap ook onterecht een algemene beoordeling voor de beluga-walvissen en andere zeezoogdieren had afgegeven. “De verschillende soorten moesten afzonderlijk worden bekeken”, gaf de rechter aan.

Aanvullend milieuonderzoek

De verkoop had bijna een miljoen acres van de federale wateren van Alaska beschikbaar gemaakt voor een mogelijke ontginning van olie en gas. Het geviseerde gebied is lange tijd een toneel geweest voor confrontaties tussen oliemaatschappijen en milieuactivisten. Er wordt wel op gewezen dat de verkoop van de leases door de rechtbank niet volledig ongeldig werd verklaard. Er is slechts sprake van een opschorting in afwachting van een aanvullend milieuonderzoek naar de specifieke kwesties die de rechtbank aan de orde had gesteld. Onder druk van overbevissing zijn er in het Cook Inlet Bassin nog minder dan driehonderd beluga-walvissen overgebleven.

Eerder deze maand maakte ConocoPhillips bekend juridische stappen te hebben ondernomen tegen het verbod van de Amerikaanse regering op olieboringen in een aanzienlijk deel van de National Petroleum Reserve (NPR) in Alaska. Het bedrijf beweerde dat de regel in strijd is met een federale wet die de ontwikkeling van olie in het gebied verplicht stelt. Daarmee ging de onderneming in tegen de beslissing van het Amerikaanse ministerie van binnenlandse zaken, die in april van dit jaar de ontginning van gas en olie in 40 procent van het National Petroleum Reserve blokkeert.

Deze stap maakt deel uit van de inspanningen van het ministerie om leefgebieden van wilde dieren en de levenswijze van inheemse gemeenschappen te beschermen. Vertegenwoordigers van de oliesector, waaronder ook bedrijven met bestaande leases in het reservaat, stellen echter dat de regel de ontwikkeling belemmert in een gebied dat van oudsher is toegewezen aan energiebronnen.

Inmiddels overweegt de Amerikaanse regering vergunningen voor nieuwe boorprojecten in de National Petroleum Reserve nog meer te beperken. Het Bureau of Land Management van het Amerikaanse ministerie van binnenlandse zaken kondigde een openbaar onderzoek aan om uit te zoeken of het aangewezen zou zijn om in het gebied, dat in totaal 23 miljoen acres groot is, nieuwe zones aan te duiden waar de booractiviteit zou moeten worden verboden. Dit zou nieuwe exploraties naar olie in het westelijk noordpoolgebied aanzienlijk kunnen belemmeren.

“We hebben de verantwoordelijkheid om het westelijke Noordpoolgebied te beheren op een manier die recht doet aan de ruimschoots veertig inheemse gemeenschappen die voor hun levensonderhoud van de hulpbronnen in het reservaat afhankelijk blijven”, benadrukte Tracy Stone-Manning, directeur van het Bureau of Land Management. “Door het snel veranderende klimaat zijn deze beveiligde gebieden steeds belangrijker voor de beweging van de kariboes en de gezondheid van de kuddes, maar ook voor andere wilde dieren, trekvogels en inheemse planten.”

Meer over dit onderwerp:

Posted in energie, milieu | Reacties uitgeschakeld voor Beluga-walvissen laten vergunningen voor oliewinning in Alaska blokkeren

Griekenland beschermt stranden tegen commercieel misbruik

Posted by managing21 on 21st juli 2024

In Griekenland zijn de autoriteiten acties gestart tegen de pogingen van vele bars en restaurants om grote delen van de stranden langs de kust te privatiseren. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van moderne technologieën om de schuldigen op te sporen en te bestraffen. De operatie maakt deel uit van een poging van de Griekse overheid om de kusten en stranden van het land beter tegen commercieel misbruik te beschermen.

In de Griekse grondwet is bepaald dat de kustlijn van het land openbaar terrein is en aan de bevolking toebehoort. Particuliere ontwikkeling en exploitatie van de stranden is dus illegaal. Dat heeft ondernemers er echter niet van weerhouden om te proberen op diverse locaties onder meer horecazaken te installeren of een zandstrook op te eisen door het plaatsen van stoelen en parasols, die vervolgens worden verhuurd aan nietsvermoedende toeristen, die niet bekend zijn met het Griekse rechtssysteem. 

Griekenland wil zijn bewoners en toeristen vrije toegang tot de stranden garanderen. – Foto: Pixabay/Pok Rie

Om aan die illegale praktijken paal en perk te stellen, hebben de Griekse autoriteiten bij de start van het huidige zomerseizoen aangekondigd drones te zullen inzetten om te controleren of het gebruik van het strand volgens de regels verloopt. Mits een concessie van de overheid hebben particulieren in Griekenland weliswaar het recht om een deel van het strand te gebruiken, maar daarbij moet wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan.

Er is daarbij bepaald dat alleen bepaalde stranden onder concessie kunnen worden gebracht. Bovendien mag slechts 30 procent van het strand mag worden gereserveerd voor een verhuur van parasols en ligbedden. Het concessiegebied mag niet groter zijn dan 500 vierkante meter en moet bovendien minstens vier meter van het water verwijderd blijven. Critici merken echter op dat zelfs deze concessies in tegenspraak zijn met de Griekse grondwet.

Drones

Nadat bewoners van eilanden zoals Paros de voorbije zomer waren beginnen te protesteren tegen de ongecontroleerde wildgroei van de privatiseerders, die in feite de vrije toegang tot populaire stranden hadden beperkt, besliste de Griekse overheid om in te grijpen. Daarvoor werden in toeristische centra drones ingezet om te controleren op een correcte naleving van de regelgeving op de Griekse stranden. De drones worden aangestuurd door meldingen van lokale bewoners over mogelijke inbreuken.

Om die klachten efficiënt te kunnen behandelen, werd in mei van dit jaar door het Griekse ministerie van digitaal beleid de applicatie MyCoast gelanceerd. Die digitale tool laat strandgangers toe om inbreuken tegen de wet in realtime aan de autoriteiten te melden. De applicatie is gratis toegankelijk op smartphones en tablets en vereenvoudigt het melden van overtredingen. Gebruikers hoeven alleen maar de navigatie-services te activeren, het strand op de kaart te vinden en de concessie-status vast te stellen. De introductie van MyCoast sluit aan bij bredere overheidsinitiatieven die gericht zijn op de bescherming van de Griekse kusten tegen commerciële activiteiten die de toegang tot de stranden voor de bewoners en toeristen bemoeilijken.

De Griekse overheid heeft inmiddels al duizenden klachten over inbreuken ontvangen. Daarbij zijn aan de overtreders op amper vijf dagen tijd al voor een bedrag van 350.000 euro aan boetes uitgedeeld. De grootste sanctie werd opgelegd aan een verhuurder van zonnebedden, die zonder vergunning aan het werk was op het strand van van Timari in Anbissos. Hij moest een boete van 220.000 euro betalen. Weliswaar is er ook kritiek dat de autoriteiten niet alle meldingen behandelen, maar aangekondigd werd dat de applicatie in de nabije toekomst met artificiële intelligentie zou worden versterkt. Dat zou de overheid moeten toelaten om de kansen op een boete gemakkelijker in te schatten.

Op 198 stranden in Griekenland is het aanbrengen van zonnebedden, parasols en constructies absoluut verboden. Deze Apatites Paralies werden geïdentificeerd in samenwerking met Ofypeka, het Griekse agentschap voor natuur, milieu en klimaatverandering. Deze sites zijn vooral in gebieden van Natura 2000 of mariene parken terug te vinden, onder meer op de eilanden Agios Efstratios, Samothrace, Lesbos, Syros, Evia, Andros, Tilos en Ikaria. Andere beschermde sites bevinden zich op het Griekse vasteland.

Niet iedereen is het echter met de maatregelen eens. Inspecteurs getuigden al op verzet van een aantal burgemeesters en parlementsleden te zijn gebotst. Daarbij werd opgemerkt dat de sancties een negatieve financiële impact zullen hebben op het lokale bedrijfsleven. Vorig jaar hadden politici op het eiland Rhodos al gepleit dat bedrijven hun illegale activiteiten op de stranden zouden mogen verderzetten als compensatie voor de verliezen die ze door de zware bosbranden hadden geleden. Ook werd al vastgesteld dat gesanctioneerde bedrijven vaak na een onderbreking van enkele dagen hun illegale activeiten hadden verder gezet.

Meer over dit onderwerp:

Posted in toerisme | Reacties uitgeschakeld voor Griekenland beschermt stranden tegen commercieel misbruik

Laadstations kunnen zich opmaken voor sterke groei

Posted by managing21 on 21st juli 2024

De uitbreiding van het wereldwijde netwerk oplaadstations voor elektrische voertuigen zal zich verder doorzetten, ondanks de uitdagingen die de sector op korte termijn, zoals het handelsconflict tussen Europa en China en de mogelijke gevolgen van een tweede presidentschap van Donald Trump in de Verenigde Staten, zal moeten verwerken. Dat blijkt uit een rapport van Bloomberg New Energy Finance (BNEF).

“De markt voor elektrische voertuigen bevindt zich op een keerpunt”, merken de onderzoekers op. “De verkoopsgroei vertraagt en sommige autofabrikanten beslissen hun investeringen te heroriënteren. Dat heeft ook zijn impact op de wereldwijde netwerken oplaadstations. Een toename van de verkoop van elektrische voertuigen heeft op de sector van oplaadstations een domino-effect. De elektriciteit die nodig is om laadstations te voeden zal de volgende kwarteeuw met een factor dertig toenemen.”

Tegen het midden van deze eeuw moet ongeveer 774 miljard dollar in openbare laadinstallaties voor elektrische wagens worden geïnvesteerd. – Foto: Afax Power

Bloomberg voorspelt dat over twintig jaar de miljoenen laders voor elektrische voertuigen over de hele wereld meer zullen verbruiken dan de volledige consumptie van elektriciteit die vorig jaar in de Verenigde Staten werd opgetekend. “Openbare oplaadnetwerken zullen meer dan 40 procent van die vraag vertegenwoordigen”, wordt er aangevoerd. “Een reeks bedrijven is begonnen met het uitrollen van infrastructuur. China loopt weliswaar ver voorop, maar Europa en de Verenigde Staten beginnen in een hoger tempo te installeren.”

“Die operatie vertoeft echter nog altijd in zijn beginfase”, stipt Bloomberg aan. “Tegen het midden van deze eeuw moet ongeveer 774 miljard dollar in openbare netwerken worden geïnvesteerd. Dat is niet bepaald weinig, vooral omdat de toenemende concurrentie en uitdagingen op het gebied van winstgevendheid de belangstelling van investeerders doet afnemen. Naarmate de industrie volwassener wordt, zullen sommige bedrijven bloeien, terwijl andere ondernemingen mogelijk ten onder zullen gaan.”

Bloomberg merkt op dat een belangrijk deel van de huidige investeren in openbare netwerken voor snelladers zullen worden gereserveerd. “In veel markten zullen die installaties de autoverkopen overtreffen”, wordt in het rapport beklemtoond. “Dat is goed nieuws voor automobilisten, want er verschijnen langs de snelwegen en in stedelijke gebieden steeds meer opladers die de batterij van een elektrische auto in ongeveer twintig minuten tot 80 procent kunnen opladen.”

Onder meer in Frankrijk blijkt de beschikbaarheid van ultrasnelle laadstations aanzienlijk te zijn verbeterd. “Drie jaar geleden werd daar één station per 290 voertuigen geteld”, berekende Bloomberg. “Eind vorig jaar was er echter al één station per 77 wagens. Een gelijkaardig verhaal kon worden opgetekend in Nederland, Noorwegen en Duitsland, waar er drie jaar geleden één laadstation voor 133 wagens werd geteld, maar eind vorig jaar was dat aantal gedaald tot 95 voertuigen. In China, dat bij het invoeren van elektrische voertuigen voorop loopt, wordt inmiddels al een dichtheid van 17 elektrische wagens per ultrasnel laadstation geregistreerd.”

Toenemende concurrentie

Maar Bloomberg waarschuwt tegelijkertijd dat vooral in Europa en China de toenemende concurrentie op de sector weegt. “Een aantal investeerders heeft ervoor gekozen om zich uit de sector terug te trekken, om te vermijden dat ze nog langer verliezen zouden moeten dragen omdat de laadstations minder vaak worden gebruikt dan oorspronkelijk was geraamd”, getuigt het rapport. 

Daarbij wordt nog opgemerkt dat de wereldwijde markten de volgende jaren een verschillende evolutie zullen laten optekenen. “In China werden vorig jaar 432.000 snelladers geïnstalleerd”, zegt Bloomberg. “Dat tempo lag dertig keer hoger dan het aantal nieuwe installaties in de Verenigde Staten, maar zal dit decennium met meer dan een vijfde vertragen. In Europa zal tegenover het aantal installaties van vorig jaar een versnelling met ongeveer 20 procent moeten worden gerealiseerd. In de Verenigde Staten zal voor een verdrievoudiging moeten worden gezorgd.”

De installaties van nieuwe oplaadstations is volgens Bloomberg echter slechts één van verscheidene uitdagingen waarmee de sector wordt geconfronteerd. “De exploitanten moeten ook hun inspanningen op het vlak van betrouwbaarheid, efficiëntie en locatieselectie verdubbelen om klanten te overtuigen”, geeft het rapport aan. “Partijen die onvoldoende financiële steun hebben om periodes van een beperkt gebruik te doorstaan, dreigen failliet te gaan. Hun beste locaties zullen door concurrenten met een grotere financiële draagkracht worden opgepikt.”

Er wordt aan toegevoegd dat technologische ontwikkelingen de markt in de toekomst kunnen veranderen. “Zodra er meer elektrische wagens met een vermogen van 350 kilowatt kunnen worden opgeladen, zullen er veel minder opladers nodig zijn”, wordt er verduidelijkt. “De komst van draadloze oplaadtoepassingen en autonome voertuigen zou de infrastructuur ook wel eens voortijdig kunnen afschrijven. Net zoals autofabrikanten zal ook de sector van oplaadinfrastructuur dus een goed evenwicht moeten vinden in deze relatief nieuwe industrie.Er zal nog geruime tijd kapitaal geïnvesteerd moeten worden, maar niet elke implementatie zal een succes blijken te zijn.”

Meer over dit onderwerp:

Posted in automotive, energie, milieu, Mobility | Reacties uitgeschakeld voor Laadstations kunnen zich opmaken voor sterke groei

Uitlaatgassen van autoverkeer hebben ongunstige impact op bloeddruk

Posted by managing21 on 20th juli 2024

Zelfs een kortstondige blootstelling aan een vervuiling door de uitlaatgassen van auto’s, kan de bloeddruk van een individu aanzienlijk verhogen. Dat blijkt uit een onderzoek van wetenschappers aan de University of Washington. De onderzoekers wijzen erop dat de effecten van de blootstelling aan uitlaatgassen vrijwel onmiddellijk merkbaar waren. Bovendien wordt aangevoerd dat vooral lagere sociale klassen met de negatieve gevolgen worden geconfronteerd.

“Twee uur in de spits van Seattle was genoeg om de bloeddruk met bijna 5 millimeter kwik te verhogen”, geeft onderzoeksleider Joel Kaufman, professor milieugeneeskunde aan de University of Washington, aan. “Een gelijkaardige toename kan worden verwacht wanneer een individu van een zoutarm naar een zoutrijk dieet overstapt. Dat is een belangrijke vaststelling. De consumptie van zout zorgt ervoor dat miljoenen mensen met een hoge bloeddruk worden geconfronteerd. Dit heeft veel invloed op het risico op hartaanvallen en beroertes.”

De vervuiling door de uitlaat van auto’s kan de bloeddruk van omwonenden sterk doen stijgen. – Foto: Pixabay/Ernesto Rodriguez

De studie toont volgens de onderzoekers aan dat de autosector behoefte heeft aan een betere filters. “Anders slagen de meeste auto’s er niet in om mogelijke schadelijke stoffen op te vangen”, wordt er opgemerkt. “Tevens moet de vaststelling leiden naar een breder gesprek over de vraag op welke manier het snelwegennet in het land schade toebrengt aan mensen wiens dagelijks leven gehuld is in uitlaatgassen. Dat probleem heeft ook een sociale dimensie. Buurten rond grote snelwegen worden vaak bewoond door gemeenschappen met lage inkomens en een arbeidersklasse, vaak met een grote populatie gekleurde mensen. Toen de bouw van de snelwegen begon, werden de trajecten vaak door wijken met Afro-Amerikaanse of latino populaties getrokken.”

“Niet alleen in de auto is er een blootstelling aan uitlaatgassen”, benadrukt Kaufman. “Het grote probleem is dat veel mensen luchtvervuiling inademen die door het autoverkeer wordt veroorzaakt. De slachtoffers zijn ook niet alleen wandelaars en fietsers, maar ook mensen die in de buurt van deze verkeersaders wonen. Van oudsher lopen deze grote wegen dwars door gebieden met lage inkomens. Onderzoek heeft al aangetoond dat een blootstelling aan autodampen kan leiden tot een verhoogd risico op een beroerte of hartaanval. Uit laboratoriumonderzoek is gebleken dat pieken in de bloeddruk daarbij een factor kunnen zijn.”

Ecologische ongelijkheden

De onderzoekers stelden daarbij vast dat de bloeddruk bij het inademen van ongefilterde lucht in de omgeving van snelwegen, met iets minder dan 5 millimeter kwik omliep. Vooral de aanwezigheid van ultrafijn stof, met een omvang van maximum 0,1 micrometer, zou nauw verbonden kunnen zijn met een stijging van de bloeddruk. Ultrafijn stof dat binnendringt in de longen of bloedbaan van een individu, wordt door het lichaam als een bedreiging ervaren. “Het is echter nog niet duidelijk of de impact ook op langere tijd wordt ervaren”, betoogt Kaufman. “Vierentwintig uur na de tests vertoonde de bloeddruk van de deelnemers aan de studie echter nog altijd verhoogde niveaus.”

Analisten wijzen erop dat ecologische ongelijkheden, vaak het gevolg van de aanleg van snelwegen, de voorbije jaren steeds meer aandacht hebben gekregen. De regering van de Amerikaanse president Joe Biden heeft een budget van 1 miljard dollar voorzien voor hulp aan gemeenschappen die door de aanleg van snelwegen zijn getroffen en waar de bewoners nog steeds giftige stoffen inademen. “Die middelen vertegenwoordigen slechts een fractie van het knelpunt, maar dit is wel een erkenning dat het probleem echt bestaat”, voeren zij aan.

Meer over dit onderwerp:

Posted in automotive, gezondheid, milieu, Mobility | Reacties uitgeschakeld voor Uitlaatgassen van autoverkeer hebben ongunstige impact op bloeddruk

Muziekstreaming groeit met 15,1 procent per jaar

Posted by managing21 on 20th juli 2024

Tijdens de eerste helft van dit jaar werden wereldwijd 2,29 biljoen online muziekstreams door consumenten opgevraagd. Dat betekende een stijging met 15,1 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een rapport van consulent Luminate. In de Verenigde Staten, de grootste muziekmarkt van de wereld, werd een stijging met 8 procent tot 665,8 miljard streams genoteerd. Daarmee namen consumenten in de Verenigde Staten 29 procent van alle muziekstreams af, tegenover 31 procent dezelfde periode vorig jaar. Die inkrimping is te wijten aan de snellere groei die in andere markten wordt opgetekend.

De onderzoekers merken op dat genres zoals hyperpop, lofi hiphop en elektronische dansmuziek tegenover de voorbije jaren nog gevoelig aan populariteit hebben gewonnen. Daarnaast wordt aangevoerd dat Tiktok ook dit jaar nog verder dominant werd als platform om muziek te ontdekken. “TikTok is nog steeds het meest gebruikte platform voor korte video’s is onder muziekluisteraars,” werpt Luminate op. “Maar andere platforms met korte video’s, zoals Youtube Shorts, winnen aan populariteit.”

Er werden tijdens de eerste helft van dit jaar wereldwijd 2.29 biljoen muziekstreams geregistreerd. – Foto: Pixabay/Kerstin Riemer

In het rapport wordt verder benadrukt dat tijdens de eerste zes maanden in de Verenigde Staten de totale consumptie van albums een stijging met 7,4 procent liet optekenen tot 527,3 miljoen eenheden. De verkoop van fysieke albums liep daarbij met 3,8 procent op tot 24,7 miljoen exemplaren. Nog wordt aangevoerd dat onafhankelijke muziekwinkels 29,5 procent van alle fysieke albumverkopen in de Verenigde Staten voor hun rekening namen. Bij de verkoop van vinyl loopt dat aandeel verder op tot 40,1 procent.

In de totale Amerikaanse albumverkoop werd 143,2 miljoen exemplaren als actuele muziek – die maximaal achttien maanden voor de aankoop, download of streaming werd vastgelegd – geïdentificeerd. Daarmee vertegenwoordigde actuele muziek 27,2 procent van de totale Amerikaanse albumverkoop. Daarentegen werden 384,1 miljoen verkopen (72,8 procent) als catalogusmuziek – die tussen achttien en zestig maanden voor de aankoop werd gelanceerd – gerangschikt.

De verkoop van actuele muziek liet tegenover de eerste helft van vorig jaar een stijging met 7,1 procent optekenen, maar bij de catalogusmuziek werd een toename met 7,5 procent gemeld. Verder wordt aangevoerd dat latin music bij de actuele streams de sterkste groei kon melden. Bij de catalogusmuziek was de sterkste toename weggelegd voor hiphop. Rock liet de sterkste groei optekenen bij de muziek uit de diepe catalogus, die minstens zestig maanden voor de aankoop werd gelanceerd.

Benson Boone

Het nummer ‘Beautiful Things’ van Benson Boone voerde de lijst aan van de singles die op de streaming-platforms de grootste populariteit genoten. De song werd op die kanalen tijdens de eerste helft van dit jaar 1,43 miljard keer beluisterd, gevolgd door ‘Lose Control’ van Teddy Swims met 1,12 miljard sessies en ‘Cruel Summer’ van Taylor Swift met 1,01 miljard eenheden. Bij de albums werd de Amerikaanse streamingmarkt aangevoerd door ‘The Tortured Poets Department’ van Taylor Swift met 2,75 miljard eenheden, gevolgd door ‘One Thing At A Time’ van Morgan Wallen (2,23 miljard) en ‘Stick Season’ van Noah Kahan (1,44 miljard).

Na het beluisteren van muziek blijkt de consumptie van content op platforms voor korte video’s in de Verenigde Staten het meest populaire medium te zijn om de vrije tijd te besteden. Tegelijkertijd wordt opgemerkt dat ook andere vormen van muziekconsumptie populair blijven. “Hoewel streaming snel aan populariteit wint, behoort de interesse voor fysieke muziek nog niet tot het verleden”, voert Luminate aan. “Uit de gegevens blijkt dat het aantal fysieke varianten – vinyl albums, compact-discs of cassettes – bij de consumptie tijdens het tweede kwartaal begon toe te nemen.”

In het rapport wordt verder beklemtoond dat streamingplatforms door de meeste consumenten worden gebruikt om muziek te beluisteren. “Bovendien blijken vele gebruikers voor die consumptie te willen betalen”, stipt Luminate aan. “Streaming vormt ook het belangrijkste kanaal waar consumenten nieuwe muziek ontdekken.”

Streamingplatforms zijn de manier waarop de meeste consumenten aan hun muziek komen en velen betalen ervoor, zo blijkt uit het rapport: 57,5 wereldwijde streamingaccounts zijn “premium”. Wat betreft het ontdekken van nieuwe muziek, ook dat wordt gedomineerd door streaming. “Muziekstreamingdiensten zijn de #1 ontdekkingsmethode voor zowel betaalde streamers als muziekluisteraars in het algemeen.”

Meer over dit onderwerp:

Posted in media & cultuur | Reacties uitgeschakeld voor Muziekstreaming groeit met 15,1 procent per jaar

Hernieuwbare bronnen leveren 85 procent nieuwe elektriciteit

Posted by managing21 on 20th juli 2024

Het voorbije jaar werd wereldwijd 473 gigawatt aan capaciteit voor duurzame elektriciteit geïnstalleerd. Daarmee vertegenwoordigden duurzame bronnen bijna 86 procent van alle nieuwe elektriciteitscapaciteit die vorig jaar wereldwijd werd aangelegd. Dat blijkt uit een rapport van het International Renewable Energy Agency (Irena). De cijfers betekenen volgens het rapport een duidelijke indicatie van de snelle opkomst van windenergie en zonnekracht.

“Hernieuwbare energie produceert wereldwijd nog altijd minder elektriciteit dan fossiele brandstoffen,” werpt Irena op. “Maar de duurzame sector laat daarbij wel een bouwtempo optekenen dat veel hoger ligt dan de constructie van energie die niet op basis van hernieuwbare bronnen wordt opgewekt. Elektriciteit geleverd door hernieuwbare energiebronnen – geleverd door onder meer water, zon en wind – is de voorbije decennia geleidelijk toegenomen, maar de jongste jaren is dat tempo snel opgevoerd. De installatie van duurzame elektriciteit lag het voorbije jaar bijna 54 procent hoger dan het jaar voordien. Tegenover vier jaar geleden was er zelfs sprake van een verdubbeling.

De wereldwijde capaciteit aan duurzame elektriciteit nam vorig jaar met 14 procent toe. – Foto: Ørsted

“Sinds het begin van vorig decennium steunt de capaciteitsgroei van de duurzame elektriciteit vooral op de uitbouw van windenergie en zonnekracht”, benadrukte Irena nog. “De kloof met de installatie van nieuwe energie uit fossiele bronnen bleek daarbij veel groter dan de jaren voordien. Vooral zonnekracht heeft snel aan populariteit gewonnen. Alleen al vorig jaar liet die sector voor bijna 346 gigawatt aan nieuwe capaciteit optekenen. Dat vertegenwoordigde ongeveer 63 procent van de totale capaciteit die het voorbije jaar aan het wereldwijde elektriciteitsnet werd toegevoegd.”

Irena meldde daarbij dat duurzame bronnen vorig jaar 43 procent van de wereldwijde elektriciteitscapaciteit vertegenwoordigen, terwijl in de elektriciteitsproductie een aandeel van 30 procent werd gehaald. “Samen met de opkomst van hernieuwbare bronnen is er een vertraging opgetreden in de bouw van energiecentrales met fossiele brandstoffen”, merkt Irena op. “Bovendien worden er meer installaties op fossiele brandstoffen buiten gebruik gesteld.” Daarbij wordt onder meer verwezen naar de Verenigde Staten, waar 98 procent van de energiecapaciteit die werd afgekoppeld, op basis van steenkool en aardgas bleek te werken.

Afrika

Er wordt echter benadrukt dat de duurzame elektriciteitsbronnen niet op schema liggen om de doelstellingen te halen die tijdens de COP28 vorig jaar in Dubai werden vastgelegd en waarbij gestipuleerd werd dat de capaciteit hernieuwbare energiebronnen tegen het einde van dit decennium moest worden verdrievoudigd. Om die doelstelling te halen, moet de hernieuwbare capaciteit elk jaar met 16,1 procent groeien, maar vorig jaar kon slechts een toename met 14 procent worden gemeld. Zelfs wanneer de installatie van hernieuwbare energiebronnen de volgende zeven jaar aan het huidige tempo wordt verdergezet, zal de wereld 13,5 procent verwijderd blijven van de doelstelling om de duurzame elektriciteit tot 1,2 terawatt te verdrievoudigen.

Bruce Douglas, chief executive van de Global Renewables Alliance, wees daarbij op de onevenwichtigheden in het wereldwijde beeld over de recente records in de ontplooiing van hernieuwbare energie. “De groei gaat niet alleen onvoldoende snel, maar situeert zich niet altijd op de locaties waar de behoefte het grootst is.” Verwezen wordt daarbij naar Afrika, waar de hernieuwbare energie een groei met amper 3,5 procent liet optekenen, tegenover 12 procent in Zuid-Amerika en 9 procent in Azië en Noord-Amerika.

Cijfers tonen bovendien aan dat minder dan 18 procent van de hernieuwbare capaciteit die vorig jaar werd gecreëerd, zich in Azië (met uitzondering van China), Zuid-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten bevindt, ondanks het feit dat deze regio’s samen bijna tweederde van de wereldbevolking vertegenwoordigen. Verder wordt opgemerkt dat de trage groei in Afrika geen weerspiegeling vormt van het enorme potentieel dat het continent op het gebied van hernieuwbare energie te bieden heeft. Afrikaanse leiders hebben vorig jaar beloofd om de capaciteit aan hernieuwbare energie tegen eind dit decennium ruim te vervijfvoudigen tot 300 gigawatt.

Douglas voegt eraan toe dat de financiering verreweg de grootste uitdaging is om duurzame energie in het zuidelijke deel van de wereld te realiseren. “Afrika heeft de voorbije  twintig jaar minder dan 2 procent van de wereldwijde investeringen in hernieuwbare energie ontvangen”, benadrukte hij. “Dat is niet acceptabel. Wanneer landen geen financiering voor hernieuwbare energie ontvangen, dreigen ze ook belangrijke voordelen op het gebied van economische ontwikkeling, de creatie van werkgelegenheid en de verbeterde toegang tot betaalbare energie te missen.”

Irena geeft wel aan dat er nog tijd is om de achterstand in te halen. “In de Verenigde Staten zorgen de belastingvoordelen van de Inflation Reduction Act al voor een toename van de productie van hernieuwbare energie”, wordt er aangevoerd. “Trends wijzen er bovendien op dat de prijzen van hernieuwbare energie blijven dalen. Dat betekent goed nieuws indien de wereld het hoge tempo van de installatie van hernieuwbare energie wil bereiken dat nodig is om de uitstoot van het elektriciteitsnet te verminderen.”

Meer over dit onderwerp:

Posted in energie, milieu | Reacties uitgeschakeld voor Hernieuwbare bronnen leveren 85 procent nieuwe elektriciteit