managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Langspeelfilms en internet gaan niet samen

Posted by managing21 on december 13th, 2006

Langspeelfilms op het internet genieten een zeer beperkte populariteit. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek van API Research. Terwijl ongeveer zeventig procent van de ondervraagden toegeven geregeld online video’s te bekijken, blijkt volgens de onderzoekers slechts vijf procent daarvan ook een langspeelfilm op het internet te hebben uitgekeken.

“Het is volgens de organisatoren duidelijk een jonge groep die op het internet naar video’s kijkt,” aldus het magazine The Register. “Maar van alle ondervraagden zegt zeventig procent online kortfilms bekeken te hebben. Hoeveel daarvan afkomstig was uit de pornografische sector, werd echter niet duidelijk gemaakt.”

The Register wijst erop dat ooit beweerd werd dat de televisiesector door het internet grondig door elkaar geschuld zou worden. “Het internet werd immers als een actief medium, terwijl bij televisie de inhoud passief werd opgenomen,” aldus het magazine. “Maar het lukte niet om het internet te verkopen aan de televisie-kijkers.”

Het moet volgens The Register dan ook niet verwacht worden dat langspeelfilms kunnen verkocht worden aan computergebruikers. “Tot de computer zijn weg vindt naar de woonkamer zal de verkoop van films op het internet een niche-activiteit blijven,” aldus The Register. “Maar erg lang zal de computer wellicht niet meer wegblijven uit de woonkamer.”