managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Groot-Brittannie is reclamemarkt van de toekomst

Posted by managing21 on december 15th, 2006

Voor de toekomst van de mobiele telefonie moet er naar Japan gekeken worden en voor die van breedband naar Zuid-Korea. Maar voor een inzicht over het toekomstig reclamemodel moet er volgens Eric Schmidt, topman van Google, gekeken worden naar Groot-Brittannie. Schmidt stelt daarbij dat Groot-Brittannie een aantal opvallende kenmerken heeft die wellicht in de toekomst ook in de rest van de wereld zullen opgemerkt kunnen worden.

Eric Schmidt stelt dat Groot-Brittannie in de eerste plaats een snel groeiende online reclamemarkt kent, die goed is voor veertien procent van alle Britse reclamebestedingen. Wereldwijd vertegenwoordigt de online sector slechts vijf procent van alle reclamebestedingen. Groot-Brittannie zag zijn online reclamemarkt tijdens de eerste helft van dit jaar met veertig procent groeien. Groot-Brittannie is volgens het bureau MindShare Interaction op dit ogenblik uitgegroeid tot marktleider van online reclame.

Dat is volgens het magazine The Economist gedeeltelijk te wijten aan de Britse staatsomroep BBC, die geen reclame heeft. Daardoor besteden Britse bedrijven minder in televisie-reclame dan in landen met grote commerciele zenders. Daardoor zijn er meer middelen om te besteden aan andere reclamevormen en de jongste jaren is dat vooral naar de online sector gegaan. De Britse televisiereclame zou dit jaar een achteruitgang kennen van 2,4 procent en het volgend jaar op datzelfde niveau blijven. Volgens reclamegoeroe Martin Sorrell zal de online sector in Groot-Brittannie al twintig procent van de reclamemarkt in handen hebben. In ander landen zal dat pas veel later zijn.

Een andere troef is de goede verspreiding van breedbandinternet in Groot-Brittannie, waar nu ongeveer 47 procent van alle internetaansluitingen uit breedband bestaan, tegenover 44 procent in de Verenigde Staten en 33 procent in Duitsland. “Klanten met breedband zijn geneigd om meer online te shoppen dan modem-gebruikers,” aldus nog The Economist. In Groot-Brittannie kende de online retailverkoop tijdens de eerste zes maanden van dit jaar een groei met veertig procent tegenover het jaar voordien. De adverteerders raken er ook van doordrongen dat de Britse consument meer online doorbrengt, met een gemiddelde van ongeveer 23 uur per week. In de Verenigde Staten is dat 14 uur per week.

Ook wordt er opgemerkt dat de meerderheid van de reclame-inkomsten bestaat uit pay-per-click, waardoor adverteerders alleen betalen wanneer de consument op een reclame drukken en er dus vertrouwen kunnen hebben dat hun campagne de juiste doelgroep bereikt. Daarnaast is Groot-Brittannie volgens het magazine ook een homogene markt, zodat adverteerders hun campagnes niet hoeven aan te passen aan de verschillende regio’s van het land. Ook schakelt het land vrij snel over naar digitale televisie, waardoor het online reclamemodel ook snel kan overgezet worden naar televisie.

Tenslotte merkt The Economist op dat de Britse consument ook relatief enthousiaste internetbezoeker is via mobiele telefonie, al is er nog een grote achterstand tegenover een aantal Aziatische landen. Maar dat betekent dat ook nieuwe advertentiemodellen voor gsm-toestellen kunnen uitgetest worden. Volgend jaar komt er zelfs Blyk, een nieuwe gsm-dienst voor jongeren, op de Britse markt. Elders in Europa zal die pas later worden ingevoerd.