managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Nieuwsoverzicht

Posted by managing21 on december 26th, 2006

De Britse openbare omroep BBC heeft het deksel op de neus gekregen. De omroep had gehoopt op een ruime verhoging van haar begroting. Maar minister van financië Gordon Brown stelde een verhoging voor die onder de inflatie blijft. De BBC reageerde afwachtend en zei dat de onderhandelingen voortgaan. Het extra geld was volgens de BBC nodig om te investeren in digitale zenders en nieuwe programma’s. Het kijk- en luistergeld stijgt van 131,5 pond (195,8 euro) naar 135,45 pond (201 pond) volgend jaar. Over zes jaar moet dat kijk- en luistergeld oplopen tot 151 pond (225 euro). Dat is nog steeds minder dan de BBC had gevraagd. De openbare omroep wou het kijk- en luistergeld optrekken tot 180 pond (268 euro) in 2012. Bovendien ligt de stijging van de bijdrages onder de inflatie, die dit jaar 3,9 procent bedraagt. Toch is de beslissing nog niet definitief. Premier Tony Blair moet nog altijd zijn zegen geven. De beperking van het extra budget leidt waarschijnlijk tot een nieuwe besparingsronde bij de BBC. De omroep snoeide de voorbije jaren al in de uitgaven.

De miljardenboete die de oliegigant Exxon Mobil moest ophoesten wegens de milieuramp in Alaska, is gehalveerd. Volgens een rechtbank was de oorspronkelijke straf ‘excessief’. In 1994 werd Exxon Mobil veroordeeld tot een boete van 5 miljard dollar (3,8 miljard euro). Dat is nu teruggebracht tot 2,5 miljard dollar. In maart 1989 leed de Exxon Valdez, een tanker van de oliegroep, schipbreuk voor de kust van Alaska. Daarbij lekte veertig miljoen liter olie, die zo’n 2.000 kilometer kust aantastte. Het is de grootste olieramp uit de Amerikaanse geschiedenis. De boete dient om de getroffen kustbewoners schadeloos te stellen, maar Exxon Mobil argumenteerde dat de groep al ruim drie miljard besteed heeft aan opknapwerk.

Drie plantagebedrijven uit Maleisië smelten samen tot de grootste beursgenoteerde palmolieproducent ter wereld met een marktwaarde van 9 miljard dollar (6,8 miljard euro). De prijzen van palmolie zijn fors gestegen door de vraag uit Azië en het gebruik ervan als biobrandstof. Maleisië is in een race met Indonesië verwikkeld om het marktleiderschap in de palmolieproductie. De Maleisische overheid wil het voortouw nemen door drie grote palmolieproducenten samen te voegen tot een gigant die 6 procent van de wereldproductie in handen heeft. De drie bedrijven, Sime Darby, Golden Hope Plantations en Kumpulan Guhtrie, gingen akkoord met de fusie. De nieuwe groep zal Synergy Drive heten heeft een marktwaarde van 9 miljard dollar. De Maleisische overheid wordt de grootste aandeelhouder van deze palmoliegigant. De Maleisische fusie wordt gezien als een reactie op Wilmar International, de grootste Indonesische palmoliegroep, die vorige maand een bod deed en een aantal activiteiten in Maleisië begon te kopen. Palmolieprijzen zijn de afgelopen jaren fors gestegen.

Tegen 2008 zullen benamingen zoals ‘Vijf Gesneden Dingetjes’ en ‘Pis-soep’ zijn verdwenen van menukaarten in restaurants in de Chinese hoofdstad Peking. Het stadsbestuur wil met het oog op de Olympische Spelen in dat jaar korte metten maken met voor bezoekers onbegrijpelijke of weerzinwekkend foute vertalingen van het Mandarijn, aldus verscheidene Chinese media. Voor meer dan duizend gerechten en dranken zijn nu gestandaardiseerde vertalingen in het Engels opgesteld die de horeca in Peking moet gebruiken. Op veel Engelstalige menukaarten in Peking barst het van de vertaalfouten, van spelfouten of van verkeerde omschrijvingen van gerechten. Deze verhaspeling van het Chinees en het Engels, ook wel Chinglish genoemd, komt ook veel voor op reclameborden, toegangsborden of bewegwijzering. Ook aan deze praktijken wil Peking nog voor de zomerspelen van 2008 een einde hebben gemaakt.

De Japanse mobiele telefoongigant NTT DocoMo en de Amerikaanse mobieltjesmaker Motorola hebben de hulp van society koningin Paris Hilton ingeroepen om hun gezamenlijke mobiele telefoon te promoten. De presentatie vond plaats vlakbij de bekende vismarkt van Tokio, Tsukiji Honganji Temple, dus mocht een grote tonijn niet ontbreken. De nieuwe Motorazr M702iS is een gezamenlijk product van de Japanse marktleider en de nummer twee mobiele telefoon fabrikant van de wereld. De bedrijven zijn door Japan aan het toeren om het product te promoten.

De Berlijnse luchthavens Tempelhof, Tegel en Schönefeld hebben in 2006 een recordaantal passagiers verwerkt. De luchthavens verwachten tot het einde van dit jaar in totaal 18,6 miljoen reizigers. Dat zijn er 1,4 miljoen meer dan in 2005. Door de groei verstevigde de Duitse hoofdstad zijn positie als de nummer drie van het land, achter de luchthavens van Frankfurt en München. Vooral bij het vliegveld Schönefeld, even buiten Berlijn, groeide het aantal passagiers sterk, met een miljoen tot 6,1 miljoen mensen. Tegel, de grootste van de drie, verwerkte 400.000 meer passagiers tot 11,9 miljoen. Bij het stadsvliegveld Tempelhof steeg het aantal reizigers met 100.000 tot 650.000 mensen. Berlijn wil in 2011 bij Schönefeld ten zuiden van Berlijn het nieuwe vliegveld Berlin Brandenburg International (BBI) openen. Als BBI eenmaal in gebruik is genomen, worden de luchthavens Tempel en Tegelhof gesloten.

Bedrijven stappen over op voip of ip-telefonie uit kostenbesparende overwegingen. Dat blijkt uit een onderzoek van MarketCap. Een overstap naar voip of ip-telefonie wordt soms ingegeven door een verhuizing of een verbouwing, maar vaker is kostenbesparing het belangrijkste motief. Daarna volgen motieven als de vereenvoudiging van het beheer (vooral bij ondernemingen met 250 werknemers of meer) of het verbeteren van de flexibiliteit. De overstap naar deze nieuwe manier van telefonie heeft ook voor een verschuiving gezorgd binnen het aanbod leveranciers. Traditionele leveranciers maken daarbij plaats voor nieuwe spelers.

Nederland loopt voorop in Europa wat betreft goed werkgeverschap. Daaronder wordt de mate waarin een werkgever rekening houdt met zijn werknemers verstaan, zonder dat het ten koste gaat van zakelijke bedrijfsbelangen. Dat blijkt uit een studie van de Nederlandse organisatie TNO naar werkgeverschap in zestien Europese landen. Goed werkgeverschap uit zich bijvoorbeeld in de mate waarin werknemers hun werk en privéleven kunnen combineren. Ook het aanbieden van opleidingsmogelijkheden voor werkgevers en een open bedrijfscultuur zijn criteria. Op deze punten scoren Nederlandse bedrijven goed in vergelijking met andere landen in Europa. Uit eerder onderzoek is gebleken dat goed werkgeverschap samenhangt met een hogere productiviteit en minder verloop van personeel.

Danone en China Mengniu hebben een joint venture opgericht die goed is voor 20 fabrieken en die zich zal bezighouden met de productie en verkoop van yoghurt. Er zou een investering van ruim 150 miljoen euro mee gemoeid zijn. De Franse zuivelgroep moest enkele jaren geleden min of meer de aftocht blazen in China, maar heeft zich nu van de nodige melkaanvoer verzekerd door in zee te gaan met een melkfabrikant. De terugkeer van Danone naar de Chinese markt heeft alles te maken met groeivooruitzichten. Nadat de voorbije vijf jaar de Chinese zuivelmarkt in omvang verdubbelde tot 25 miljoen ton, wordt de komende jaren nog eens een groei met de helft verwacht. Maar dan nog blijft de Chinese zuivelconsumptie van 300 gram per persoon ver achter op het Europese verbruik van 21 kg per persoon. Op de Aziatische markt haalt Danone een omzet van 2,2 miljard euro. Daarvan wordt 1,2 miljard in China gerealiseerd. Driekwart daarvan komt uit flessenwater, de rest uit koekjes. Amper 0,5 procent van zijn omzet in China puurt Danone uit melkproducten.

Prijsvechters vliegen over het algemeen milieuvriendelijker dan de grote maatschappijen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlandse consumentenbond. Op Europese trajecten zorgen de budgetvliegers volgens de onderzoekers voor minder uitstoot van koolstofdioxyde. Op het lijstje scoort Portugalia het slechtst en Ryanair het best. Grote Europese maatschappijen als British Airways, KLM en Lufthansa doen het opvallend slechter dan prijsvechters als Easyjet en Transavia.com. Prijsvechters scoren goed volgens de Consumentenbond omdat ze meer gebruik maken van nieuwe toestellen die zuiniger zijn. Ook zorgen scherpe ticketprijzen doorgaans voor een vol vliegtuig, waardoor de uitstoot per passagier minder is. Uit het onderzoek blijkt dat er binnen de luchtvaart gemakkelijk milieuresultaten zijn te boeken.als de consumenten massaal zouden afzien van vliegen met luchtvaartmaatschappijen met de grootste uitstoot.

Meer Nieuws