managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Print is voor kleine budgetten

Posted by managing21 on december 29th, 2006

Met kleine reclamebudgetten kiest men best voor campagnes in de gedrukte media. Met grotere financiele mogelijkheden kan men best voor televisie kiezen. Dat blijkt volgens The Journal of Advertising uit een analyse van de reclamebestedingen van het Amerikaanse leger. Maar er wordt aan toegevoegd dat nieuwe media het bestaande model grondig zullen aanpassen.

Het Amerikaanse leger besteedt per jaar ongeveer honderd miljoen dollar aan de werving van rekruten. “De gegevens van die campagnes zijn na een aantal jaren vrij beschikbaar en dat is ideaal voor onderzoek,” aldus The Journal of Advertising. “Op basis van gegevens uit begin jaren tachtig hebben onderzoekers een vergelijking gemaakt van de efficientie van verschillende media en daaruit kan een economisch model worden samengesteld.”

Interessant daarbij is volgens het magazine dat het Amerikaanse leger voor de verschillende onderdelen uiteenlopende campagnes voert en dat dus ook de mediamix per campagne verschilt. “De vergelijking wijst uit dat voor campagnes met een beperkt budget gedrukte media als het meest efficiente medium naar voor geschoven kan worden,” wordt er opgemerkt.

Wanner het budget toeneemt, komt volgens het Amerikaanse leger in eerst instantie radio in aanmerking. Naarmate de financiele mogelijkheden groter worden, begint televisie steeds interessanter te worden. De onderzoekers merken wel op dat met de komst van een aantal nieuwe media het reclamelandschap grondig aan het veranderen is. “Daardoor zullen de reclamemodellen verder moeten uitgebreidt worden,” aldus nog The Journal of Advertising.