Media zijn positiever dan men denkt
Posted by managing21 on december 29th, 2006
Media zijn veel minder negatief dan algemeen wordt vooropgesteld. Dat blijkt uit een onderzoek van TrendLight Netherlands. Opgemerkt wordt dat de traditionele media juist uitgesproken positief zijn. Dat geldt volgens de onderzoekers trouwens ook voor weblogs. TrendLight Netherlands merkt op dat negatief nieuws vooral te vinden is in de economische berichtgeving.
“De media hebben de naam vooral aandacht te besteden aan slecht nieuws,” aldus TrendLight Netherlands. “Maar dat is onterecht. De traditionele media zijn juist uitgesproken positief. Dat geldt trouwens ook voor weblog.” De mate van positiviteit van tijdschriften en kranten komt volgens de onderzoekers nagenoeg overeen met die van weblogs.
Daarbij wordt opgemerkt dat bloggers gemiddeld twee tot tweeenhalve keer vaker positief zijn dan negatief. “Rond de jaarwisseling worden blogs volgens de onderzoekers steeds optimistischer van toon,” aldus het magazine Eye. “Een soortgelijk patroon vertonen de kranten. Ook daar is de aandacht voor positief nieuws groter dan die voor negatief nieuws.”
Maar zelfs in de minst positieve periode, meestal in de tweede helft van de zomer, overheerst volgens de onderzoekers de optimistische berichtgeving. “Negatief nieuws heeft vooral betrekking op de economie,” aldus nog TrendLight Netherlands.