managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Grotere Europese druk op iTunes

Posted by managing21 on januari 23rd, 2007

Scandinavische consumentengroeperingen willen computerbedrijf Apple verplichten om zijn iTunes online muziekwinkel compatibel te maken met de digitale muziekspelers van andere fabrikanten. Inmiddels hebben zij ook de steun gekregen van Duitse en Franse consumentengroepen. Op dit ogenblik kunnen de gedownloade songs van iTunes alleen op de iPod van Apple gespeeld worden.

In juni vorig jaar stelden Noorse, Deense en Zweedse consumentenorganisaties dat Apple daarmee de contract- en copyright-wetten van hun landen overtraden. Onlangs traden ook de Franse consumentenorganisatie en zijn Duitse tegenhanger Ferbraucherzentralen toe tot de alliantie, die ook nog het Finse Kuluttajavirasto omvat.
 
“Volgens de Noorse ombudsman Bjoern Erik Thon is de toetreding van Frankrijk en Duitsland bijzonder belangrijk,” stelt het persbureau Associated Press. “Dit zijn Europese giganten en belangrijke markten en vooral Duitsland vormt een grote markt voor digitale muziek.” Ook andere Europese landen zouden overwegen toe te treden.

Apple stelt zich bewust te zijn van het probleem en zo snel mogelijk een oplossing te zoeken. “Apple hoopt dat de Europese regeringen een concurrentiele omgeving zullen aanmoedigen waar innovatie kan renderen, intellectuele eigendom beschermd wordt en de consument de keuze kan krijgen om te bepalen welke producten een succes worden,” aldus een woordvoerder van het computer-bedrijf.

De Noorse ombudsman Thon heeft opgemerkt Apple tot september de tijd te geven om iets te doen aan het probleem. Zoniet overweegt hij bij de Noorse rechtbank een klacht neer te leggen tegen de praktijken van het computerbedrijf. In Frankrijk geldt al een wet waardoor Apple verplicht kan worden om zijn iTunes en iPod compatibel te maken met de concurrentie.

De iPod-verkoop in Europa zou de voorbije periode een belangrijke groei gekend hebben. Er werd volgens Apple tijdens de voorbije eindejaarsperiode marktaandeel gewonnen in Frankrijk, Duitsland, Italie, Spanje, Belgie, Zweden, Oostenrijk en Denemarken.