managing21.be

Managing21: een blik op het heden en de toekomst van de economie.

Gibraltar-tunnel wordt zware klus

Posted by managing21 on januari 29th, 2007

In 2025 moet het mogelijk zijn om met de trein onder de Straat van Gibraltar tussen Europa en Afrika te reizen. Een dergelijke verbinding zou grote economische voordelen bieden, maar fysisch is de constructie van een tunnel onder de zee-engte een bijzonder grote uitdaging. Bovendien wordt ook de financiering van het project een zware klus.

“De voorbije maanden hebben de Marokkaanse en Spaanse regeringen stappen ondernomen om de lang gekoesterde droom van een tunnel onder de Straat van Gibraltar in werkelijkheid om te zetten,” stipt de krant The Washington Post aan. “Europa en Afrika liggen er immers nog geen veertien kilometer van elkaar.” Inmiddels werd al een Zwitsers ingenieursbureau ingehuurd om een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren.

De eerste ideeen over de Gibraltar-tunnel dateren van een kwarteeuw geleden en verondersteld wordt dat het project ook ten vroegste tegen 2025 zou kunnen gerealiseerd zijn. “Het zou samen met het Panama-kanaal en de Kanaaltunnel wel één van de meest complexe bouwprojecten ter wereld worden,” stipt de krant echter aan.

De Marokkaanse en Spaanse regeringen benadrukken dat de tunnel de economie van Zuid-Europa en Noord-Afrika ten goede zou komen en dat twee contintenten met een heel uiteenlopende culturele en sociale cultuur dichter bij elkaar zou brengen. Maar technisch blijven er volgens specialisten nog heel wat problemen op te lossen vooraleer de Gibraltar-tunnel ook werkelijk een feit zal zijn.

Het Gibraltar-project zou bestaan uit twee afzonderlijke spoorkokers en een diensttunnel, net zoals bij de Kanaaltunnel. Het water in de Straat van Gibraltar is echter veel dieper dan het kanaal. Op het korste traject tussen Gibraltar en Tanger komt men aan een diepte van ongeveer duizend meter, tegen amper zeventig meter in het Kanaal. Tussen Cape Malabata en Punta Paloma zou men met een diepte van 330 meter moeten rekening houden, maar de lengte van de tunnel wordt dan dubbel zo lang.

Daarbij komt nog dat de zeebodem rond Gibraltar veel doorlatender is dan de kalkbodem van het Kanaal. “Daardoor zou de tunnel minstens honderd meter onder de zeebodem moeten geboord worden, want de waterdruk op die diepte zou er anders voor zorgen dat de tunnel bijzonder veel lekken zou vertonen, hoe stevig de constructie ook zou zijn,” aldus het Zwitserse ureau Lombardi Engineering.

De combinatie van de zachte ondergrond en de grote waterdruk wordt volgens Lombardi Engineering de grootste uitdaging waarmee de bouwers geconfronteerd zullen worden. Dat zal meteen ook financieel bijzonder zware consequenties hebben. Daarbij wordt gewezen dat de Kanaaltunnel aan de investeerders twintig miljard dollar heeft gekost en tot zware verliezen leidde. Uitbater Eurotunnel is zopas nog van een faillissement gered.

Het Gibraltar-project zou 6,5 miljard tot 13 miljard dollar kosten. Gehoopt wordt dat de bouw in grote mate zal gedragen worden door de Europese Unie en private investeerders.